Amenințările teroriste din Europa împing Litoralul spre cel mai bun sezon de după criză

Amenințările teroriste din Europa împing Litoralul spre cel mai bun sezon de după criză
Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 14 apr 2016

Agențiile care trimit cei mai mulți turiști pe litoralul românesc anunță deja, cu o lună înainte ca sezonul să înceapă, creșteri de până la aproape 60% ale vânzărilor pentru pachetele la mare din sezon. Frica unora de avion, în urma atentatelor din ultimele luni, "dispariția" unor destinații precum Egipt sau Tunisia și situația politică tensionată din Turcia îi determină pe mulți români, în general familiști cu copii, să rămână la vară în țară.

Una dintre cele trei agenții din topul vânzărilor de vacanțe pe litoral, Eximtur, a vândut deja, în primele luni din acest an pachete de peste 7 milioane de lei la mare, mai mult cu 50% față de anul trecut, pe vremea asta. Principalul motiv de creștere, a spus Lucia Morariu, șefa Eximtur, are ca explicație valul de atentate din Europa din ultimele luni. "În acest context, unii turiști au rezerve să mai călătorească cu avionul, și nu doar în zonele în care au fost atentate, ci oriunde", a adăugat Lucia Morariu.

Urmărește-ne și pe Google News

Românii, a afirmat ea, sunt prudenți când pleacă în vacanțe, mai prudenți decât ungurii, de exemplu, care n-au renunțat definitiv la vacanțele în Egipt. Din cauza situației politice tensionate și a atacurilor teroriste din ultima perioadă, turoperatorii români au renunțat la charterele către Egipt și Tunisia, în timp ce din Ungaria mai sunt, încă, zboruri către Egipt. Pe de altă parte, atentatele din Istanbul și situația politică delicată din Turcia i-au făcut pe unii dintre turiștii români să renunțe la vacanța de vară din Antalya, estimându-se deja scăderi de 30% pe această destinație.

"În acest context, reorientarea către destinații românești, în general, și către Litoral, în mod special, e clară. Am știut încă din toamnă că va fi așa în acest an", a mai spus Morariu, care a constatat că mulți turiști care intră în agenții și cer pachete la mare sunt clienți care în anii din urmă își făceau vacanțele în străinătate. Cei mai mulți dintre ei sunt familii cu sau fără copii. Ea spune că în cazul Eximtur, creșterile sunt conjunctural mai mari, pentru că firma este percepută ca foarte sigură - nu are datorii la hotelieri, iar foarte mulți revânzători s-au reorientat către agenție. În paralel, încep să funcționeze și vouchere de vacanță, care aduc un plus destul de important. Dar contează și că 2016 e an electoral. "În toți acești ani, turismul intern crește, pentru că unii bugetari implicați în politică și campanii nu mai pleacă din țară", a mai spus Morariu.

Patronatul Mamaia: majoritatea chioșcurilor și alimentarelor de pe litoral funcționează ilegal în fiecare vară CITEȘTE ȘI Patronatul Mamaia: majoritatea chioșcurilor și alimentarelor de pe litoral funcționează ilegal în fiecare vară

Ea nu se așteaptă ca ritmul de creștere de 50% să se mențină până la finalul sezonului, însă estimează că litoralul românesc va "crește" în această vară cu cel puțin 20%.

Și agenția Mareea simte o majorare a cererii pe litoral, începută mai timid în ultimele trei luni din 2015 și dublată, ca ritm de creștere, în primul trimestru din acest an, cât au mai durat reducerile early booking. Dan Dumitru, directorul de marketing de la Mareea, a observat că cei mai mulți dintre turiștii care au adus creșteri s-au reorientat de la vacanțe din Turcia către structurile all inclusive de pe litoralul românesc, care au și facilități pentru copii. "All inclusive-ul merge de bubuie", afirmă Dan Dumitru, care spune că astfel de pachete pot ajunge să coste chiar și 1.500 de euro de familie pentru o săptămână în vârf de sezon. Treziți cu un surplus de turiști pe cap, hotelierii de la mare n-au urcat încă prețurile, dar Dumitru nu exclude niște majorări în vârf de sezon.

Agenția Paradis Vacanțe de Vis, un alt mare turoperator de litoral, a vândut, până la 31 martie, cu 57% mai multe pachete early booking pe litoral pentru la vară. Aurelian Marin, șeful agenției, crede că pe lângă situația tensionată din mai multe destinații europene, un alt magnet pentru români sunt hotelurile all inclusive, din ce în ce mai multe de la an la an. El estimează că în această conjunctură vor apărea creșteri de prețuri, dar doar în vârf de sezon. "Nu vor fi multe camere libere, iar pe cele rămase va fi bătaie. În anumite perioade am stopat noi vânzările, ca să avem ce vinde atunci la niște prețuri mai mari și cu comision mai mare", a mai spus Marin.

Unul dintre cei mai mari hotelieri de pe Litoral, Nicolae Bucovală, a simțit în primele luni din an un plus de cel puțin 10% la vânzări și se așteaptă la și mai mult în perioada următoare. "Sunt din ce în ce mai multe investiții pe Litoral, iar calitatea serviciilor a crescut. Și atunci omul zice: «De ce să plătesc mai mult afară, când pot să stau în țara mea?»" Bucovală, care conduce și patronatul Mamaia, spune că deja sunt hoteluri în stațiune care "la ora asta" nu mai locuri pentru anumite perioade din sezon.

Cu 1,7-1,8 milioane de turiști români ajunși în vara anului trecut la mare, turoperatorii și hotelierii, care mizează pe creșteri de cel puțin 20%, se așteaptă ca 2016 să fie cel mai bun sezon de după criză pentru litoralul românesc. Dar pentru asta, ca în multe cazuri în care este vorba de România, a fost nevoie să se întâmple ceva în altă parte, care nu ține de noi. Cel mai bine știe asta naționala de fotbal, pentru care, de cele mai multe ori, meciurile foarte importante și care îi puteau aduce calificări au fost cele pe care le-au jucat alții.
 

viewscnt
Afla mai multe despre
litoral
cresteri
europa
atentate