Explozia din centrul Istanbulului de marți dimineața, în care și-au pierdut viața 10 persoane și alte 15 au fost rănite, îi va ține pe turiștii români departe de această destinație doar câteva luni, dacă nu vor mai fi între timp incidente de acest fel, cred reprezentanții agențiilor de turism. Ei spun că fluxul de români în Antalya, estimat să crească cu 30% în acest an, la peste 130.000 de persoane, nu va fi afectat.
"Oamenii uită după trei luni un astfel de eveniment", spune Alin Burcea, vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) și proprietarul agenției de turism Paralela 45. Pentru el este clar, însă, că o anumită perioadă turiștii, inclusiv cei români, vor evita această destinație. Întotdeauna Istanbulul a fost o destinație importantă pentru turiștii români, dar "din fericire", spune Burcea, nu în ianuarie. Singura parte bună, dacă se poate vorbi despre ceva bun în astfel de situații, este că explozia a avut loc în afara sezonului turistic.
"În urmă cu două luni am avut bombe în Paris, iar acum grupul din martie este plin", spune Burcea. El crede că în Europa oamenii vor învăța să trăiască exact ca cei din Israel: se vor obișnui cu astfel de evenimente, care vor face parte din viața cotidiană.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Adriana Goicea, proprietara agenției de turism Cocktail Holidays, unul dintre cei mai importanți turoperatori români pe destinația Turcia, afirmă că trebuie făcută o diferență între Antalya și Istanbul, care sunt aproape ca două țări diferite. Turiștii din cele două destinații sunt diferiți, iar ce se întâmplă în una dintre ele nu afectează fluxul turistic din cealaltă. În Istanbul vin cei care combină vacanțele cu shopping-ul, iar prețurile pentru un city break pornesc de la 100 de euro de persoană. În Antalya, însă, merg exclusiv pentru vacanțe, în general all inclusive, iar un sejur costă de la 600 de euro de persoană.
În ceea ce privește Istanbulul, Goicea spune că în aceste luni destinația nu atrăgea prea mulți turiști români, care ar fi urmat să ajungă acolo într-un număr mai mare abia din martie. "Sperăm că până atunci lumea să uite. Nu se poate face turism fără Franța sau fără Turcia", apreciază Goicea, care se bazează pe experiența cu Parisul. După atentatele de la jumătatea lunii noiembrie, destinația "căzuse" foarte mult, însă acum, după două luni, cererea reîncepe să crească. Toate destinațiile în care au avut loc atentate teroriste, explică Goicea, au avut un recul, după care au început să-și revină, unele mai greu, altele mai ușor. În prima lună, însă, scad foarte mult.
Pentru agențiile de turism, însă, Turcia înseamnă în principal Antalya, nu Istanbul. Ele mizează anul acesta foarte mult pe litoralul turcesc și au suplimentat puternic numărul de locuri. Convinse că turiștii ruși nu vor mai ajunge într-un număr atât de mare în acest an și că hotelierii turci vor fi nevoiți să scadă tarifele, agențiile românești au pus la bătaie pentru la vară aproape 130.000 de locuri în chartere către Antalya, cu peste 30% mai multe decât anul trecut. "Toate agențiile mizează pe Antalya ca pe o destinație favorită a românilor și speră că prețurile se vor duce în jos în acest an", spune Adriana Goicea.
În perioada imediat următoare se va înregistra mai mult ca sigur o scădere a cererii pentru Istanbul, crede Manuela Melinescu, directorul de marketing al portalului Vola.ro, care vinde atât city break-uri la Istanbul, cât și vacanțe în Antalya. Ea a observat că scăderea numărului de turiști este direct proporțională cu amploarea evenimentelor, dar lucrurile tind să revină la normal după un timp. Manuela Melinescu estimează că este foarte posibil să se întâmple același lucru cu Istanbulul, turiștii să se reorienteze pentru o perioadă către alte destinații, precum Roma, Londra sau Barcelona, unde atât prețurile, cât și situația economico - politică, sunt favorabile.
În urmă cu un an, Istanbul se afla, potrivit Vola, pe locul 5 în topul celor mai vândute destinații de city break. În urma instabilității generale din Turcia din ultimul an, începuse deja să își piardă din atractivitate, dar rămăsese încă în Top 10. Manuela Melinescu crede că dacă se va constata o scădere foarte mare a fluxului de pasageri în perioada următoare, e posibil ca unele companii aeriene să vină cu diferite promoții pentru a impulsiona cererea. La fel și în cazul hotelierilor, dacă scade gradul de ocupare.
O explozie puternică s-a produs marți în piața Sultanahmet din Istanbul, provocând moartea a 10 persoane și rănirea altor 15. Încă nu se cunoaște cauza expoziei, dar se vehiculează varianta unui atentat sinucigaș.