Tranzacțiile europene sunt în situație dificilă, dar apar noi oportunități cu privire la achiziția de companii aflate în dificultate
Pandemia COVID-19 a influențat puternic activitatea tranzacțională pe piața europeană. Cu toate acestea, pentru cei dispuși să își asume riscuri există oportunități de investiții, conform celei de-a opta ediții a raportului European M&A Outlook 2020, publicat de firma internațională de avocatură CMS în asociere cu Mergermarket.
Raportul reprezintă o analiză cuprinzătoare a previziunilor de tranzacționare pe piața europeană de fuziuni și achiziții, consemnând opiniile a 230 de manageri de top ai celor mai importante companii și firme de private equity active în Europa cu privire la așteptările lor privind tranzacțiile de fuziuni și achiziții pentru anul următor.
Conform datelor Mergermarket, în prima jumătate a anului 2020, volumul tranzacțiilor în Europa a scăzut cu 31%, până la 2.800 de tranzacții, iar valoarea agregată a scăzut cu 29%, până la 262,9 miliarde EUR, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Volumul și valoarea tranzacțiilor pentru cel de-al doilea trimestru al anului sunt cele mai scăzute pentru orice trimestru din 2013 până în prezent.
Perioada aceasta de volatilitate pare să continue. 74% dintre respondenții sondajului din acest an afirmă că pandemia le-a redus apetitul de a face tranzacții, iar 65% nu au luat deloc în considerare tranzacții de M&A, comparativ cu doar 45% anul trecut. De asemenea, doar 2% dintre respondenți se așteaptă ca activitatea lor de tranzacționare să crească în acest an, comparativ cu 27% în 2019. Mai mult de jumătate dintre cei intervievați (53%) se așteaptă ca nivelul activității de M&A din Europa să scadă semnificativ în următoarele 12 luni.
Stefan Brunnschweiler, coordonatorul Grupului de Corporate / M&A în cadrul CMS, comentează: „Pe lângă impactul generat de pandemia COVID-19, alegerile prezidențiale din Statele Unite ale Americii din noiembrie, sfârșitul perioadei de tranziție post-Brexit pentru Marea Britanie și deteriorarea relațiilor dintre China și Occident reprezintă obstacole pe care investitorii le întâmpină”.
Conform studiului, vor exista probabil oportunități de tranzacționare M&A pentru companii aflate în dificultate – 90% dintre respondenți afirmă că va exista o creștere a activității de restructurare și 82% se așteaptă la o creștere a neîndeplinirii obligațiilor corporative. Aproape trei sferturi dintre firmele de private equity foarte solvente și-au exprimat interesul pentru oportunitățile de tranzacționare reprezentate de companiile aflate în dificultate sau în proces de restructurare, semnalând că există perspective promițătoare pentru cei suficient de curajoși să accepte atât provocările, cât și oportunitățile găsite în această perioadă de instabilitate.
Horea Popescu, Partener CMS România și coordonator al practicii Corporate M&A în Europa Centrală și de Est, comentează: „Dacă în perioada de lockdown am observat o amânare sau în unele cazuri o înghețare a unor tranzacții, semnalele pe care le primim acum din piață, de la clienții pe care îi asistăm, investitori interesați de achiziții strategice în Romania sau în regiune, reflectă în mod direct revirimentul apetitului investițional.
În acest moment, suntem implicați atât în proiecte locale de M&A care vizează achiziții/vânzări de active în România, cât și în proiecte multi-jurisdicționale. Acest lucru demonstrează încrederea investitorilor în potențialul activelor și al pieței. În ceea ce privește piața din România, este de așteptat să observăm o creștere a numărului de tranzacții față de perioada precedentă (fie că vorbim de fuziuni sau achiziții, fie că vorbim despre cumpărări ale companiilor aflate în dificultate sau restructurări corporative) în sectorul energiei (în special în energie din resurse regenerabile), servicii financiare, IT&C și servicii medicale.
Atât la nivel regional, cât și local, CMS se regăsește într-o poziție privilegiată să poată oferi clienților accesul la cele mai performante resurse juridice existente în piață, grație echipei noastre multi-jurisdicționale de avocați și experți juridici specializați care conlucrează cross-border în timp real.”
Alte constatări cheie ale raportului includ:
- Este puțin probabil ca firmele în dificultate să găsească ajutorul de care au nevoie de la sectorul corporativ. Doar 14% dintre corporații au declarat că vor lua în considerare achiziționarea de ținte aflate în dificultate în acest moment. În schimb, 83% dintre respondenți menționează achiziția de noi tehnologii drept unul dintre cei doi factori principali ai unei tranzacții în această perioadă.
- Tranzacțiile cu companii care nu sunt în dificultate se vor găsi în cea mai mare parte în sectoarele care s-au dovedit a fi cele mai rezistente în perioada de lockdown – respectiv tehnologie, media și telecomunicații (TMT), servicii financiare, industria farmaceutică, medicală și biotehnologie (PMB) și sectorul industrial. Respondenții au indicat TMT (68%) și PMB (38%) ca fiind sectoarele în care se așteaptă să se înregistreze cele mai multe tranzacții de fuziuni și achiziții în anul următor. În același timp, industriile cele mai afectate de pandemia de COVID-19 – respectiv sectorul aviatic, comerțul cu amănuntul, turismul și restaurantele – vor găsi cu greu potențiali cumpărători fără a accepta prețuri de achiziție mult mai mici.
- America de Nord este considerată cea mai atractivă piață extra-europeană, aproape două treimi (63%) dintre respondenți previzionând că va fi principala regiune-țintă non-europeană pentru cumpărătorii europeni în anul următor. Asia-Pacific s-a clasat pe locul al doilea cu doar 35%, la foarte mare distanță față de primul loc.
Metodologie
- În al doilea și al treilea trimestru al anului 2020, Mergermarket a chestionat manageri din 170 de companii și 60 de firme de private equity din Europa cu privire la previziunile de tranzacționare pe piața europeană de M&A pentru anul următor. Toți respondenții au fost implicați într-o tranzacție de M&A în ultimii doi ani. Toate răspunsurile sunt anonime, iar rezultatele sunt prezentate agregat.
Un material Legal Marketing