INTERVIU În acord cu legea, discutăm despre evoluție. „Schimbările trebuie să pornească mai întâi de la un plan coerent și asumat la nivelul fiecărui actor de pe scena juridică”

INTERVIU În acord cu legea, discutăm despre evoluție. „Schimbările trebuie să pornească mai întâi de la un plan coerent și asumat la nivelul fiecărui actor de pe scena juridică”
scris astăzi, 12:37

Interviu acordat de către Adelin David, Managing Partner „David Avrămiță & Asociații”

David, Avrămiță și Asociații” este o societate care oferă asistență juridică în toate domeniile dreptului, precum drept penal, drept fiscal, drept administrativ, drept societar și comercial, litigii și arbitraje internaționale, energie și resurse naturale, drept financiar-bancar etc.

Urmărește-ne și pe Google News

Adelin David, unul dintre fondatorii societății de avocatură „David Avramiță și Asociații” a stat de vorbă cu echipa Legal Marketing, oferind răspunsuri și detalii despre specificul societății, politicile etice după care aceasta își desfășoară activitatea, însă și opinii despre mediul actual în care business-urile caută să se mențină și să se dezvolte. Cu o cazuistică variată, preponderent în domeniul litigiilor, atât civile cât și penale, dar și în ceea ce privește consultanța juridică, având un  portofoliu variat de clienți incluzând atât persoane fizice sau juridice de ordin privat, dar și instituții publice sau organisme private dar finanțate din fonduri publice, „David Avramiță și Asociații” are un rol semnificativ în modificarea statutului și/sau a regulamentului de funcționare atât aparținând unor entități de drept public, dar și privat, ceea ce a condus la o mai bună organizare și funcționare a acestora, permițând dezvoltarea de proiecte în beneficiul tinerilor, studenților, dar și al minorităților etnice ori persoanelor defavorizate.   

Avocatura este o vocație, fără îndoială. Ca și în cazul medicilor, discutăm despre vieți de oameni (libertăți, constrângeri). Cum s-a manifestat această vocație pe scena juridică din perspectiva dumneavoastră? Rămâne loială jurământului de început?

Înainte de a răspunde efectiv la întrebarea dumneavoastră, doresc să precizez că răspunsul meu va viza exclusiv conduita proprie, precum și pe cea a avocaților din cadrul „David, Avrămiță și Asociații”.

Desigur, atunci când vorbim despre vocație în profesia de avocat, este corect a afirma că aceasta reprezintă chiar motorul activității noastre profesionale și principiul călăuzitor pe care îl urmăm cu toată forța pentru a fi respectat și, totodată, pentru a corecta orice derapaj din partea altor actori de pe scena juridică, derapaje care sunt de natură a afecta atât drepturile clienților noștri, cât și legalitatea procedurilor judiciare.

Consider că tocmai această misiune a noastră pentru a proteja drepturile clienților și principiile fundamentale după care ar trebui să se ghideze orice practicant al dreptului, este motivul pentru care cetățenii apelează pe termen lung la serviciile noastre, dincolo de pregătirea noastră teoretică și expertiza acumulată în anii de activitate.

A fi conștienți de puterea pe care o avem asupra vieților de oameni, așa cum subliniați dumneavoastră, este cea mai mare provocare, iar comparația cu rolul medicilor este una care întrunește întocmai responsabilitatea, exigența și cel mai important detaliu care face diferența, profesionalismul.

Deci, DA, fără o vocație integral loială jurământului de început, consider că nu ne putem îndeplini misiunea. A ne dezice de acest lucru, ne-ar face incompatibili cu însărcinarea profesională și socială cu care am fost învestiți.

Dacă ar fi să ne raportăm la anul 2024, care sunt principalele concluzii pe care le putem trage? Ne aflăm în prag de un nou șir de modificări legislative. Ce efecte pot atrage?

Mărturisesc că dacă la debutul meu profesional modificările legislative abundente în frecvență și conținut pe care le-am traversat mă îngrijorau profund, odată cu trecerea anilor atât eu, cât și colegii mei din cadrul „David, Avrămiță și Asociații” am devenit extrem de adaptabili, acest lucru putându-se realiza datorită unei cazuistici foarte variate și necesității de adaptare permanentă la noi realități.

Desigur că impredictibilitatea legislativă a generat și va genera dificultăți în special clienților noștri atât persoane fizice, cât și juridice, atât de ordin public, cât și privat. Tocmai aici, însă, intervine rolul nostru de a îi sprijini permanent pentru ca, la rândul lor, să se adapteze, folosind  toate pârghiile legale existente.

Sigur că modificările din „Ordonanța trenuleț”, creșterea salariului minim pe economie, eliminarea unor facilități fiscale, vor avea consecințe majore în cadrul mediului de afaceri și, probabil, chiar vor determina eliminarea anumitor jucători care nu vor reuși să se adapteze. Mai grav, apreciez că întregul context politico-economic poate genera reticență din partea investitorilor străini și chiar retragerea unora deja prezenți în țara noastră.

Este clar, însă, că rolul nostru, al  societăților de avocatură în acest context este unul vital, în primul rând realizarea unei corecte informări a actorilor, dar și prin transpunerea fidelă potrivit intereselor clienților noștri, a tuturor modificărilor legislative, pentru o adaptare eficientă, la cel mai înalt nivel pentru a limita orice consecință nedorită ce ar putea fi generată de necunoașterea unor dispoziții legislative cu impact în situația dată.

Care au fost cele mai prezente spețe în portofoliul societății „David, Avrămiță și Asociații” în anul 2024? Vă rugăm să ne oferiți câteva detalii despre acestea.

Astfel cum am punctat mai sus, cazuistica noastră este una variată, preponderent în domeniul litigiilor, atât civile cât și penale, dar și în ceea ce privește consultanța juridică, având un  portofoliu variat de clienți incluzând atât persoane fizice sau juridice de ordin privat, dar și instituții publice sau organisme private dar finanțate din fonduri publice. Cu clienții noștri am construit relații durabile, reprezentându-i cu succes în cadrul litigiilor derulate însă le-am acordat și sprijinit din punct de vedere juridic pentru o mai bună organizare și funcționare.

Societatea noastră  a finalizat cu succes numeroase litigii în cadrul contenciosului administrativ, cu titlu de exemplu menționând mai multe soluții favorabile în contradictoriu cu organele fiscale, având ca obiect anularea unor decizii de impunere și de atragere a răspunderii solidare, diverse litigii cu funcționari decurgând din încălcarea obligațiilor profesionale, inclusiv în ceea ce privește regimul documentelor clasificate, constatarea nulității absolute a unor contracte încheiate în dauna unor instituții publice, obligarea unor persoane fizice sau juridice la acoperirea prejudiciilor aduse domeniului public al statului român aflat în administrarea unor ministere prin  instituțiile din subordine etc. 

Nu în ultimul rând, împreună cu echipa mea, am obținut mai multe succese în domeniul dreptului penal, concretizate în soluții favorabile clienților noștri, pronunțate în cadrul unor dosare complexe derulate pe parcursul  mai multor ani în ceea ce privește acuzații din sfera gulerelor albe, apărând politicieni sau oameni de afaceri care s-au confruntat cu oprobiul societății ca urmare a acestor acuzații ce s-au dovedit a fi, în final, nefondate. Aceste soluții au generat și procese civile în care am obținut inclusiv daune morale pentru prejudiciile suferite în plan social și nu în ultimul rând emoțional de către clienții noștri. 

Pentru a exemplifica câteva astfel de cazuri menționez:

  • Reprezentarea cu succes, inclusiv in fata  Înaltei Curte de Casație și Justiție a unei instituții publice aflată în subordinea unui minister, în vederea recuperării unui prejudiciu de aproximativ 10 milioane lei.  Prejudiciul a fost produs în legătură cu clădirea din cadrul unui Complex aflat în domeniul public unde funcționează  un cunoscut club privat, care a fost distrusă de un incendiu puternic. Societatea care administrează clubul a fost obligată în mod definitiv la plata contravalorii acesteia, a costurilor de demolare, precum și la achitarea în cuantum majorat a chiriei datorate pe întreaga perioadă în care nu și-a îndeplinit obligația de a face investiții asupra clădirii care a ars.
  • Obținerea unei soluții favorabile prin admiterea  de către ICCJ  a recursului formulat în numele unei persoane juridice si anularea Deciziei de impunere și a Raportului de Inspecție Fiscală emise de organele fiscale care apreciaseră că au fost săvârșite fapte de evaziune fiscală, în urma unor solicitări ale organelor de urmărire penală. ICCJ a admis recursul formulat și a dispus anularea unor obligații de plată  suplimentară  în cuantum de cca 5.000.000 lei.
  • Reprezentarea cu succes, inclusiv în fața instanței supreme  a unei persoane fizice si obținerea anulării Deciziei de atragere a răspunderii solidare emise de organele fiscale prin care fusese antrenată răspunderea clientului nostru pentru un prejudiciu în cuantum de cca 29.6 mil. lei.
  • Avocații din cadrul “David, Avrămiță și Asociații” au reprezentat cu succes în fața  Înaltei Curți de Casație și Justiție cel mai important organism reprezentativ care activează pentru sprijinirea și dezvoltarea comunităților celei mai mari minorități etnice, obținând respingerea recursului formulat de o persoană fizică împotriva deciziei de sancționare de către Consiliul Național de Combatere a Discriminării, sancțiune contravențională aplicată pentru discursul acestuia, exprimat prin postări publicate pe rețeaua de socializare Facebook, care a fost calificat ca fiind inclus în sfera discursului urii pe criteriul originii/apartenenței etnice.
  • Obținerea unei soluții de achitare în primă instanță într-o cauză penală intens mediatizată, cunoscută sub numele de ”Dosarul diamantelor” pentru clienta noastră care a fost trimisă în judecată sub aspectul comiterii Infracțiunii de complicate la infracțiunea de Spălare a banilor, fiind acuzată că ar fi ascuns originea ilicită a unor bunuri și bijuterii în valoare de peste trei mil. de euro, fiind ridicate și toate măsurile asigurătorii instituite în cauză.

Toate aceste rezultate obținute în cursul anului 2024 în cadrul unor spețe complexe reprezintă rezultatul dedicației și profesionalismului echipei de avocați din cadrul „David, Avrămiță & Asociații” și o confirmare a rezultatelor obținute în anii anteriori, precum soluția de achitare obțină cadrul căii extraordinare de atac a recursului în casație în cauza cunoscută publicului sub numele de ”Dosarul Colectiv”. Aceasta este o cauză reper, atât din perspectiva reușitei profesionale a societății noastre de avocați, cât și din perspectiva impactului social pe care l-a avut tragedia din toamna anului 2015.

Putem spune că sunteți avocat, dar și antreprenor în același timp. Rolul de Managing Partner vă pune în fața anumitor decizii de management. Cum priviți această latură antreprenorială și ce responsabilitate implică?

Rolul de Managing Partner reprezintă o componență semnificativă a activității mele profesionale, care implică o mare răspundere în ceea ce privește activitatea, randamentul și reușitele societății noastre de avocați, dar și în formarea și dezvoltarea avocaților colaboratori.

De asemenea, implică un cumul complex între a conduce și a inspira o echipă, dar și a oferi o viziune pe termen lung și a crea o cultură organizațională solidă.

Recunosc, acest rol reprezintă o provocare în plus pentru că nu este de ajuns să fiu un lider, ci este nevoie să gestionez situații dificile și să mă transpun în fiecare dintre persoanele care fac parte din societatea de avocați pe care o coordonez. Astfel, țintind spre creștere și inovare, înseamnă să îmi asum rolul de avocat coordonator, de partener dar și de mentor, să înțeleg nevoile, aspirațiile și provocările fiecăruia, pentru că îmi doresc să creez un mediu familial, unde fiecare membru al echipei să simtă că poate performa la cel mai înalt nivel și, ca atare, să  oferim clienților noștri servicii de excelență.

Consider că dețin calitățile și expertiza atât de  necesare pentru a fi un bun lider și urmăresc permanent stimularea și încurajarea avocaților din cadrul echipei noastre, precum și promovarea valorilor pe care le împărtășesc cu partenerii mei.

Vă regăsiți în generația care dorește să aducă un aport, o schimbare în acest sistem?

Ca orice actor în domeniul juridic, m-am confruntat și eu cu situații în care sistemul și-a dovedit limitele sau chiar incapacitatea de a funcționa în condiții optime, de a își proteja cetățenii și sunt, deci, de acord că pot fi aduse multe îmbunătățiri acestuia. Nu sunt însă de acord cu distrugerea sau renunțarea la ce s-a construit până la acest moment și tind să  cred  faptul că schimbările trebuie să pornească mai întâi de la un plan coerent și asumat la nivelul fiecărui actor de pe scena juridică, numai așa putându-ne apropia de ceea ce numim atingerea dezideratului judiciar si, in cele din urma, social  urmărit.

Care este strategia după care se ghidează societatea pe care o reprezentați și cum se diferențiază aceasta? Discutăm de o concurență din ce în ce mai mare…

Profesionalismul și experiența echipei de avocați care lucrează în cadrul societății, organizarea funcțională, precum și relația permanentă cu colaboratorii externi (experți, contabili, notari, executori judecătorești, traducători autorizați) fac posibilă acordarea unei asistențe complexe și specializate în toate domeniile dreptului. Este nevoie ca strategiile și metodele de lucru să fie particularizate în funcție de nevoile clienților.

În plus, îmi doresc ca fiecare client să simtă și să știe că este prioritar pentru mine și pentru echipa mea. Consider că acest parteneriat trebuie să fie bazat pe încredere, comunicare și respect reciproc. Dar cum altfel ar putea fi atunci când vorbim de “vieți omenești”?

Astfel cum am precizat, ceea ce ne recomandă este reprezentat, pe de o parte de profesionalismul cu care abordăm orice speță sau cauză, iar pe de altă parte combativitatea de care dăm dovadă pentru apărarea drepturilor clienților – componenta esențială a loialității față de aceștia și față de lege. Toate aceste atribute, cărora li se adaugă capacitatea de a ne adapta permanent în situații de impredictibilitate legislativă fac ca echipa din cadrul “David, Avrămiță și Asociații” să fie una extrem de competitivă.

Ce resurse și instrumente ar trebui să fie disponibile pentru companii în această perioadă de „tranzit” către noi modificări?

În primul rând, este nevoie de o cunoaștere aprofundată a noii legislații și a efectelor pe care le generează, fiind necesar, în acest sens, ca managerii societăților să apeleze la expertiza unor juriști bine pregătiți profesional și cu o expertiză relevantă pentru domeniul lor de activitate. Totodată, este esențial ca toate companiile să beneficieze si de serviciile unor experți contabili, în final fiind necesar ca toți acești specialiști să coopereze pentru a asigura supraviețuirea și, mai mult, dezvoltarea afacerilor în contextul economic, social și politic extrem de dificil din pricina lipsei de previzibilitate.

Mentalitatea la nivel de individ s-a schimbat. Astăzi, oamenii și societățile angajează un avocat pe baza recomandărilor, a rezultatelor obținute și a disponibilității de a se dedica respectivelor cauze, în detrimentul numelui, vârstei și a numărului de avocați pe care îl are o societate de avocatură. Empatizați cu această afirmație?

Concurența, în activitatea noastră profesională reprezintă drumul către progres, prin urmare concurența generează evoluție prin autodepășire profesională permanentă. În condiții firești și legitime, concurența este compatibilă cu un climat profesional sănătos.

Având stabilite aceste coordonate, nu pot afirma decât ca DA, nu doar că empatizez, dar rezultatele obținute, disponibilitatea de a te dedica unei cauze și loialitatea față de lege și client reprezintă criteriile după care ne ghidăm în cadrul „David, Avrămiță și Asociații”.

La finalul zilei, persoana juridică este un cumul de persoane fizice, cu scopuri individuale. Cum echilibrați, în definitiv, această balanță, tocmai pentru a nu crea „conflict de interese” între cele două entități?

Foarte bună întrebarea dumneavoastră și foarte frumos formulată!

A lucra cu oamenii este frumos si provocator, deopotrivă, dar și dificil în anumite situații.

Ceea ce ne ține uniți pe noi este reprezentat de împărtășirea valorilor comune, dar și respectul și aprecierea pe care le manifestăm și le reafirmăm în fiecare decizie și activitate pe care o desfășurăm.

Prin urmare, valorile profesionale comune reprezintă condiția primordială, sine qua non, pentru o funcționare excelentă a oricărei echipe. Mai departe, este rolul liderului de a sublinia permanent că binele individual nu poate fi obținut fără a obține, în prealabil, binele comun.

Sintetizând, consider că în mare parte rolul meu este îndeplinit cu succes din această perspectivă dacă reușesc să îmi conving colegii de importanța evoluției comune, ca scop în sine, după regula cel mai sintetic subliniată de către romancierul Alexandre Dumas, respectiv „Toți pentru unul, unul pentru toți”.

Dacă ar fi să ne limităm la un singur cuvânt reprezentativ pentru anul 2024, care fi acesta?

De departe cuvântul care poate descrie cel mai bine anul 2024 pentru mine, din punct de vedere profesional, este EVOLUȚIE!

Evoluție, deoarece a fost un an al schimbărilor, al noilor începuturi, al sacrificiilor pentru îndeplinirea obiectivelor si al  păstrării principiilor care m-au ghidat profesional și o vor face în continuare.

Într-adevăr, consider că obținerea confirmării profesionale, a statutului de avocat integru și excelent pregătit se pot realiza doar prin efort deosebit, consecvență și, uneori, sacrificii, iar 2024 a fost un an al Evoluției prin Sacrificiu către Succes.

INTERVIU În acord cu legea, discutăm despre evoluție. „Schimbările trebuie să pornească mai întâi de la un plan coerent și asumat la nivelul fiecărui actor de pe scena juridică”

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
david
avrămiță și asociații
asistență juridică