Cu o carieră impresionantă în domeniul juridic, Mihai Rotaru coordonează Direcția Juridică a Băncii Transilvania (BT), cea mai mare bancă din România, și este președintele Asociației Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar-Bancar. Traseul său profesional nu a urmat un drum convențional, ci a fost marcat de alegeri curajoase, de tranziții strategice și de o constantă dorință de evoluție. În acest interviu exclusiv pentru legalmarketing.ro, am discutat cu Mihai Rotaru despre provocările și satisfacțiile unei cariere în domeniul juridic bancar, despre lecțiile acumulate din fuziuni și achiziții, dar și despre viziunea sa asupra viitorului profesiei.
Domnule Mihai Rotaru, cumulul de experiențe trecute vi s-au înfățișat în ceea ce astăzi, pentru mulți, reprezintă un apogeu în carieră. Coordonați Direcția Juridică din cadrul celei mai mari bănci din România, Banca Transilvania, și sunteți președinte al Asociației Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar-Bancar. Un traseu complex, cu siguranță. Dacă ar fi să definim fiecare capitol al vieții profesionale până în prezent, cum ar suna aceste capitole?
Aș spune mai întâi că este ușor să reconstitui traseul profesional al cuiva în retrospectivă, când totul se leagă și unii ar putea fi tentați să interpreteze ca de la sine înțeleasă succesiunea etapelor.
Eu am pus un preț mai mare pe experiențe relevante din perspectiva valorilor, provocărilor și a satisfacțiilor oferite decât pe drumuri certe.
Îmi place drumul neumblat – așa am făcut un pas în față către ceea ce înseamnă in-house lawyer bancar dintr-o carieră juridică militară în care investisem opt ani de școlarizare.
Mai departe, am considerat o oportunitate experiența unei contribuții, din perspectiva entității achiziționate, la procesul de M&A dintre Millenium Bank și OTP Bank și tot așa am acceptat, cu un și mai mare interes, implicarea, în calitate de ambasador al achizitorului, în procesul de M&A dintre Volksbank și Banca Transilvania.
Un alt milestone drag mie a fost accederea și absolvirea programului de MBA al Maastricht School of Managemet, ocazie pentru multe aha moments în materie de business și leadership dar și un prilej extraordinar de a cunoaște oameni fascinanți, profesori și studenți, proveniți din diverse domenii și culturi.
Intensitatea acestui exercițiu dar și oamenii cunoscuți în acest context mi-au îmbogățit experiența de viață, abilitățile de business și plasticitatea mentală și continuă să o facă încă, întrucât am rămas în contact, uniți de afinitățile profesionale și hobby-urile comune (sailing, running, etc.) într-o comunitate cu un farmec aparte.
Pentru mine, valorile care îmi călăuzesc conduita, pasiunea profesională pentru inedit, apetitul de a încerca noi provocări dar și reziliența dobândită pe parcurs, au cântărit mai mult decât mirajul unui traseu linear și cert, iar aceste lucruri și-au pus amprenta în fiecare etapă profesională pe care am parcurs-o.
Cât despre apogeul în carieră despre care vorbiți, nu am această noțiune în vocabular și nici în mindset. Anticipez evoluții și proiecte interesante pentru echipa mea și pentru comunitatea juridică bancară în care sunt implicat și îmi dedic toată priceperea pentru a deveni, împreună cu acești oameni dragi mie, mai buni mâine decât am fost ieri.
Care dintre capitolele de mai sus au reprezentat puncte culminante în cariera dumneavoastră?
Nu am capitole din carieră sau din viață în general pe care să le consider mai importante decât altele. După o tură de hiking, mulți poate sunt tentați să-și aducă aminte doar de selfie-ul făcut la borna din vârful muntelui, eu însă apreciez întreg parcursul, de la începuturile line la hăurile traversate, la porțiunile cu dificultate ridicată și, cel mai mult, la zonele în care ai șanse reale să te rătăcești dacă nu ai reperele potrivite.
Adaug aici și o notă personală: cu cât drumul este mai neumblat, mai spartan sau neprimitor, cu atât călătoria va fi mai satisfăcătoare.
Dacă ceea ce faci te face fericit, vei găsi întotdeauna energia necesară să urci pe cele mai înalte culmi, să scrutezi orizontul și să identifici alte vârfuri pe care dorești să le atingi și, în același timp, să realizezi că pentru a ajunge la ele trebuie mai întâi să cobori, să te mai și odihnești, iar uneori să conștientizezi că anumite înălțimi sunt mai frumoase dacă le privești de jos în sus.
La fel este și în viața profesională.
De ce Banca Transilvania? Afirmați în urmă cu ceva timp faptul că este primordial pentru dumneavoastră să vă identificați cu ceea ce faceți din toate punctele de vedere. Cum caracterizați această etapă a carierei?
Să tot fie 10 ani de când fac parte din echipa Băncii Transilvania și pot spune cu mâna pe inimă că în tot acest timp nu a existat un moment în care să simt că mă plictisesc sau că mă plafonez. În permanență au existat proiecte îndrăznețe și provocări care mi-au testat abilitățile, din care am învățat multe și care au avut o contribuție substanțială în modul în care privesc lucrurile acum.
Pentru mine, cel mai mult au contat oamenii pe care i-am întâlnit în Banca Transilvania și cultura unică a acestui loc.
Auzisem despre Spiritul BT, dar l-am înțeles abia atunci când am văzut cum oamenii din organizație se mobilizează și găsesc soluții când apar probleme, într-un stil neaoș antreprenorial și cum empatia este o regulă nescrisă în această echipă în care nimeni nu se codește să facă the extra mile pentru omul din fața lui.
BT este un loc viu în viața mea profesională. Aici am fost încurajat să pun în practică toată priceperea mea juridică, să am o abordare antreprenorială și să-mi cresc competențele de busines și, în același timp, să pun în aplicare în mod responsabil proiectele asumate.
Spiritul BT este un spirit de echipă, o echipă în care membrii învață unii de la alții și se dezvoltă împreună – acesta a fost în repetate rânduri ingredientul succesului echipei noastre juridice și al întregii organizații.
„I did it my way”, o melodie ce inspiră pe mulți. Făcând parte dintr-o echipă a unei companii înconjurată de multe cifre, cât din identitatea dumneavoastră este transpusă în serviciile prestate?
Îmi place foarte mult ceea ce fac și cred că sunt privilegiat că pot să spun lucrul acesta cu mâna pe inimă. Într-adevăr, suntem o organizație în care cifrele sunt în mod vital prezente, însă serviciile noastre, fie că discutăm de cele juridice bancare sau, la modul generic bancare, sunt pentru oamenii care ne sunt clienți, colegi și chiar și pentru cei din afara acestor categorii.
Scopul nostru nu constă în cifre cât mai mari sau rânduite într-un trend ascendent, întrucât cifrele sunt doar mijlocul necesar pentru interpretarea realității, ci în impactul pozitiv pe care îl avem în societate, în calitatea noastră de facilitatori ai încrederii între resursele financiare disponibile și cei care au nevoie de ele.
Altfel spus, noi, când acordăm un credit de tipul Prima Casă sau atunci când finanțăm un antreprenor local, nu urmărim și nici nu cântărim doar adăugarea unei noi tranzacții în portofoliul nostru retail sau corporate, ci oferim unei tinere familii posibilitatea să se bucure de primul său cămin, iar unui business local îi furnizăm mijloacele necesare pentru a se dezvolta, pentru a se extinde, a face angajări și a contribui astfel la bunăstarea întregii comunități.
My way-ul echipei mele este să se pună întotdeauna în pantofii clientului care beneficiază în mod direct de ceea ce noi avem de oferit. Niciun proces operațional dintre cele în care suntem implicați nu este perfect, însă acest mindset, la care eu țin foarte mult, le face perfectibile.
Discutăm despre business într-o epocă acaparată parcă de acest cuvânt. Cineva afirma faptul că business-urile se fac între companii și afacerile între oameni. Cum poziționați România în acest moment în peisajul de business la nivel mondial?
Investește românește, cumpără de la o afacere mică, de lângă tine, sunt unele dintre cele mai reprezentative motto-uri ale băncii oamenilor întreprinzători.
Noțiunea de afacere poate că are un iz mai local, românesc, dar, în cele din urmă, tot despre un business vorbim.
Afacerile locale sunt interconectate cu piața de business global, iar aceasta este o realitate pe care nu o putem ignora. Mi-ar plăcea să văd cât mai multe afaceri locale care se extind la nivel național, regional, european și, de ce nu, chiar global.
Pentru asta este nevoie de spirit antreprenorial, curaj, o idee bună și un leap of faith, care adesea este făcut alături de noi.
Valențele funcției juridice au fost redefinite. Cum a evoluat, cum s-a adaptat și, mai presus, ce continuă să își păstreze intactă această funcție?
Recentul Regulamentul BNR nr. 8/2024 trasează un nou contur funcției juridice bancare, făcând clară diferențierea de atribuții dintre aceasta și funcțiile de risc și de conformitate și evocând totodată rolul acesteia de monitorizare și evaluare continuă a riscurilor juridice la care organizația este expusă.
Această nouă reglementare subliniază recunoașterea rolului aparte al funcției juridice în cadrul instituțiilor de credit – care poate servi drept model oricărei industrii sau organizații.
Funcția juridică este un gatekeeper, deși nu este funcție de control, este team player, deși este independentă de liniile de business cu care interacționează și, poate cel mai important, este trust enabler, prin aceea că are vocația să se implice de la capul locului în procesul decizional al organizației și să-i asigure pe toți cei implicați că aportul său este just, ferm și cu folos.
Pentru atingerea dezideratului acestor prevederi, fiecare jurist bancar capătă atât responsabilitate – textul reglementării fiind în egală măsură o piatră de temelie la constituția funcției juridice dar și a profesiei juridice bancare – cât și autoritate.
Or, ca jurist bancar eu știu, fără ca acest lucru să fie normat, că autoritatea implică respect, iar acesta se câștigă gradual, zi de zi, prin diligență și grijă față de pregătirea noastră profesională, empatie, conduită etică (la bine, dar mai ales la greu), și justețe ca valoare absolută, în tot ceea ce facem.
Care sunt provocările pe care le identificați în perioada imediat următoare și, cum priviți „necunoscutul”?
Viitorul ne rezervă întodeauna surprize și provocări, pentru simplul motiv că nu le știm pe toate și nici nu avem un bol de cristal fermecat la îndemână. Dar cred că fiecare dintre noi poate face un exercițiu de foresight care să ne aducă în punctul în care ne întrebăm: cum aș putea fi mai bine pregătit pentru cutare sau cutare scenariu?
Provocările actuale sunt evidente: contextul geo-politic și impactul economic al acestuia, gradul ridicat de polarizare al societății precum și schimbarea adusă în societate de adoptarea accelerată a inteligenței artificiale, însă cred că cel mai important este cum ne pregătim pentru fiecare scenariu plauzibil adus de acestea și, poate chiar mai important, cum ne adaptăm planul în funcție de realitatea imediată, căci acolo unde sunt provocări sunt și oportunități.
Cum ar spune englezii, „the highest and the lowest moments” ale parcursului Dumneavoastră profesional.
Depinde ce înseamnă high și low pentru fiecare. De exemplu, eu am trăit satisfacții foarte mari și când am fost învățăcel, atunci când mă ocupam de conceperea unor adrese pe diverse teme, care de care mai banale din perspectiva seniorilor, de care nimeni nu dorea să se ocupe – pentru mine fiecare era o oportunitate de a deschide o ușă de cunoaștere către un nou domeniu.
Tot cu titlu de exemplu, am învățat foarte mult din greșelile mele – deși mărunte, mi-au oferit disciplina care mi-a permis să fac lucrurile următoare mereu mai bine, precum și înțelegerea faptului că, raportându-mă la echipă, spațiul safe pentru greșeală este esențial pentru dezvoltarea profesională.
Iar acum mă întreb, există oare un moment low, dacă pe umerii lui se ridică your highest moments?
Un material Legal Marketing