GUEST WRITERS | Rădulescu Mușoi | Roxana Mușoi, Senior Partner & Anca Constantin, Associate: Ce pot face IMM-urile pentru asigurarea lichidității pe perioada în care se manifestă efectele COVID-19

GUEST WRITERS | Rădulescu Mușoi | Roxana Mușoi, Senior Partner & Anca Constantin, Associate: Ce pot face IMM-urile pentru asigurarea lichidității pe perioada în care se manifestă efectele COVID-19
scris 24 mar 2020

În actualele circumstanțe excepționale create de raspandirea virusului COVID-19, companiile se pot confrunta cu o lipsă severă de lichiditate sau chiar o indisponibilitate de lichiditate. Aceasta poate afecta grav situația economică a multor companii sănătoase, pe termen scurt și mediu, cu posibile consecințe chiar și pe termen lung, periclitând supraviețuirea acestora.

In acest context, Guvernul a adoptat vineri o serie de masuri pentru asigurarea lichidității IMM-urilor pe perioada în care se manifestă efectele COVID-19.

Urmărește-ne și pe Google News
GUEST WRITER Anca Mihăilescu, Partener Ijdelea Mihăilescu: COVID-19 și obligativitatea muncii la domiciliu CITEȘTE ȘI GUEST WRITER Anca Mihăilescu, Partener Ijdelea Mihăilescu: COVID-19 și obligativitatea muncii la domiciliu
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Astfel, prin Ordonanța de Urgență nr. 29 din 18 martie 2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare (“OUG nr. 29/2020”), au fost modificate conditiile de acordare de facilități de garantare de către stat pentru creditele acordate întreprinderilor mici și mijlocii (“IMM”) de către instituțiile de credit in conditiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 (“OUG nr. 110/2027”) privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii – IMM INVEST ROMÂNIA (“Programul”).

  1. Acordarea de garanții de stat

Programul constă în acordarea de garanții de stat în favoarea beneficiarului participant în Program pentru una dintre următoarele categorii de credite, după cum urmează:

  1. Unul sau mai multe credite pentru realizarea de investiții și/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de către stat, prin Ministerul Finanțelor Publice (“MFP”).

Aceste garantii se acorda în procent de maximum 80% din valoarea finanțării, exclusiv dobânzile, comisioanele și spezele bancare aferente creditului garantat. Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilități este de 10.000.000 lei.

Valoarea maximă a creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii 2 ani fiscali, în limita a 5.000.000 lei.

Pentru creditele de investiții, valoarea maximă a finanțării este de 10.000.000 lei.

sau

  1. Una sau mai multe garanții pentru credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, exclusiv dobânzile, comisioanele și speze bancare aferente creditului garantat de stat.

Garantiile se acorda în procent de maximum 90% acordat unei microîntreprinderi sau întreprindere mică, în valoare maximă de 500.000 lei pentru microîntreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru întreprinderile mici.

Valoarea maximă a fiecărei finanțări acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii 2 ani fiscali, în limita pragurilor prevăzute anterior.

Pentru microîntreprinderi sau întreprinderile mici care nu au depus situații financiare la data solicitării creditului garantat, valoarea maximă a finanțării pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculată ca dublul mediei cheltuielilor aferente capitalului de lucru din balanțele lunare.

  1. Facilitati acordate beneficiarilor

MFP subvenționează dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru și a creditelor pentru investiții, mentionate anterior, în procent de 100%.

Perioada de subvenționare a dobânzii este de la momentul acordării creditelor/liniilor de credit contractate după intrarea în vigoare a OUG nr. 29/2020 și poate dura până la 31 martie 2021.

Subvenționarea dobânzii se aprobă anual printr-un act normativ cu putere de lege pentru primul an și pentru următorii 2 ani doar în condițiile în care creșterea economică estimată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză pentru această perioadă se situează sub nivelul celei înregistrate în anul 2020, cu respectarea legislației din domeniul ajutorului de stat în vigoare.

De asemenea, pentru aceste credite nu se aplica prima de garantare (compusa din comisionul de risc si comisionul de administrare).

  1. Conditii de acordare a creditelor garantate de stat

 În vederea obținerii unui credit necesar finanțării capitalului de lucru, condițiile de acordare vor fi discutate/negociate cu bancă finanțatoare.
 
În mod obișnuit, băncile verifică bonitatea beneficiarului pe baza situațiilor financiare și a istoricului de plată/relației cu banca respectivă, solicitând un set de documente care includ, printre altele: documente corporative (certificat de înregistrare, certificat constatator, act constitutiv, hotărâri ale organelor competențe pentru aprobarea finanțării și constituirea garanțiilor etc.), situații financiare (balanțe, bilanțuri înregistrate la organele fiscale, pentru ultimii 3 ani), certificate fiscale, documente de proprietate privind garanțiile ce urmează a fi constituite (de ex. ipoteci asupra unor bunuri mobile/ imobile/ creanțe etc.), dacă este cazul, în completarea garanției emise de către FNGCIMM.
 
Pe lângă celelalte condiții prevăzute în OUG nr. 110/2017, pentru a beneficia de garanția emisă de către stat (prin FNGCIMM), prin OUG nr. 29/2020 s-a prevăzut că beneficiarul trebuie să nu înregistreze obligații fiscale restanțe și alte creanțe bugetare administrate de organul fiscal central, iar în cazul în care inregistrează astfel de obligații restanțe, beneficiarul se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordată în cadrul programului. 

  1. Procedura de aprobare

 În mod obișnuit, procedura de aprobare a creditului garantat de stat presupune:
 

  • o pre-aprobare inițială, în funcție de o analiză sumară a documentelor/informațiilor prezentate conform celor de mai sus, verificarea bazelor de date (ANAF, CRI, CRB etc.), parcurgerea procedurilor KYC/AML/CFT;
  • analiza financiară și juridică a documentelor/informațiilor și aprobarea creditului;
  • semnarea contractului de credit;
  • emiterea garanției de către FNGCIMM;
  • constituirea și înregistrarea altor garanții constituite de către beneficiar în registrele de publicitate (Cartea Funciară, RNPM), după caz;
  • punerea la dispoziție a creditului (utilizarea).

Durata finanțării 

Durata maximă a finanțărilor este de 36 de luni în cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru.

Creditele/liniile de credit pentru capitalul de lucru pot fi prelungite cu maximum 36 de luni, urmând ca, în ultimul an de prelungire, să fie rambursate în condițiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017.

  1. Monitorizarea

Ulterior, banca va realiza monitorizarea utilizării creditului, pe toată durata acordării acestuia (fiind necesară transmiterea către banca a unor rapoarte și/sau informații financiare, conform cerințelor contractului de credit încheiat).
 
Sumele din credit/linia de credit acordate cu respectarea condițiilor Programului pot fi utilizate numai pentru finanțarea capitalului de lucru. 

  1. Alte modalități de asigurare a lichidităților – amânarea la plată a ratelor bancare 

 Amânarea la plată a ratelor bancare se poate agrea cu bancă/ instituția financiară cu care au fost contractate finanțările respective. Menționam că fiecare bancă/ instituția financiară are procedurile sale specifice, iar decizia de amânare/ eșalonare va fi adoptată de către acestea, în fiecare caz în parte.
 
Nu există, la acest moment, nicio reglementare legală care să impună băncilor/ instituțiilor financiare o obligație de amânare/ eșalonare la plată a ratelor bancare în contextul pandemiei SARS-CoV-2, în practică, însă, cele mai multe bănci/ instituții financiare fiind receptive la solicitările clienților.
 
Potrivit dispozițiilor OUG nr. 29/2020, în contractele în derulare încheiate de IMM care și-au întrerupt activitatea în contextul pandemiei SARS-CoV-2  și care dețin certificatul de situație de urgentă (CSU), poate fi invocată forță majoră împotrivă băncii/ instituției financiare numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părti prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgentă.
 
În înțelesul OUG nr. 29/2020, se prezumă a constitui caz de fortă majoră, împrejurarea imprevizibilă, absolut invincibilă și inevitabilă la care se referă art. 1.351 alin. (2) din Codul civil, care rezultă dintr-o acțiune a autoritătilor în aplicarea măsurilor impuse de prevenirea și combaterea pandemiei determinate de infecția cu coronavirusul COVID-19, care a afectat activitatea IMM, afectare atestată prin certificatul de situație de urgentă (CSU).
 
Caracterul imprevizibil se raportează la momentul nașterii raportului juridic afectat, însă nu vor fi imprevizibile măsurile luate de autorităti în conformitate cu actul normativ care a instituit starea de urgentă. Prezumția poate fi răsturnată de partea interesată prin orice mijloc de probă.
 
Prin urmare, în situația în care banca/ instituția financiară nu este receptivă la solicitarea de amânare/eșalonare a ratelor bancare, clientul IMM va putea invocă forță majoră în cazul în care și-a întrerupt activitatea în contextul pandemiei SARS-CoV-2 și deține certificatul de situație de urgentă (CSU). 

Material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
rădulescu mușoi
imm