Dispozițiile art. 19 alin. 1 din Legea 136/2020 prevăd posibilitatea detașării personalului medical, paramedical și auxiliar specializat din sistemul public, în situația existenței unui deficit de personal constatat de către DSP sau ISU în situații de risc epidemiologic și biologic, fie cu acordul acestor persoane, fie în lipsă, prin ordin al ministrului săntătății, al șefului DSU sau al persoanei desemnate de acesta ori al conducătorului instituției angajatoare, pe o durată de cel mult 30 de zile.
“Avocatul Poporului aduce serioase critici de neconstituționalitate acestei reglementări, considerând această măsură ca fiind impropriu denumită detașare, constituind în fapt un transfer forțat.” afirmă Ruxandra Barbu, avocat Iordăchescu & Asociații.
Se arată astfel că reglementarea acestei așa zise detașări contravine exigențelor de previzibilitate și claritate pe care trebuie să le îndeplinească actele normative și încalcă dispozițiile art. 73 alin. 3 lit. p) din Constituție ce consacră dreptul exclusiv al Parlamentului de a interveni în materia regimului general privind raporturile de muncă, prin lege organică.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Reglementarea în discuție nu întrunește exigențele de previzibilitate și predictibilitate care trebuie să însoțească o lege dat fiind faptul că legiuitorul a omis să reglementeze în ce condiții concrete poate fi dispusă această detașare, care este procedura de urmat într-o asemenea situație, precum și în ce condiții poate înceta detașarea anterior duratei pentru care s-a dispus. Mai mult, se constată lipsa unor prevederi care să limiteze numărul de detașări pe care una dintre persoanele arătate mai sus le poate suferi, în contextul actual, detașarea putând fi prelungită sine die, pe tot parcursul stării de alertă.” continuă Av. Ruxandra Barbu.
Pe de altă parte, se observă că această detașare este atipică, având caracteristici distincte față de definiția dată de Codul Muncii, întrucât decizia detașării unei persoane nu este în acest caz la dispoziția angajatorului, ci aceasta se poate dispune și prin ordinul ministrului sănătății, al șefului DSU ori al persoanei desemnate de acesta.
“Curtea Constituțională s-a pronunțat deja cu privire la unele dintre argumentele invocate, cu prilejul altor excepții analizate, în materia raporturilor de muncă ale unor categorii de personal. Astfel, cu titlu de exemplu, apreciem că sunt aplicabile și situației detașării personalului medical, considerentele Deciziei nr. 588/2017 privind neconstituționalitatea soluției legislative ce nu prevede condițiile încetării detașării judecătorilor sau procurorilor.” este de părere Av. Ruxandra Barbu.
Astfel cum autorul excepției în mod corect a sesizat, modificarea elementelor esențiale ale contractului de muncă nu poate rămâne apanajul unor reglementări ulterioare, prin acte cu forță juridică infralegală emise de anumite autorități administrative, aceste acte fiind de compentența exclusivă a Parlamentului, conform dispozițiilor art. 73 alin. 3 lit. p) din Legea fundamentală, a căror încălcare ar genera în mod evident o stare de instabilitate juridică de neacceptat într-un stat de drept.
Un material Legal Marketing