Cum se vede piața de consultanță prin ochii unuia dintre Liderii ei?
Piața de consultanță din România se caracterizează prin continuarea tendinței din ultimii doi ani, anume aceea de apariție a noi boutique-uri de consultanță. Practic în această piață nu se întâmplă ceea ce vedem în alte industrii, firmele de consultanță neputându-și consolida poziția pe piață, în ciuda creșterilor cu două cifre a principalilor jucători. Ca și tendință generală se observă o creștere mult mai rapidă a jucătorilor locali față de firmele multinaționale.
A fost 2019 un an bun pe această nișă de business, urmează acest an trendul anilor trecuți? Cât de fin barometru este economia în business-ul de consultanță?
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Așa cum am precizat și anterior, ritmul de creștere al firmelor locale de servicii profesionale este unul foarte alert, trendul fiind unul evident crescător. Societățile comerciale, fie ele locale sau multinaționale, au început să se orienteze spre parteneri locali, acesta fiind și motivul pentru care societățile românești de consultanță încep încet-încet să devină vizibile. Creșterea economică a României din ultimii doi ani s-a reflectat în atragerea de noi clienți, profilul acestora începând să devină cel căutat de orice firmă serioasă pe piață. Dacă în urmă cu 10 ani existau mulți haiduci, în prezent numărul acestora a scăzut, după părerea mea, semnificativ.
VTM, entitatea pe care o conduceți, s-a impus pe piață și foarte multe voci vă plasează imediat în trena Big 4. Care este secretul reușitei sau din ce este formată alchimia succesului, dacă sunt mai multe ingrediente care o compun?
VTM s-a promovat de la început ca un one-stop shop, oferind sau încercând să ofere întreaga gamă de servicii profesionale. Chiar și atunci când un client a venit cu o solicitare pe care noi nu o puteam adresa direct, am făcut tot posibilul să ajutăm clienții să identifice cea mai bună soluție. Cât privește alchimia succesului, aș spune că aceasta are două ingrediente principale. Primul ingredient este reprezentat de oameni. Marea majoritate a colegilor din VTM au venit la noi încă din timpul facultății, fiind aleși cei mai buni dintre cei buni. Așa cum am spus mereu, activul principal al nostru este reprezentat de oameni. Facem tot posibilul să creăm un mediu de lucru sănătos și foarte transparent atunci când vine vorba de career – path-ul colegilor noștri. Al doilea ingredient principal este reprezentat de proactivitate. Spre deosebire de alte firme din domeniu, noi nu așteptăm să apară o problemă ca să avem ce rezolva. Din contră, facem tot posibilul ca implicarea clientului în activitatea financiar-contabilă să fie minimă, noi oferindu-i doar instrumentele necesare luării deciziilor, asistându-l pe parcursul întregului proces pe baza know-how-ului acumulat în 15 ani de funcționare a VTM.
CITEȘTE ȘI GUEST WRITERS | Filip & Company | Cătălin Suliman (partner) și Georgeta Gavriloiu (counsel): Tendințe în materie de concurență în anul 2020Care sunt atu-urile unei companii românești de anvergura VTM în disputa cu Big 4? Ce vă diferențiază și ce vă apropie de careul de ași al consultanței mondiale, prezent în totalitate în România?
Așa cum am precizat și anterior, consider că oamenii VTM sunt cei care fac diferența. Garantez pentru fiecare dintre ei, pe majoritatea cunoscându-i de la vârsta de 19-20 de ani. Au venit la VTM fiindcă au fost cei mai buni din facultate și au rămas la VTM fiindcă aici au primit oportunitate și încrederea de a-și elibera întregul potențial. Avem printre cele mai scăzute viteze de rotație a angajaților din industrie, clienții noștri fiind foarte confortabili știind că lucrează cu aceeași oameni de la un an la altul sau de la un deceniu la altul.
Cititorii Legal Innovation ar dori să afle câteva borne temporale din activitatea VTM. De la înființare, care a fost drive-ul, ideea care v-a animat și călăuzit în creșterea organică a VTM.
VTM s-a înființat în anul 2004, într-o garsonieră cu un angajat și doi asociați: Marcel Vulpoi și Georgiana Toader, colegi de liceu și de facultate. Pe parcursul celor 15 ani societatea a respectat principiile de creștere durabilă, angajarea unor noi colegi fiind practic decisă de clienții noi care veneau către noi. În ceea ce privește drive-ul, consider că acum, 15 ani mai târziu, acesta a rămas același: forget about numbers, it is all about people. Am avut și perioade mai bune și perioade mai puțin bune, dar oamenii au rămas mereu cu zâmbetul pe buze.
Domnule Marcel Vulpoi, în afară de business-ul de consultanță și audit pe care îl conduceți, vă mai faceți timp și pentru alte cel puțin două pasiuni / hobby-uri importante: arta și vinificația. Detaliați vă rugăm.
Aș completa lista de pasiuni cu predatul la facultate, dacă îmi permiteți. Cât privește cele două pasiuni, de circa zece ani am început să colecționez obiecte de artă și vin. Arta este mai simplu de colecționat, prietenii știu de ce. Pe fondul pasiunii mele pentru vin și a celei pentru contabilitate, l-am întâlnit pe Marcel Pascu, proprietarul Gramofon Wine, și el având aceleași hobby-uri ca și mine. Ne-am văzut, ne-am plăcut, ne-am asociat, așa că acum avem un hobby de crescut.
Cât de mult se aseamănă business-ul de servicii profesionale cu cel de horeca (VTM și respectiv Gramofon)?
Și în business-ul de HORECA și în cel de contabilitate observ o confirmare a proverbului meu preferat: “Un om e ca un cui: ajunge atât de departe cât îl duce capu’”.
Cum vedeți anul 2019, care a fost trendul său în materia consultanței? Încercați o privire în viitor și dați-ne hinturile pe aceasta nișă de business pentru anii următori vă rugăm.
Trendul anului 2019 a fost mutarea de la contabilul de tipul debit-credit la contabilul de tipul advisory. Foarte mulți clienți își schimbă contabilul pentru că primesc de la ei “niște tabele”, ca să citez dintr-un client. Antreprenorii au început să devină din ce în ce mai educați, nivelul de cunoaștere al acestora a crescut, iar dacă industria contabilității rămâne blocată în debit-credit și dă OP-ul, ia OP-ul, atunci vor fi probleme mari pentru cei care nu se adaptează.
Ați definit VTM în comunicare ca fiind “one stop shop”, adică o entitate care poate răspunde oricăror solicitări pe zona financiar-contabilă a clienților săi. Este aceasta strategia de dezvoltare și fidelizare a cotei de piață / clienților Dumneavoastră?
Le spun clienților mei, fie români, fie străini: “dacă mergeți la restaurant și găsiți o muscă în ciorbă, sunați-mă!”. Dacă vă pot ajuta măcar cu un sfat sau o idee, o să o fac. Am dezvoltat foarte multe business-uri secundare, cum ar fi HR, legal services, arhivare, hedging valutar, fonduri europene, tocmai la solicitarea clienților noștri. Principiul meu este ca fiecare să facă ceea ce se pricepe. Mă amuză teribil poveștile antreprenorilor care încep cu “Am fost la ANAF…”. Este ca și cum as spune eu : “Am fost să cumpăr o bujie…”. Nu știu ce înseamnă o bujie și nici nu e treaba mea să știu, sunt oameni și firme care se pricep la bujii.
Mulți analiști economici spun că cea mai mare problemă a business-ului românesc este forța de muncă. Împărtășiți această opinie, având în vedere că reprezentați și consiliați companii de mărime medie și mare de pe piața de business?
Eu am învățat la facultate faptul că atunci când cererea este mai mare decât oferta creste prețul. Ori…
Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief
Material Legal Marketing