Deși discuțiile despre prosumatori și necesitatea de încurajare a dezvoltării acestora în contextul promovării energiei regenerabile a început acum câțiva ani, noțiunea de „prosumator” a fost detaliată la nivelul legislației naționale abia în anul 2018, creându-se cadrul legal în care această nouă entitate poate opera în mod corespunzător.
Astfel, deși prosumatorul este menționat inițial în documentația aferentă Strategiei Energetice a României: 2016-2030, cu perspectiva anului 2050, abia odată cu intrarea în vigoare a modificărilor legislative aduse prin Legea nr. 184/2018 această noțiune dobândește și o definiție legală.
Prosumatorul este definit în Legea 220/2018 ca reprezentând clientul final care deține instalații de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare, a cărui activitate specifică nu este producerea energiei electrice, care consumă și care poate stoca și vinde energie electrică din surse regenerabile produsă în clădirea lui, inclusiv un bloc de apartamente, o zonă rezidențială, un amplasament de servicii partajat, comercial sau industrial sau în același sistem de distribuție închis, cu condiția că, în cazul consumatorilor autonomi necasnici de energie din surse regenerabile, aceste activităti să nu constituie activitatea lor comercială sau profesională primară.
Spre finalul anului 2018, Autoritatea Națională de Reglementare in Domeniul Energiei („ANRE”) emite legislația secundară necesară reglementării în mod adecvat a activităților desfășurate de către prosumator. În acest sens au fost emise trei ordine de către președintele ANRE prin care sunt stabilite condițiile tehnice de racordare pentru prosumatori, principalele reguli de comercializare a energiei electrice produse de aceștia, precum și un contract-cadru de vânzare-cumpărare a energiei electrice astfel produse.
Principalele prevederi ale cadrului de reglementare aplicabil prosumatorului
După cum este menționat anterior, cadrul legal aplicabil prosumatorului este în special conținut de Legea 220/2008 și de Ordinele ANRE nr. 226/2018, 227/2018 și 228/2018. La acestea se adaugă și prevederile din Legea Energie nr. 123/2018, Ordinul ANRE nr. 179/2018, Ordinul ANRE nr. 59/2013; și Ordinul AFM nr. 1287/2018.
Condiții necesar a fi îndeplinit de către persoanele fizice/juridice care doresc să devină prosumatori
În primul rând, persoanele fizice/juridice trebuie să fie certificate ca prosumatori de către operatorul de distribuție la rețeaua căruia este racordată unitatea de producere a prosumatorului.
În vederea certificarii drept prosumatori și pentru a beneficia de facilitățile specifice, persoanele fizice sau juridice trebuie să îndeplinească simultan următoarele condiții:
- să dețină o instalație de producere a energiei electrice sau instalații de producere a energiei electrice și termice în cogenerare;
- puterea electrică instalată să fie de cel mult 27kW pe loc de consum și de producere;
- sistemul de măsurare a energiei electrice se realizează fie cu contoare inteligente, fie cu contoare care permit cel puțin citirea la distanță, integrabile în sisteme de măsurare inteligente;
- activitatea specifică să nu fie considerată a fi producerea de energie electrică;
- consumă, poate stoca și vinde energie electrică din surse regenerabile produsă în clădirea lui, inclusiv un bloc de apartamente, o zonă rezidențială, un amplasament de servicii partajat, comercial sau industrial sau în același sistem de distribuție închis;
- racordul pentru livrarea energiei electrice produse în rețea este același cu racordul pentru consumul din rețea.
Facilitățile prosumatorilor certificați
Ca urmare a certificării în calitate de prosumator, acesta beneficiază de o serie de facilități recunoscute și reglementate în mod expres, după cum urmează:
- Prosumatorii pot vinde energia electrică produsă și livrată în rețea furnizorilor de energie electrică cu care aceștia au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice.
- Furnizorii cu care prosumatorii au încheiate contracte de furnizare de energie electrică sunt obligați să achiziționeze energia electrică produsă și livrata în rețeaua electrică, în conformitate cu prevederile contractului-cadru reglementat;
- Furnizorii vor achiziționa energia electrică produsă de prosumatorii persoane fizice sau juridice la un preț egal cu prețul mediu ponderat înregistrat în Piața pentru Ziua Următoare în anul anterior;
- Furnizorul va asigura serviciul de regularizare financiară între energia livrată și cea consumată din rețea și își va asigura responsabilitatea financiară pentru plata dezechilibrelor generate pe piața de energie electrică de către prosumator;
- Prosumatorii, persoane fizice, pot desfășura activitatea de comercializare a energiei electrice fără înregistrarea și autorizarea funcționării acestora ca persoane fizice autorizate, ori sub alta formă de organizare;
- Prosumatorii care sunt persoane fizice sunt exceptate de la obligația de achiziție de certificate verzi pentru energia electrică produsă și utilizată pentru consumul final propriu, altul decât consumul propriu tehnologic al centralei electrice.
- Prosumatorii care sunt persoane fizice sunt scutite de la plata obligațiilor fiscale aferente cantității de energie electrică produsă și utilizată pentru autoconsum sau pentru cea vândută furnizorului.
Prosumatorii care dețin unități de producere a energiei electrice din surse regenerabile de energie, acreditate conform Legii 220/2008 pentru a beneficia de sistemul de promovare prin certificate verzi au dreptul de a opta pentru vânzarea energiei electrice produse în mod reglementat, conform celor expuse anterior.
În această situație, pe întreaga perioadă de valabilitate a contractului de vânzare-cumpărare a energiei electrice produse de prosumator, acreditarea centralei pentru aplicarea sistemului de promovare prin certificate verzi va fi suspendată. Prin urmare, prosumatorul care încheie contractul reglementat de vânzare-cumpărare cu furnizorul nu va putea beneficia în același timp și de schema de sprijin cu certificate verzi.
Reglementarea prosumatorului în alte state membre UE
Statele membre, pana la acest moment au reglementat în multiple modalități categoria prosumatorilor, fără să existe o definiție ori un cadru de reglementare uniform. Deosebiri față de reglementarea actuală din România pot fi regăsite și în următoarele cazuri:
- în ceea ce privește remunerația pentru energia injectată în sistem, unele state membre au implementat o schema de compensare, cu posibilitatea achitării către prosumator a excesului de energie livrat (cazul României), în timp ce alte state precum Belgia sau Slovenia nu prevăd nicio remunerație, ci energia livrată este stocată în sistem și poate fi folosită de prosumator, la o dată ulterioară, când cantitatea produsă de acesta nu îi acoperă propriul consum;
- pentru anumite categorii de prosumatori, în Franța, cantitatea excedentară se consideră donată operatorului de distribuție a rețelei publice, compensând pentru pierderile înregistrate în rețea;
- în ceea ce privește racordarea la rețea, statele membre au abordări diferite; astfel, în țări precum Marea Britanie, Spania, Franța și Belgia, plata taxei pentru conectare diferă, ori chiar nu există, în funcție de cantitatea de energie produsă, precum și de capacitatea instalației, pe când în Polonia, Bulgaria, Malta, taxa de racordare este acoperită de operatorul de sistem;
- state precum SUA, Danemarca, Marea Britanie implementează deja proiecte precum posibilitatea utilizarii bateriilor integrate în vehicule electrice pentru a stoca energie care mai apoi să poată fi utilizată pentru alimentarea locuințelor;
Tendințe la nivel european
În data de 24 decembrie 2018 a intrat în vigoare Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, iar termenul pentru implementarea acesteia este, cel puțin în privința reglementărilor legate de prosumatori, 30 iunie 2021.
Directiva prevede în primul rand, o definitie a “autoconsumatorului de energie din surse regenerabile” ca fiind “un client final care își desfășoară activitățile în spațiul propriu situat într-o zonă determinată sau, dacă statul membru permite acest lucru, în alte spații, care produce energie electrică din surse regenerabile pentru propriul consum și care poate stoca sau vinde energie electrică din surse regenerabile autoprodusă, cu condiția ca, în cazul unui autoconsumator necasnic de energie din surse regenerabile, aceste activități să nu constituie activitatea comercială sau profesională primară”.
Se poate observa că legiuitorul național a transpus deja această noțiune, prin modificările legislative aduse Legii nr. 220/2008, iar definiția prosumatorului atinge toate aspectele vizate prin directivă.
Un aspect de noutate îl reprezintă introducerea noțiunii de „comunitate de energie din surse regenerabile”, aceasta fiind o entitate juridică al cărui obiectiv principal este să ofere avantaje comunitare economice, sociale sau de mediu acționarilor ori membrilor săi sau zonelor locale în care își desfășoară activitatea, și mai puțin obținerea de profituri financiare. Momentan, la nivel național nu există reglementări pentru astfel de entități.
Statele membre vor asigura clientilor finali, în special clientilor casnici dreptul de a participa la o astfel de comunitate, menținându-le în același timp drepturile și obligațiile dobândite în calitate de clienți finali și fără a fi supuși unor condiții sau proceduri nejustificate sau discriminatorii.
Gabriela Cacerea, Partener, unul dintre coordonatorii practicii de Energie și Resurse Naturale
Emanuel Flechea, Asociat, Energie și Resurse Naturale
Articol LegalMarketing