Interviu exclusiv oferit publicației Legal Innovation: Ionuț Mușat și Alina Mușat, Managing Partners Mușat și Asociații
În ce măsură premiul Romanian Legal Awards, obținut de firma dumneavoastră, a oferit o mai mare vizibilitate pe piața avocațială din România și din străinătate?
Credem că nu este vorba despre o mai mare vizibilitate, ci despre o confirmare a eforturilor noastre constante, confirmare care a adus cu sine, bineînțeles, și o atenție care ne bucură și care, totodată, ne responsabilizează. Premiul Romanian Legal Awards a venit ca o încununare a perseverenței și a disciplinei care caracterizează toți membrii echipei noastre.
Cum credeți că Mușat & Asociații a reușit să rămână printre cele mai celebre firme a pieței de avocatură din România timp de peste 10 ani? Cum considerați că această longevivă experiență pe piață a ajutat firma Mușat & Asociații să se poziționeze în fața semnului egalului cu promtitudinea și seriozitatea?
Celebritatea, succesul sau relevanța pe piața avocaturii din România sunt chestiuni greu de cuantificat. Prin urmare, găsim onorantă lumina în care ne prezentați. Am încercat întotdeauna să oferim servicii care să ne facă demni de aprecierea clienților noștri. Cei peste zece ani ne-au ajutat să arătăm și să confirmăm că promptitudinea și seriozitatea ne caracterizează toată activitatea, ele nefiind doar simple întâmplări. Totodată, având în vedere că valori precum promptitudinea și seriozitatea nu ar avea nicio relevanță în lipsa competenței, nu ne ferim să afirmăm și că avocații din echipa noastră sunt printre cei mai bine pregătiți profesioniști ai dreptului.
Care sunt cele mai frecvente tipuri de infracțiuni pentru care Mușat & Asociații, firmă specializată într-o multitudine de arii ale dreptului, sunt solicitați să ofere asistență și reprezentare juridică?
Într-adevăr, echipa noastră oferă servicii juridice inclusiv în sfera ilicitului penal. Întrucât atenția noastră este concentrată în special pe zona de business, și dosarele penale pe care le instrumentăm vizează în special infracțiunile economice și de corupție (cu titlu exemplificativ, în prezent gestionăm o serie de dosare ce fac obiectul Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupției) și, doar ocazional, preluăm dosare având ca obiect infracțiuni de drept comun (cele prevăzute de Codul Penal).
Într-un mediu economic și politic instabil, cum vă asigurați că serviciile de asistență juridică pe care le oferiți rămân la cel mai înalt nivel și că sunt adaptate nevoilor în continuă schimbare ale clienților?
Cheile reușitei sunt adaptabilitatea și flexibilitatea. Serviciile juridice nu pot oferi soluții reale la problemele actuale dacă nu rămân în permanență conectate la nevoile celor care ne trec pragul. Așa cum nevoile tuturor sunt distincte, tot așa și strategiile noastre trebuie să fie mereu actualizate. Important este că ne-am raportat întotdeauna la instabilitate și la noutate ca la veritabile provocări, iar nicidecum ca la niște piedici. Totodată, am înțeles că relevanța nu este un lucru constant, ci este sinonimă și direct proporțională cu progresul.
Cum oferiți asistență juridică în toate domeniile dreptului afacerilor și cum v-ați asigurat că sunteți în temă să asistați multiple firme importante din UE care investesc sau desfășoară afaceri în România?
Clienții noștri străini colaborează cu aceeași echipă, echipă care își desfășoară activitatea în acord cu toate principiile și valorile despre care am făcut vorbire mai sus. Esențial este că suntem extrem de pasionați de ceea ce facem, iar acest lucru se traduce prin numeroase ore petrecute învățând și studiind toate elementele legislative și de jurisprudență relevante pentru fiecare client în parte. Un mare avantaj ni-l conferă și faptul că în cadrul casei de avocatură se vorbește fluent engleză, italiană, franceză și germană, o cerință esențială pentru colaborarea cu investitorii străini. Bineînțeles, atunci când colaborăm cu entități / clienți din afara țării, răspunderea și responsabilitatea pe care ni le asumăm sunt și mai mari, întrucât încercăm să demonstrăm tuturor că România este un mediu prielnic pentru investițiile străine de pretutindeni.
În contextul creșterii rapide a tehnologiei și al transformărilor digitale, cum ați integrat aceste tendințe în practica firmei dumneavoastră de avocatură și cum vă asigurați că vă mențineți la zi cu cele mai noi tehnologii și tendințe în domeniu?
Atunci când ne gândim la progresul tehnologic și la transformările digitale, avem tendința de a ne raporta exclusiv la invenții care mai de care mai sofisticate (de pildă, ChatGPT). Cu toate acestea, cele mai utile produse ale digitalizării și tehnologizării profesiei noastre rămân, din punctul nostru de vedere, bibliotecile virtuale și softurile legislative. Nu ne putem gândi la nimic care să ne ușureze mai mult munca. Ramurile dreptului sunt atât de multe și comportă atât de multe nuanțe, încât ar fi aproape imposibil să ai în biblioteca fizică toate titlurile care ar putea să te intereseze la un moment dat. Prin urmare, bibliotecile virtuale care pun la dispoziția profesioniștilor dreptului atât acte normative actualizate la zi, cât și jurisprudență din toate domeniile, sunt cel mai bun exemplu de progres tehnologic care ne-a adus nenumărate beneficii în activitate. Mai mult, credem cu tărie că nu suntem pe deplin conștienți că progresul tehnologic este reprezentat și de alte facilități care ne fac profesia mai ușoară. Putem aminti în acest sens accesul electronic la dosar sau citarea prin corespondență. Iar pandemia ne-a ajutat să acceptăm să utilizăm mai des și cu mai multă încredere modalitățile de comunicare la distanță precum zoom, teams, meet ș.a. Sigur că, deloc de ignorat, sunt și programele / aplicațiile dezvoltate în ultima perioadă care ne ajută în organizarea și arhivarea dosarelor și urmărirea termenelor de judecată. Rămânem, de asemenea, în permanență conectați la toate noutățile, fiind abonați la o serie de newslettere de interes pentru domeniul nostru de activitate și nu numai.
Cum ar putea evolua legislația privind protecția datelor cu caracter personal în următorii ani și care ar fi impactul acestei evoluții asupra afacerilor și vieții cotidiene? Care sunt perspectivele de dezvoltare a firmei Mușat & Asociații în viitorul apropiat și cum va face față provocărilor și oportunităților din piața avocațială?
Având în vedere că odată cu dezvoltarea tehnologică, stocarea și transferul datelor sunt activități ce devin tot mai la îndemână este de așteptat ca, în următorii ani, legislația privind protecția datelor cu caracter personal să continue să evolueze. În acest sens, putem să ne gândim la posibile reglementări mai stricte, care să instituie măsuri suplimentare de protecție a datelor cu caracter personal sau la reglementări care să introducă sancțiuni mai aspre pentru operatorii de date cu caracter personal care nu respectă prevederile legale. Totodată, nu este de neglijat nici aplombul și popularitatea de care se bucură inteligența artificială. Credem că este imperios necesară adoptarea unor reglementări clare cu privire la modalitatea în care datele cu caracter personal pot fi integrate și utilizate în această materie. În ceea ce privește mediul de afaceri, impactul noutăților și al evoluțiilor ce vor fi înregistrate în această materie va fi, credem noi, unul semnificativ. Va fi necesar ca toate companiile să se adapteze schimbărilor și să instituie măsuri mai severe de protecție a datelor cu caracter personal. Pe de altă parte, cetățenii vor fi mai protejați de eventuale ingerințe și încălcări ale drepturilor lor. Cât despre perspectivele noastre, putem să vă spunem doar că plănuim să continuăm să oferim servicii juridice la același nivel, indiferent de vremurile pe care le vom traversa, provocările reprezentând motorul dezvoltării noastre.
Care sunt cele mai mari amenințări la adresa confidențialității și securității datelor cu caracter personal în prezent și cum pot fi acestea prevenite?
La momentul actual, atunci când vine vorba despre confidențialitatea și securitatea datelor cu caracter personal, una dintre amenințările reale este reprezentată de atacurile cibernetice. În acest context, este foarte important ca datele noastre cu caracter personal să fie foarte bine securizate, noi fiind printre primii responsabili de modalitatea în care înțelegem să ne protejăm. De pildă, recomandăm utilizarea unor parole foarte puternice atunci când în spatele acestora se află informații sensibile și profund personale. Totodată, este foarte importantă înțelegerea pericolului reprezentat de aceste atacuri, în așa fel încât atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice să ia toate măsurile necesare pentru protejarea acestor date. În ceea ce privește soluțiile alternative pentru combaterea infracțiunilor și pentru protejarea siguranței publice, considerăm că legiuitorul ar trebui să se îndrepte spre politici și reglementări mai stricte, care să se folosească, de ce nu, și de instrumente precum inteligența artificială.
Ce probleme practice pot apărea în cazul externalizării activităților de resurse umane către furnizori de salarizare și cum pot fi aceste probleme rezolvate în cadrul regulilor de protecție a datelor cu caracter personal?
Externalizarea activității de resurse umane către furnizori prezintă atât avantaje, cât și dezavantaje. Pe de o parte, compania poate oferi mai multă atenție și își poate concentra resursele pe activitățile principale, însă pe de altă parte, astfel cum ați anticipat deja, pot apărea și o serie de probleme în ceea ce privește chestiunea protecției datelor cu caracter personal. Principalul risc pleacă de la faptul că furnizorul intră în posesia unui număr mare de date cu caracter personal (de pildă – numele sau codul numeric personal al angajatului), companiile neavând posibilitatea controlării efective a modalității în care furnizorul înțelege să stocheze, să utilizeze și să securizeze aceste informații. Prin urmare, pentru a proteja datele cu caracter personal care ajung în sfera de control a furnizorului, companiile ar trebui să se asigure, pe tărâm contractual, că furnizorul va respecta toate reglementările legale în materie. În acest sens, este foarte important ca în contractul încheiat să fie prevăzută în detaliu maniera în care aceste date vor fi stocate și protejate nu doar pe durata contractuală, ci și ulterior. Totodată, trebuie inserate clauze care să prevadă angajarea răspunderii contractuale a furnizorului în cazul în care datele pe care acesta le primește nu sunt păstrate în conformitate cu prevederile legale și contractuale. Mai mult, compania care beneficiază de serviciile furnizorului ar trebui să monitorizeze cu atenție și în mod periodic activitatea acestuia din urmă. Considerăm, de asemenea, benefică și inserarea unor clauze care să institue în sarcina furnizorului obligația de a oferi companiei, periodic, așa zise „dări de seama” cu privire la modalitatea în care stochează și protejează informațiile pe care le prelucrează. Concluzionând, suntem de părere că externalizarea activității de resurse umane poate funcționa în mod eficient, însă numai sub condiția luării tuturor măsurilor necesare pentru protejarea confidențialității datelor cu caracter personal.
Ce se întâmplă cu datele cu caracter personal ale angajaților după încetarea contractului de muncă?
În continuare, chiar și după încetarea contractului de muncă, datele cu caracter personal ale foștilor angajați vor fi stocate în conformitate cu legislația în vigoare. Este important ca angajatorul să se asigure că aceste date sunt protejate în mod corespunzător, chiar și după încetarea contractului de muncă. De pildă, angajatorul trebuie să continue să împiedice accesul neautorizat la aceste date. Mai mult, angajatorii trebuie să își informeze salariații, încă de la începutul relației contractuale, despre modul în care datele lor vor fi tratate după încetarea contractului. Cu titlu de exemplu, aceștia trebuie să îi informeze despre dreptul lor de a solicita ștergerea acestor date, dar și despre dreptul de a solicita informații cu privire la datele ce urmează să fie stocate.
Cum poate o companie să se asigure de faptul că activitățile sale de prelucrare a datelor cu caracter personal ale angajaților respectă principiile de protecție a datelor, cum ar fi transparența, proporționalitatea și finalitatea?
Prin respectarea tuturor normelor care reglementează această materie, activitățile de prelucrare vor respecta, totodată, și toate principiile de protecție a datelor cu caracter personal.
Care este poziția Uniunii Europene în privința prelucrării datelor cu caracter personal în scopul combaterii criminalității? Ce măsuri s-au instituit?
Uniunea Europeană este fermă cu privire la poziția pe care o adoptă: aceasta dorește să protejeze drepturile și libertăților cetățenilor săi, inclusiv în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal. În acest sens, UE a adoptat Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR). În egală măsură însă, Uniunea Europeană a înțeles că această protecție a datelor nu poate fi una absolută, sens în care în GDPR pot fi regăsite și o serie de excepții care permit prelucrarea datelor cu caracter personal. Printre aceste excepții se numără și prelucrarea în scopul prevenirii și combaterii criminalității. Într-o atare situație, prelucrarea datelor este permisă motivat de necesitatea protejării interesului public. În general, Uniunea Europeană are o abordare echilibrată asupra modului de protecție a datelor cu caracter personal, înțelegând necesitatea prelucrării acestor date în vederea combaterii criminalității.
Cum poate fi asigurat echilibrul între securitatea națională și protecția datelor personale ale cetățenilor? Care sunt remediile prevăzute de lege pentru persoanele fizice ale căror date personale au fost divulgate în mod neautorizat?
Asigurarea echilibrului între securitatea națională și protecția datelor cu caracter personal ale cetățenilor este o chestiune delicată. Statul este chemat să își protejeze cetățenii pe de o parte, dar și să combată toate amenințările care planează asupra securității naționale, pe de altă parte. Credem că, în primul rând, pentru a păstra acest echilibru, statele trebuie să respecte regulamentul GDPR, care prevede că datele cu caracter personal pot fi prelucrate numai în baza unui consimțământ explicit și numai pentru atingerea unor scopuri bine identificate. În situația în care datele cu caracter personal sunt prelucrate în scopul apărării securității naționale, chiar dacă prelucrarea este permisă, este necesar ca ingerința să fie minimă și limitată la scopul identificat mai sus. Persoanele fizice ale căror date personale au fost divulgate în mod neautorizat se pot adresa întotdeauna autorităților și instanțelor competente, în vederea tragerii la răspundere a celor răspunzători.
Un material Legal Marketing