Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a lansat joi, în dezbatere publică, timp de cinci zile, norma de calcul al tarifelor maxime ale asigurărilor auto obligatorii RCA, care vor fi aplicate în următoarele șase luni, dar din care lipsesc mai multe măsuri stabilite la discuțiile cu transportatorii, printre care și marja de profit pe care și-o pot stabili asigurătorii.
Documentul poate fi citit AICI.
ASF a anunțat, săptămâna trecută, că va stabili în 30 de zile tarife maxime pentru fiecare categorie de vehicule pentru polițele RCA, așa cum prevede ordonanța de urgență publicată recent în Monitorul Oficial.
Tarifele vor fi înghețate timp de șase luni, potrivit acordului stabilit între guvern și transportatori. ASF a publicat joi norma privind metodologia de calcul al tarifelor RCA, care va rămâne în dezbatere publică timp de cinci zile.
Din aceasta lipsesc însă anumite măsuri anunțate în prima variantă a formulei de calcul, cum ar fi marja de profit pe care și-o pot stabilit firmele de asigurare, arată news.ro.
În plus, nu mai apare și precizarea potrivit căreia, în calculul tarifelor, se va ține cont de datele obținute de la fostul lider al pieței RCA, Astra Asigurări, și Carpatica Asig. Prima a intrat oficial în faliment în luna aprilie, iar în cazul celei de-a doua a fost declanșată procedura de faliment în luna iulie.
În proiectul de normă apar în plus față de varianta stabilită cu transportatorii detalii legate de vârstă. Astfel, tarifele vor fi calculate și în funcție de grupele de vârstă ale șoferilor persoane fizice, încadrați astfel: sub 25 ani, 26-30 ani, 31-40 ani, 41-50 ani, 51-65 ani și peste 65 de ani.
”Pentru determinarea unui tarif de primă pentru asigurarea unui eveniment incert sunt efectuate estimări ale probabilităților asociate cu apariția și/sau severitatea unui eveniment, estimări care se bazează pe istoricul evenimentelor întâmplate și pe proiecțiile tendințelor”, se mai arată în proiect.
Transportatorii s-au declarat mulțumiți de măsura înghețării pentru șase luni a tarifelor RCA și susțin că aceasta era o măsură necesară, în contextul unei piețe dezechilibrate și al creșterii accelerate a tarifelor în ultimul an.
Consiliul Investitorilor Străini (FIC), organizație din care fac parte trei companii care activează pe piața asigurărilor de răspundere civilă auto, a atras atenția că decizia autorităților de plafonare a prețurilor RCA, deși temporară, este o măsură extremă care trebuie luată doar în cazuri excepționale și după o evaluare atentă, pentru a evita dezechilibre majore ale pieței.
Astfel, reprezentanții FIC arată că falimentul Astra Asigurări și al Carpatica Asig au avut deja un impact semnificativ, iar o măsură directă de intervenție cu efect permanent asupra prețurilor poate avea consecințe neprevăzute care să ducă la disfuncționalități majore sau chiar la blocarea completă a pieței, dacă nu se realizează o analiză complexă, chiar un studiu de impact.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Document: frauda în asigurări se apropie de 400 milioane euro pe an. ASF vrea o poliție a asigurărilor. Oricine are asigurare poate deveni suspectConsiliul Investitorilor străini are 128 de companii membre, dintre care cinci sunt companii de asigurări. Trei dintre acestea activează pe piața RCA, respective Allianz-Țiriac Asigurări, Groupama Asigurări și Uniqa Asigurări.
“FIC urmărește cu îngrijorare evenimentele recente din piața asigurărilor auto obligatorii (RCA) și dorește să atenționeze în mod public asupra consecințelor negative, imprevizibile pentru acest sector important, care pot duce în final la blocarea completă a pieței”, au afirmat reprezentanții organizației.
Ei apreciază că un astfel de rezultat ar fi în detrimentul asigurătorilor, al asiguraților și al celorlalte persoane implicate în accidente.
Companiile membre FIC consideră că, în principiu, asigurătorii și asigurații trebuie să fie liberi să agreeze prețul unei polițe RCA în condițiile unei piețe concurențiale, fără intervenția statului.
“Scopul polițelor RCA și motivul pentru care ele sunt obligatorii este ca terțele părți să fie despăgubite satisfăcător atunci când sunt implicate în incidente rutiere fără vina și voia lor. ASF trebuie să se asigure că în final asigurările RCA își îndeplinesc obiectivul pentru care au fost create”, adaugă membrii FIC.