România are nevoie, pentru o creștere sustenabilă, de o infrastructură adecvată unei economii moderne, inclusiv de o infrastructură fiscală cu servicii de calitate și inspectori bine pregătiți. În timp ce un sistem fiscal performant ar reprezenta un sprijin și nu o piedică pentru dezvoltare sustenabilă a economiei, reforma Fiscului, începută în urmă cu mai mulți ani împreună cu Banca Mondială, este puternic întârziată, existând chiar pericolul unui colaps al capacităților informatice ale ANAF, a avertizat Dan Bădin, partener coordonator servicii fiscale și juridice, Deloitte România, la Profit Growth Forum, organizat cu sprijinul BNR.
Forumul are ca parteneri ExxonMobile, OMV Petrom, Mastercard, Visa, Raiffeisen Bank, Orange, Eximbank, UP Romania, Fondul Proprietatea, Idea Bank, cărora le mulțumim pentru participare
"Este o nevoie de infrastructură și în zona fiscală. Este necesară infrastructură de la colectarea taxelor, la depunerea declarațiilor, dar și în alte domenii, cum ar fi îndrumarea contribuabililor, unde necesarul este foarte mare, sau în ceea ce privește pregătirea inspectorilor fiscali. Din punctul meu de vedere, ei încă nu au ajuns să țină ritmul cu dezvoltările legislative și ale economiei în ansamblu. Este nevoie de o pregătire continuă", a declarat partenerul Deloitte.
Problemele Fiscului legate de infrastructura informatică învechită au un impact tot mai vizibil prin îngreunarea activității economice. Recent, un exemplu în acest sens a fost suspendarea, din motive tehnice, a furnizării automate de către ANAF de informații către bănci privind veniturilor solicitanților de credite.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Persoanele care solicitau credite s-au văzut astfel în situația de a duce, din nou, băncii adeverințe privind veniturile.
"Sistemele informatice vedem că sunt supraîncărcate, cad periodic și s-ar putea să ajungem la un colaps, caz în care să nu mai știm dacă s-au plătit impozitele în țara asta. Există o nevoie extraordinară pentru o infrastructură bună, profesionistă în zona fiscală. Mai mult, este nevoie, în contextul în care vedem o mai mare globalizare a fenomenului fiscal - pentru că până acum el a fost majoritar național, iar acum vedem tot mai multe inițiative la nivelul Uniunii Europene. Toate aceste lucruri fac necesar ca sistemul național să fie conectat cel puțin la sistemul european, dacă nu chiar la cel internațional", a declarat Dan Bădin.
ANAF, asistată și finanțată de Banca Mondială, desfășoară din 2013 un amplu proiect de modernizare denumit RAMP (Revenue Administration Modernization Project). Proiectul a fost aprobat în aprilie 2013, iar valoarea împrumutului este de 91,8 milioane dolari, pentru o perioadă de implementare de cinci ani.
La începutul acestui an, președintele ANAF, Bogdan Stan, a transmis Guvernului că la momentul respectiv, în cadrul RAMP, nu exista la nivelul ANAF niciun contract în derulare pentru întreținerea infrastructurii hardware, software și de comunicații. Consecințele sunt ”deosebit de grave”, mai ales în perioadele de vârf de activitate, deoarece provoacă sincope în funcționarea sistemului informatic. Președintele ANAF a avertizat că aceste sincope pot genera oprirea parțială sau totală a unor activități fundamentale ale Fiscului, sau chiar pierderi de date din sistem.
CITEȘTE ȘI PROFIT GROWTH FORUM: Adjunctul ambasadorului SUA, Dean Thompson - La 10 ani de UE, România arată foarte bine. Poate deveni un lider în securitatea energetică europeană"În principiu, ANAF este acum într-un proces de reformă derulat cu Banca Mondială, un proces început acum 3-4 ani, care ar fi trebuit anul acesta, cel târziu în 2018, să se încheie. De un an și ceva nu am mai auzit nimic despre această reformă. O parte esențială a acestui program de reformă o reprezenta schimbarea sistemului informatic, soft și hard, cea mai mare componentă, mai bine de trei sferturi. Aceasta nici nu a început la momentul de față", a afirmat la forumul Profit.ro partenerul Deloitte.
Potrivit datelor ANAF, sistemul informatic funcționează în prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandările tehnice de maximum 70%, ceea ce poate conduce la blocarea întregii activități a instituției, pe o perioadă nedeterminată.