Guvernul înăsprește regulile la vânzarea de bijuterii din aur și argint: "Piața neagră a înflorit, producătorii locali au dispărut aproape complet!". Statul crede deja că va obține în plus 10 milioane lei/an

Guvernul înăsprește regulile la vânzarea de bijuterii din aur și argint: "Piața neagră a înflorit, producătorii locali au dispărut aproape complet!". Statul crede deja că va obține în plus 10 milioane lei/an
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 31 iul 2017

Guvernul va modifica semnificativ legislația privind vânzarea de metale prețioase, constatând că falsurile și contrafacerile au urcat semnificativ, piața neagră a bijuteriilor a înflorit, producătorii locali au dispărut aproape complet, iar evaziunea fiscală se află la nivel foarte înalt. În baza noilor reguli care vor fi introduse, guvernanții au calculat deja că vor atrage anual 10 milioane de lei la buget din diminuarea evaziunii.

Executivul a anunțat Comisia Europeană că vrea să introducă noi reguli, trimițând documentul la Bruxelles.

Urmărește-ne și pe Google News

Situația actuală

  • deși marcarea metalelor prețioase a rămas obligatorie, România s-a aflat în situația unică de a avea pe piața metalelor prețioase obiecte marcate fie cu marca de titlu și marca de garanție proprie de către operatorii economici autorizați, fie cu marca de certificare, de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor;
  • a fost diminuată importanța mărcii oficiale utilizată pentru marcarea metalelor prețioase, redenumită marcă de certificare și devenită egală cu marca de garanție proprie -  care nu există și nici nu are echivalent, în legislația metalelor prețioase a celorlalte state europene, membre sau nu ale Uniunii Europene;
  • nu se asigură protecția consumatorilor la cel mai înalt nivel, din cauza nerespectării prevederilor referitoare la utilizarea mărcii de garanție proprie, de către operatorii economici autorizați: - nu au înregistrat poansoanele cu marca de garanție proprie;
  • au permis utilizarea poansoanelor de către alte persoane decât persoanele desemnate să participe la testarea în vederea autorizării;
  • au permis utilizarea mărcilor de garanție proprie și de către alți operatori economici decât cei cărora le-a fost atribuită respectiva marcă de garanție proprie;
  • nivel ridicat al falsurilor și contrafacerilor;
  • piața neagră a bijuteriilor a înflorit;
  • evaziunea fiscală se află la nivel foarte înalt;
  • producătorii locali au dispărut aproape complet;
  • investitorii străini au fost descurajați
  • nu oferă soluții pentru prestatorii de servicii provenind din alte țări UE sau din state terțe care doresc să efectueze operațiuni cu metale prețioase și pietre prețioase pe teritoriul României.
Infanta Cristina, achitată pentru acuzațiile de complicitate la evaziune fiscală; soțul ei a fost condamnat șase ani și trei luni de închisoare CITEȘTE ȘI Infanta Cristina, achitată pentru acuzațiile de complicitate la evaziune fiscală; soțul ei a fost condamnat șase ani și trei luni de închisoare

Schimbările vor afecta inclusive prestatorii de servicii din alte state membre UE sau din state terțe care doresc să efectueze operațiuni cu metale prețioase și pietre prețioase pe teritoriul României.

Prevederi ale proiectului

  • Instituirea unui sistem de marcare oficială obligatorie de către instituțiile statului, respectiv ANPC. Astfel, obiectele din metale prețioase se vor marca în mod obligatoriu cu următoarele mărci:
    • marca de titlu - aplicată de producător;
    • marca de responsabilitate - aplicată de operatorul economic care pune pe piață;
    • marca de stat - aplicată de autoritatea competentă.
  • Eliminarea toleranței negative la stabilirea titlului metalelor prețioase
  • Vor putea fi comercializate pe teritoriul României obiecte din metale prețioase dacă acestea au aplicată marca de titlu, marca de responsabilitate și o marcă echivalentă cu marca de stat, aplicată de o autoritate competentă dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene și din Spațiul Economic European.
  • Stabilește următoarele obligații pentru operatorii economici:
    • obligația de a prezenta documentele de proveniență  la momentul aducerii obiectelor pentru marcare la autoritatea competentă
    • obligația de a informa consumatorii corect, complet și precis cu privire la natura și caracteristicile obiectelor pe care le comercializează
    • obligația de a elibera consumatorilor un certificat de calitate sau un document similar, care să ateste natura și caracteristicile obiectelor comercializate
    • obligația operatorilor economici de a fi autorizați de către autoritatea competentă pentru efectuarea de operațiuni cu metale prețioase și pietre prețioase, astfel încât să se asigure un nivel înalt de protecție a consumatorilor; această obligație este în concordanță cu cerințele art. 9 din Directiva 123/2006/CE.

Ministerul Economiei afirmă că regimul de autorizare astfel instituit nu este discriminatoriu în ceea ce îl privește pe prestatorul în cauză, se justifică printr-un motiv imperativ de interes general – protecția consumatorilor, a beneficiarilor serviciilor și a lucrătorilor, loialitatea tranzacțiilor comerciale, combaterea fraudei, în timp ce obiectivul urmărit nu poate fi atins printr-o măsură mai puțin restrictivă, în special din cauză că un control a posteriori ar avea loc prea târziu pentru a fi în mod real eficient.

În plus, proiectul prevede și eliminarea taxei de autorizare și a taxei de viză anuală.

"Prin eliminarea taxelor, veniturile bugetare se vor diminua cu circa 2,3 milioane lei anual (aproximativ 11,5 milioane lei pe 5 ani). Tarifele prevazute în proiectul de act normativ se constituie integral venituri la Bugetul de stat și prin introducerea prevederilor referitoare la diminuarea evaziunii fiscale prevedem creșterea veniturilor bugetare la circa 10,0 milioane lei anual (circa 50 milioane lei pe 5 ani). (…) Proiectul urmărește un înalt nivel de protecție a consumatorilor, precum și asigurarea unei discipline în domeniul operațiunilor cu metale prețioase, având în vedere domeniul sensibil, cu un nivel al contrafacerilor și al evaziunii fiscale ridicat", potrivit unui proiect de ordonanță pregătit de Ministerul Economiei.

Ministerul Economiei vrea să lanseze în dezbatere noile legi privind minele și apele minerale până la 1 septembrie CITEȘTE ȘI Ministerul Economiei vrea să lanseze în dezbatere noile legi privind minele și apele minerale până la 1 septembrie

Prevederi pentru diminuarea evaziunii fiscale din domeniul metalelor prețioase

  • Obiectele din metale prețioase produse pentru piața internă, precum și cele introduse în România pentru a fi vândute, vor fi prezentate la structurile teritoriale ale ANPC pentru a fi marcate, în termen de maxim 7 de zile de la data înregistrării acestora în gestiune, împreună cu documentele de proveniență;
  • Operatorii economici autorizați să efectueze operațiuni cu metale prețioase și pietre prețioase, precum și cei provenind din alte state UE au obligația să asigure evidența strictă a acestora;
  • Operațiunile cu metale prețioase și pietre prețioase vor fi înregistrate la data producerii lor în registre speciale, șnuruite, sigilate și înregistrate la organul fiscal în raza căruia își are adresa/sediul social declarat  operatorul economic autorizat;
  • Fiecare loc de desfășurare a operațiunilor cu metale prețioase și pietre prețioase al operatorului economic autorizat va avea câte unul din aceste registre, care va fi utilizat exclusiv pentru acea adresă, respectiv sediu;
  • Operatorii economici provenind din alte state membre care efectuează operațiuni cu metale prețioase și pietre prețioase înregistrează registrele speciale la Fisc.

Următoarele categorii de produse nu vor intra sub incidența măsurilor propuse de Ministerul Economiei:

  • obiectele din metale prețioase cu titlu mai mic decât titlul minim legal – nu sunt considerate a fi obiecte din metal prețios, având în vedere că au un conținut de metal prețios sub nivelul minim impus de legislație (de exemplu,în România nivelul minim impus pentru aur este 375‰);
  • obiectele din metale comune acoperite cu metale prețioase;
  • obiectele confecționate din metale prețioase pentru utilizare în scop industrial, tehnic, științific, educațional, medical, de laborator și în alte scopuri similare – nu sunt destinate a fi comercializate către consumatori – persoane fizice, produsele având o destinație cu totul specială;
  • obiectele prodsue din metale prețioase introduse pe teritoriul României pentru a fi prezentate în cadrul expozițiilor fără vânzare – astfel de obiecte nu sunt destinate comercializării;
  • obiectele din metale prețioase aflate în patrimoniul cultural național – asemenea obiecte nu sunt destinate comercializării, mai mult, există riscul ca prin marcare valoarea lor de patrimoniu să fie considerabil diminuată;
  • operațiunilor având ca obiect aur de investiții, definit conform Codului Fiscal.

Guvernul a notificat Comisia Europeană în luna iulie, iar perioada de așteptare a proiectului se încheie la 5 octombrie.

viewscnt
Afla mai multe despre
aur
argint
metale pretioase
anpc
marca
ministerul economiei
evaziune