Băncile vor raporta zilnic la Fisc operațiunile și transferurile externe din și în conturi, de peste 15.000 euro și vor comunica, la solicitare, beneficiarii reali ai acestora, potrivit unui proiect de modificare a Codului de procedură fiscală, obținut de Profit.ro. Aceeași obligație le revine și altor categorii, enumerate în proiect, printre care notarii și executorii judecătorești, care nu vor mai putea, ca până acum, să refuze să ofere informații ANAF.
Procedura va fi aplicată începând cu anul viitor.
UPDATE ora 17.14 Proiectul a fost prezentat public de Ministerul Finanțelor, într-o formă care confirmă informațiile publicate de Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Proiectul reformulează art. 61 din Codul de procedură fiscală, mai precis prevederile referitoare la transmiterea către ANAF a informațiilor ce intră în sfera Legii nr. 656/2002 privind combaterea spălării banilor.
Astfel, sunt stabilite entitățile raportoare, precum și tipurile de informații. În prezent, categoriile obligate să facă raportări sunt cele prevăzute prin trimitere la Legea nr. 656/2002 privind combaterea spălării banilor, iar unele dintre acestea, cum sunt notarii și executorii judecătorești, puteau refuza să dea informații.
De asemenea, e precizat că băncile vor fi obligate să transmită zilnic operațiunile în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă tranzacția se realizează prin una sau mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele, precum și transferurile externe în și din conturi pentru sume a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro.
Se mențin obligația ca instituțiile de credit să comunice toate rulajele și/sau soldurile conturilor deschise, precum și informațiile și documentele privind operațiunile derulate prin respectivele conturi, precum și cea de a comunica zilnic lista celor care deschid ori închid conturi, datele de identificare ale persoanelor care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise și lista celor care închiriază casete de valori.
În schimb, apare suplimentar obligația de a raporta beneficiarii reali ai operațiunilor,
Noua variantă enumeră categoriile de persoane care trebuie să transmită informații. În forma în vigoare există prevederi pentru instituții de credit și, pentru alte categorii, se face doar trimitere la legea privind combaterea spălării banilor.
O altă noutate este că notarii publici și executorii judecătorești nu vor mai avea dreptul să refuze furnizarea de informații.
Motivul este că "aceste persoane dețin informații și documente relevante din punct de vedere fiscal, cum ar fi cele privind patrimoniul persoanelor fizice, în speță cele referitoare la contracte de vânzare-cumpărare de imobile (din care rezultă alocări de fonduri ale persoanelor fizice care pot constitui elemente importante pentru stabilirea bazei impozabile pentru impozitul pe venit), documente aferente procedurii succesorale notariale (pe baza cărora se pot determina, ca surse de fonduri, venituri neimpozabile ale persoanelor fizice – acestea nu se declară organului fiscal), punerea în executare a dispozițiilor cu caracter civil din titlurile executorii, recuperarea pe cale amiabilă a creanțelor și alte documente cu relevanță fiscală", se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Conform proiectului, lista cu persoanele care trebuie să transmită informații despre operațiunile de peste 15.000 euro cuprinde:
· instituțiile de credit și sucursalele din România ale instituțiilor de credit străine;
· instituțiile financiare, precum și sucursalele din România ale instituțiilor financiare străine;
· administratorii de fonduri de pensii private, în nume propriu și pentru fondurile de pensii private pe care le administrează, agenții de marketing autorizați/avizați în sistemul pensiilor private;
· cazinourile;
· notarii publici, avocații și alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistență în întocmirea sau perfectarea de operațiuni pentru clienții lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acțiuni sau părți sociale ori elemente ale fondului de comerț, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clienților, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcționării sau administrării unei societăți comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societăților comerciale, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfășurarea, potrivit legii, a altor activități fiduciare, precum și în cazul în care își reprezintă clienții în orice operațiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile;
· furnizorii de servicii pentru societăți și alte entități sau construcții juridice, așa cum sunt definiți potrivit legii;
· persoanele cu atribuții în procesul de privatizare;
· agenții imobiliari;
· asociațiile și fundațiile;
· orice persoană sau entitate care realizează tranferuri electronice de numerar.