Lucrările de reparații și întreținere de autostrăzi, drumuri rapide și drumuri naționale trebuie să fie efectuate în intervalele orare în care traficul rutier este cel mai scăzut, de regulă noaptea, iar proiectele de construcție de infrastructură de circulație trebuie executate pe baza unui program de lucru de 24 de ore pe zi și 7 zile pe săptămână.
Prevederile au fost incluse într-un proiect legislativ depus la Parlament.
Draftul de act normativ stipulează că Ministerul Transporturilor (MT) și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) vor impune ca lucrările de reparație și întreținere a căilor rutiere menționate să fie cu preponderență noaptea.
"Este de notorietate faptul că asemenea lucrări se execută exact în intervalele de timp în care traficul rutier este cel mai ridicat (Valea Oltului, Dealul Negru, Valea Prahovei, DN 2 etc), iar pe timpul nopții, atunci când traficul este minim, nimeni nu lucrează. Se ajunge astfel la situația în care cetățenii pierd ore în șir în trafic, deși se deplasează către locul de muncă sau în scop de afaceri. De asemenea, impactul asupra transportului de mărfuri este unul devastator, întârzierile generând costuri uriașe pentru agenții economici. Pentru importatori, costurile suplimentare se regăsesc în prețul final al produselor de consum, iar pentru exportatori, întârzierile, care înseamnă costuri, înseamnă pierderi de competitivitate importante", arată inițiatorii proiectului de lege.
Aceștia mai propun ca, pentru proiectele de infrastructură de transport transeuropean, precum și pentru cele care vizează construirea de drumuri de legătură și de variante ocolitoare ale localităților urbane, MT și CNAIR să evalueze termenele de execuție și să elaboreze caietele de sarcini luând în considerare un program de lucru de 24 de ore pe zi și de 7 zile pe săptămână, cu excepția timpilor exceptați, prevăzuți de legislația în vigoare.
Scopul măsurii este de a îi obliga pe constructori să lucreze în 3 schimburi, deci inclusiv noaptea, în condițiile în care, în prezent, firmele de construcții "urmăresc să minimizeze costurile prilejuite de lucrul în 3 schimburi (plata suplimentară a angajaților pe timp de noapte sau iluminatul specific al șantierelor) și preferă ca lucrările să se efectueze doar pe timpul zilei", acesta fiind, potrivit inițiatorilor, unul dintre motivele pentru care, "în România, o autostradă se construiește în 8-12 ani, iar în alte state europene, în maximum 2-3 ani".
De asemenea, inițiatorii proiectului mai afirmă că o altă problemă care determină întârzierea lucrărilor de infrastructură rutieră este aceea că, la evaluarea capacității tehnice a ofertanților la astfel de licitații, se iau în considerare listele de personal și de utilaje prezentate de companii chiar dacă respectivele resurse sunt angajate, pe perioada contractelor pentru care se licitează, în alte lucrări și, deci, nu sunt imediat disponibile. De aceea, se propune ca, la licitațiile de infrastructură, autoritățile contractante să aibă dreptul de a impune operatorilor economici să-și demonstreze capacitatea tehnică și profesională cu resurse afectate exclusiv contractelor ce urmează a fi atribuite.
Fragment din expunerea de motive a proiectului de lege