Parlamentul, Președinția și autoritățile judecătorești, respectiv toate instanțele, Ministerul Public și Consiliul Superior al Magistraturii, vor fi obligate să lucreze cu documente în format electronic, utilizând servicii de certificare a semnăturii electronice, a decis Senatul, care a votat în unanimitate un proiect de lege în acest sens.
De ce este important: Toate partidele aflate la guvernare au evitat, până la apariția pandemiei de coronavirus, să creeze un cadru legal funcțional pentru implementarea pe scară largă, inclusiv în administrația publică, a semnăturii electronice. Pandemia de coronavirus și starea de urgență, cu regulile aferente impuse de distanțarea socială și lucrul de la distanță, în condiții de izolare sau carantină, obligă acum administrația publică să utilizeze semnătura electronică pentru documentele oficiale.
Mai este important: În pofida faptului că, prin lege, instituțiile publice sunt obligate să accepte semnătura electronică pe orice documente, multe dintre acestea fie nu aplică legea, fie nu au sistemul necesar, după cum a relatat anterior Profit.ro. Totodată, în prezent, doar undeva la 10% dintre români interacționează online cu administrația publică sau trimit formulare online, în timp ce media europeană este de peste 35%.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ajunsă în dezbatera senatorilor, ordonanța de urgență a fost modificată eliminându-se prevederea care excepta Parlamentul, Președinția și autoritățile judecătorești de la prevederile adoptate de Guvern.
”Eliminarea articolului va aduce efecte unitare la nivelul tuturor autorităților și instituțiilor publice din România, fără discriminare, aceasta fiind și intenția prezentei legi”, arată senatorii.
Aceștia au introdus, în mod corespunzător, în lege o serie de prevederi care stabilescă că procedura legislativă la nivelul Parlamentului se poate defășura și prin mijloace electronice.
Totodată, proiectele de lege, propunerile legislative, expunerile de motive, precum și orice documente emise în format electronic în cadrul procedurii legislative parlamentare vor fi semnate cu semnatura electronică calificată și vor avea forță juridică a înscrisurilor autentice.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Facilitate extinsă - Toți medicii de familie vor primi 2.500 lei pentru lupta cu COVID-19Senatorii au introdus, spre desosebire de Guvern, și sancțiuni pentru nerespectarea de către autoritățile și instituțiile publice a obligației primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică sau, în acest scop, a punerii la dispoziție de portaluri proprii sau utilizării unor astfel de instrumente puse la dispoziție de către terți.
În astfel de cazuri, conducătorul autorității sau instiției publice și se sancționează cu amendă în cuantum egal cu o treime din venitul lunar încasat de către acesta.
De asemenea, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare ordonanței de urgență, autoritățile și instituțiile publice au obligația să aibă portalurile prevăzute funcționale, stabilește forma ordonanței adoptată de Senat. Nerespectarea acestui termen se sancționează cu o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, dispusă în sarcina conducătorului instituției.
Totodată, aceeași amendă sa va aplica dacă în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, autoritățile și instituțiile publice nu emit actele administrative necesare punerii în aplicare a dispozițiilor ordonanței.
Constatarea și sancționarea nerespectării obligațiilor vor fi efectuate de către Autoritatea pentru Digitalizarea României.
CITEȘTE ȘI Entuziasmat de numărul mare de firme care au solicitat aprobare pentru producția de echipamente de protecție sau de dezinfecție, Orban speră ca România să profite de coronavirus și să atragă companii care doresc relocarea activitățilorProiectul va fi transmis acum spre dezbatere și vot final Camerei Deputaților.
La scurt timp, tot Senatul a decis că STS nu va putea percepe vreun tarif pentru acest servicii.