Clienții caută împrumuturile cu rate fixe în contextul creșterii inflației și dobânzilor, fie că vorbim de împrumuturi noi, fie de refinanțări, arată Iulia Rusu, manager de strategie la departamentul de credite al ING Bank România. Cererea de credit este încă existentă, dar s-a mai domolit în acest an, în timp ce economisirea este în creștere.
”Când mediul este incert, clienții preferă ratele fixe. Mai ales că la ipotecare sunt fixe doar pentru o perioadă, până trece tumultul”, spune Iulia Rusu, la emisiunea Educație cu Profit de la Profit News TV.
Trecerea la rate fixe reprezintă și unul dintre motivele pentru care clienții apelează la refinanțări, mai ales în cazul creditelor ipotecare, pentru care nu trebuie să plătească comisioane de rambursări anticipate, spune Rusu.
În primul trimestru din 2023 ponderea creditelor cu rata fixă mai mare de 1 an a crescut cu 13 puncte procentuale la 41% din fluxul de credit nou ipotecar, arată datele de la Banca Națională a României.
Inflația mare și dobânzile majorate au domolit cererea de credit, dar aceasta nu a dispărut. ”Clienții au timp să se obișnuiască cu această nouă normalitate”, spune Rusu.
Potrivit BNR, volumul de credit ipotecar nou s-a redus cu jumătate la nivelul sectorului bancar, față de 7% în cazul creditului de consum.
Iulia Rusu spune că asistăm la o maturizare financiară și responsabilizare a românilor în ceea ce privește creditarea și acest lucru este vizibil și în rata mică a creditelor neperformante, situată la 3,2% în cazul populației, față de circa 6% în urmă cu 7 ani, potrivit datelor de la BNR.
Ce trebuie să facă cei care vor un credit
”Primul pas ar fi să evalueze foarte bine necesitatea contractării unui credit pentru cheltuiala pe care urmează să o aibă. Să lase să treacă puțin timp, să nu fie doar o satisfacere a unui capriciu de moment”, spune Rusu.
”Să luăm un exemplu, ni s-a stricat mașina, nu mai avem cu ce să mergem, și trebuie să luăm alta, aceasta este o nevoie pe care trebuie să o rezolvi. Dar dacă ai o mașină funcțională și vrei doar pentru status să-ți iei o mașină mai bună, mai nouă, mai scumpă, atunci trebuie să ne gândim”.
Un alt sfat pentru clienți este să încerce să simuleze timp de câteva luni cum ar putea face față plății ratelor la credit – adică să pună banii aferenți deoparte în fiecare lună, modalitate prin care își fac și un fond de rezervă.
De asemenea, oamenii trebuie să studieze toate ofertele din piață, să nu se oprească la prima care le iese în cale.
Rusu spune că ING Bank oferă credite online încă din 2017, dar că procesul, deși rapid, este gândit în așa fel încât banca să se asigure că clienții înțeleg condițiile contractuale.
Peste jumătate dintre clienții băncii care iau credite o fac online acum. În cazul refinanțărilor împrumuturilor de consum, cel mai adesea aceștia majorează sumele împrumutate, explică Rusu.
Ce trebuie să facă cei cu dificultăți la plată
”Dacă românul ajunge să aibă probleme în viață, un accident, dialogul cu banca trebuie să fie printre primele discuții. Astfel încât să treacă această perioada grea”, spune Rusu.
Cei care și-au pierdut locul de muncă sau s-au îmbolnăvit sau au alte probleme care le afectează finanțele, indiferent de motiv, ar trebui să sune la call-center sau să ia legătura cu un ofițer de credite pentru a expune problema, care poate fi rezolvată printr-o păsuire sau o refinanțare a creditului. ”Fiecare problemă are o soluție”, spune Rusu.