Programul de achiziții și digitalizare al instituțiilor subordonate Ministerului de Finanțe este „cel mai ambițios program care există în momentul de față”, spune, la Maratonul Fiscalității organizat de PROFIT NEWS TV, Marius Peștină, Director Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF), centrul IT al Ministerului Finanțelor, inclusiv al instituțiilor subordonate MF, cum este ANAF. De la 1 ianuarie 2025, Marius Peștină susține că e-Factură, e-Transport, SPV, e-TVA și SAF-T vor fi în perfectă stare de funcționare.
Evenimentul a fost organizat cu sprijinul ARB, CEC Bank și CITR
„Toată lumea știe că E-urile sunt urate, nu vrem E-uri. E e-Factură, e-Transport, e-TVA, toate astea sunt bune pentru că îl ajută pe contribuabil să fie sigur. El poate e de bună credință, dar poate ajunge să primească o factură care de fapt e de la un furnizor, cum știam până acum că erau pe marginea străzii. Nu mai e cazul, pentru că dacă nu e o factură înregistrată în sistemul de facturi, ea nu există”, mai spune acesta.
Despre e-Transport, el afirmă că nu face altceva decât tot pe contribuabil să îl ajute, în sensul în care mișcările de bunuri cu risc fiscal sunt înregistrate în așa fel încât toată lumea să fie liniștită că nu există concurență neloială.
„Vorbim și de e-TVA care, deocamdată, e declarație informativă, prin care noi pre-completăm această declarație cu TVA-ul pe care îl are contribuabilul de plată din bazele de date pe care le avem. Contribuabilul poate să o descarce și, în anumite situații, să zică că o contestă.
De exemplu, TVA-ul la încasare pentru care nu avem date suficiente și atunci, există posibilitatea asta să apară diferențe de TVA, există facturi emise către persoane fizice pe care începând cu 1 ianuarie 2025 o să le avem în sistem.
Și dacă ne uităm la furnizorii de utilități, care probabil că mai mult de 80% din cifra de afaceri o au către contribuabili persoane fizice, facturi pe care noi nu le avem, atunci da, apar discrepanțe legate de TVA. Dar toate lucrurile astea o să treacă”, explică Marius Peștină.
De la 1 ianuarie 2025 se va implementa și SAF-T, iar o serie de declarații, adaugă el, precum declarația 394, nu își vor mai avea rostul.
Implementarea tuturor acestor aplicații „reprezintă cel mai ambițios program care există în momentul de față apropo de achiziții și digitalizare”.
„Acest program a fost foarte ambițios și a avut niște termene de implementare foarte scurte. Ăsta a fost motivul pentru care la nivelul Ministerului Finanțelor s-a decis ca o anumită perioadă de timp ele de fapt să fie doar informative, fără a avea penalități din partea contribuabilului care nu se conformează să folosească acele sisteme, dar să aibă timp să le folosească. Sunt absolut convins că de la 1 ianuarie 2025 vor fi toate funcționale așa cum trebuie”, mai spune Marius Peștină, care speră ca de la 1 ianuarie 2025 să nu mai existe plângeri din partea contribuabililor legate de funcționarea acestor sisteme, mai ales că CNIF organizează constant sesiuni de comunicări cu aceștia, de la care primește tot felul de idei de a îmbunătăți aplicațiile.
„Toate astea se implementează de către colegii mei”, subliniază el.
„Mai mult decât atât, sistemul informativ al Ministerului Finanțelor e foarte vechi. Acum văd pentru prima oară o intenție de îmbunătățire totală a acestui sistem, în așa fel încât avem o serie de achiziții care vor schimba din temelii tot sistemul ăsta informatic și mă refer aici la aplicații și la soluții hardware.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Maratonul Fiscalității - Ministerul Finanțelor: mergem după bani oriunde sunt. Consilierii Fiscali: vor încasa venituri din viitor cu cost imens. În 2025 vor fi schimbări de taxeTotul va fi nou. Prin programul de achiziții pe care îl avem în special pe zona de PNRR ar trebui ca mai mult de 80% din tot ce înseamnă aplicații informatice să lucreze pe un hardware nou începând cu 1 noiembrie 2024”, mai spune acesta, adăugând că e posibil să existe întreruperi ale sistemelor, însă, CNIF se va asigura că aceste întreruperi se întâmplă cu preponderență în weekend-uri, iar tranziția către un nou sistem să fie făcută fără impact major.
„Niciodată nu o să punem în producție un sistem care nu a fost testat. Cu siguranță va fi testat o dată la nivel intern. În același timp, avem o selecție făcută din mulți contribuabili care sunt dispuși să facă această testare și să vadă în paralel să vadă dacă există vreo problemă și abia după ce ne-am convins că nu există posibilitatea unor erori îl vom pune în aplicare”, completează Marius Peștină.
Atât sistemul informatic fiscal pentru persoane fizice, cât și cel pentru persoane juridice vor fi schimbate.
„Urmează analiza de risc. Nu se mai vrea ca inspectorii antifraudă sau inspectorii fiscali să meargă în controale fără să aibă un scop în spate, adică să le ridice cineva niște flag-uri. Trezoreria se va schimba și ea complet, o să avem plăți cu cardul, internet banking. Termenul maxim de implementare e 30 decembrie 2025. Noi sperăm să terminăm mult mai repede atât”, afirmă acesta.