Un studiu asupra bazei proprii de investitori relevă că publicul din România are încă abordări conservatoare față de investiții, a afirmat, la Maratonul de Educație Financiară de la Profit News TV, Radu Puiu, analist financiar XTB România.
Evenimentul a fost susținut de Asociația Administratorilor de Fonduri din Romania (AAF), Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Banca Transilvania, Bursa de Valori București, Cornerstone Communications, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB), Depozitarul Central, Garanti BBVA, SIF Muntenia, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), Revolut, XTB
Nu este vorba numai despre chestiunile de comportament precum temerile ridicate față de pierderea banilor sau de a fi înșelat, dar chiar și despre dispozitivele folosite. Astfel, 73% din investitori accesează platforma de tranzacționare de pe calculatoarele de birou sau de pe laptopuri, în detrimentul telefoanelor mobile. Este și rezultatul unei viziuni că lucrurile făcute de la desktop au un cadru formal și dă seriozitate demersului, spune Radu Puiu de la XTB.
Este ceva care este abandonat în proporții tot mai mari în țările dezvoltate, unde investitorii preferă tot mai mult pentru trading dispozitivele mobile sau tabletele. Analistul financiar vede în acest lucru și faptul că piața din România este la început de drum și încă se formează obiceiuri.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Tranzacție: Primăria Municipiului București a vândut pe bursă obligațiuni de 555 milioane leiDin punct de vedere demografic structura este, de asemenea una tradițională profilul clientului mediu fiind acela al unui bărbat cu vârsta de 35 de ani. În România, 25-26% din investitori sunt femei, ceea ce este, totuși mai mult decât în alte țări unde XTB este prezentă. Diferența este și la nivelul comportamentului. „Femeile sunt mai pruednte. Bărbații și în viața de zi cu zi sunt mai impulsivi””, spune Puiu care completează că femeile sunt mai așezate și vor să consulte mai multe opinii înainte de a iniția o tranzacție.
Noutatea este că etapele de promovare a politicilor de lockdown, a adus mai mulți oameni în trading. Au avut și mai mult timp, dar au și căutat surse alternative de câștig. Este contextul în care și numărul clienților XTB – broker care oferă accesul la 5.700 de instrumente financiare de pe 16 burse – a crescut de 10 ori.
Interesul pentru educația financiară a sporit semnificativ cu trecerea anilor și, văzând această cerere în creștere, XTB România a răspuns oferind webinar-uri, materiale pe propria sa secțiune din portal dedicată educației, dar și participări la evenimente precum Maratonul Profit News TV sau în programe școlare. „Nu am refuzat nicio invitație”, conchide Puiu.