Acțiunile desfășurate în ultimii 10 ani au condus la îmbunătățirea educației financiare, cu precădere în ceea ce privește reprezentanții entităților care promovează produse financiare, a declarat Alin Băiescu, consultant, doctor în economie, la Maratonul Educației Financiare, organizat de Profit News TV.
Conferința, având Autoritatea de Supraveghere Financiară ca partener instituțional, a fost organizată cu sprijinul Banca Transilvania, XTB, ING, eToro, CSALB, OTP Bank, UNSAR, BCR
"Din punctul meu de vedere, ceea ce s-a întâmplat în zona de educație financiară în ultimii 10 ani este extrem de benefic. Au fost și există acțiuni extrem de consistente, numeroase, la un nivel calitativ ridicat. Toate aceste acțiuni, din punctul meu de vedere, au condus la o îmbunătățire deloc neglijabilă a educației financiare, cu precădere în ceea ce privește reprezentanții entităților care promovează produse financiare. Mă refer aici atât la nivelul de cunoștințe, cât și la nivelul de abilități de interacțiune cu clientul", a spus Băiescu.
În opinia acestuia, educația financiară nu se întâmplă peste noapte.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Chiar dacă România se află pe unul dintre locurile codașe în ceea ce privește alfabetismul financiar, cred cu tărie că direcția pe care ne-am plasat, sensul în care ne îndreptăm și acțiunile care se fac sunt cele corecte. Trebuie să avem mai multă răbdare astfel încât aceste acțiuni să se concretizeze în și mai mai multe comportamente financiare sănătoase", a explicat Băiescu.
El susține că în ecosistemul educației financiare cel mai important rol îl are distribuitorul de asigurări sau orice alt reprezentant al unei companii de asigurări sau broker care interacționează cu clientul.
"În sprijinul afirmației mele vin cu următorul exemplu. Să zicem că avem un client educat, care a încheiat o poliță de asigurare și s-a întâmplat riscul acoperit. În acel moment, clientul interacționează mai mult cu distribuitorul poliței sau compania care a emis-o. Dacă în acel moment, procesul de soluționare a cererii de despăgubiri nu se derulează corect, rapid, complet sau conform cu așteptările acestuia, în plan practic se anulează tot ceea ce știa și a învățat în plan teoretic despre acel produs. Dacă experiența este benefică, relația cu asigurătorul va continua, polița va fi reînnoită, practic experiența educă acel client, eventual va încheia și alte tipuri de polițe, plus recomandări către cunoscuți în direcția accesării unor astfel de produse. Dacă experiența este necorespunzătoare, acest fapt va educa clientul în direcția renunțării la colaborarea cu compania de asigurări. Cred că în exemplul descris anterior contează decisiv nivelul de cunoștințe, de profesionalism al distribuitorului de asigurări, de modul de interacțiune cu clientul", a explicat Băiescu.
CITEȘTE ȘI Aon aduce un nou Director General la conducerea filialei din RomâniaEl apreciază că piața asigurărilor, spre deosebire de alte piețe financiare, se fundamentează mult mai mult pe încredere, pe încrederea clientului care plătește cîteva sute de lei în schimbul unui document care conține o promisiune.
"Dacă promisiunea nu are corespondent cu realitatea clientului sau promisiunea nu este dusă la capăt corespunzător, această încredere dispare", a arătat Băiescu.
De asemenea, apreciază acesta, etica distribuitorului de asigurări este fundamentală.
"Să zicem că școlești o persoană cu o etică îndoielnică pe zona de distribuție în asigurări, unde recompensa este comisionul primit de la asigurătorul care emite polița. Îi dezvolți abilitățile de vânzare, îi lărgești zona de cunoștințe, îi pui la dispoziție o serie de instrumente. Toate aceste lucruri, în lipsa eticii profesionale, sunt similare punerii în mâna unui piroman a unei canistre de benzină și a unei brichete", a mai spus Băiescu.