Meditațiile private, creșterile de prețuri after school, programele de orientare profesională pentru elevi, programele de educație antreprenorială și financiară vor fi discutate la Maratonul Back to School, programat să fie organizat de PROFIT NEWS TV pe 19 septembrie.
Context
• România rămâne la coada clasamentului când vine vorba de finanțarea învățământului, ca procent din PIB. Un studiu publicat de Eurostat la sfârșitul lunii februarie, pe baza datelor din 2019, arată că România este pe locul 26 din 27, în fața Irlandei, cu un procent de 3,6% din PIB acordat învățământului. În 2021, educația românească primește și mai puțin, doar 2,5% din PIB, dar totuși o sumă mai mare decât în 2020. Educația va primi însă și 9% din Planul Național de Redresare și Reziliență, bani europeni meniți pentru investiții în infrastructură, digitalizare, reducerea abandonului școlar, în următorii patru ani.
• Rata mică a promovabilității examenelor provoacă surprindere an după an. La Bacalaureat 2023, elevii au obținut cele mai puține medii de 10 din ultimii zece ani.
• Legile educației au fost publicate în Monitorul Oficial și intră în vigoare la 60 de zile, adică pe 2 septembrie, inainte de inceperea anului școlar 2023-2024. După mai multe runde eșuate de negocieri, sindicatele din Educație au acceptat, pe 12 iunie, ultima ofertă a Guvernului privind majorarea veniturilor.
Printre țintele proiectului se numără:
• creșterea bugetului educației;
• scăderea ratei de abandon școlar;
• diminuarea analfabetismului funcțional;
Teme de dezbatere
Principala problemă a școlii românești în viziunea cetățenilor
• Descentralizarea inspectoratelor pentru introducerea lor in cadrul primariilor - Inspectoratele școlare ar trebui regionalizate până la 1
ianuarie 2024, conform celui mai recent draft al ordonanței Guvernului pentru reducerea cheltuielilor bugetare. Personalul din noile direcții ar trebui să fie redus cu 15%, la fel și costurile
• Meditațiile private - Ministerul Educației vrea să mute meditațiile din privat la școală, prin includerea orelor de pregătire suplimentară în norma didactică / Prevederea există și în legea actuală, dar sunt prevăzute până la 3 ore. În prezent, profesorilor le este interzis prin Codul de etică, aprobat prin ordin de ministru, deci nu prin lege, să facă meditații cu elevii de la clasă.
• Creșteri prețuri after school - Implicatiile costurilor mai mari asupra deciziilor părinților de a-și înscrie copiii și dacă acest lucru mărește decalajul dintre învățământul public și cel privat.
• Programele de orientare profesională pentru elevi - prin intermediul acestora, elevii sunt ajutați să înțeleagă de ce e important să-și continue studiile și cum să-și descopere valorile și pasiunile pentru alegerea unei viitoare cariere. Prin activități learning by doing, dezbateri și sesiuni de consultanță cu profesioniști din mediul de business, programul apropie școala de viață și de realitatea economică, sprijinind elevii să-și însușească o serie de competențe ce îi vor ajuta pe viitor indiferent de profesia aleasă.
Programe de educație antreprenorială și financiară -Elevii și studenții din program sunt stimulați să-și formeze o gândire antreprenorială, care îi va ajuta în viitor să fie independenți și inovatori, să-și asume riscuri, să accepte provocări și să caute soluții creative, indiferent dacă vor lansa o afacere sau se vor angaja.
Conform unui studiu BCR din 2022, 99% dintre profesori consideră că e nevoie de predarea educației financiare în școli. Școala de Bani este un proiect al Băncii Comerciale Române, lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România.
• Provocările cu care se confruntă sectorul educațional, cum ar fi adaptarea la noile tehnologii, abordarea lacunelor de învățare din cauza pandemiei și satisfacerea diverselor nevoi ale elevilor.
• Conceptul de învățare personalizată, în care metodele de predare sunt adaptate nevoilor individuale ale elevilor și stilurilor de învățare
• Abordarea clasei inversate, în care elevii învață materiale noi acasă prin videoclipuri sau lecturi și apoi se angajează în discuții și activități în timpul orei
• Importanța creării de săli de clasă exclusive, care să răspundă diferitelor abilități, medii și stiluri de învățare ale elevilor.
• Strategii de adaptare a elevilor cu dizabilități și diferite competențe lingvistice.
Modul în care instrumentele bazate pe inteligență artificială pot personaliza învățarea, automatiza sarcinile administrative și pot identifica elevii care riscă să rămână în urmă.
• Despre utilizarea elementelor de gamification pentru a face învățarea mai captivantă și mai interactivă.
• Popularitatea aplicațiilor educaționale care oferă chestionare interactive, provocări și recompense.
• Beneficiile învățării dincolo de sala de clasă prin excursii pe teren, activități în aer liber și experiențe practice.
• Ideea de a conecta săli de clasă de pe tot globul prin schimburi virtuale, conferințe video și proiecte de colaborare. Colaborările globale pot stimula conștientizarea culturală, abilitățile de comunicare și o perspectivă mai largă.
• Ideea de a conecta săli de clasă de pe tot globul prin schimburi virtuale, conferințe video și proiecte de colaborare. Colaborările globale pot stimula conștientizarea culturală, abilitățile de comunicare și o perspectivă mai largă.
• Incurajarea cadrelor didactice să rămână deschiși la schimbare și la învățare continuă, promovând un mediu educațional dinamic și receptiv.
• Colaborări globale și schimburi culturale
• Educație pentru mediu: Conștientizarea sporită a schimbărilor climatice și a problemelor de mediu prezintă o oportunitate de a integra educația de mediu
• Reducerea ratei abandonului școlar și creșterea participării la educație și formare