Un tânăr din Galați a renunțat la facultatea începută în Olanda și a muncit în Irlanda pentru a reveni în țară și a deschide, împreună cu prietena sa, o prăjitorie de cafea de specialitate. Printr-o finanțare acordată de BT Mic, cei doi au putut mări semnificativ producția, iar acum plănuiesc să devină importatori direcți și distribuitori în UE, în baza unor contracte cu producătorii de cafea din țările de origine.
Decizia începerii business-ului a fost luată în 2016, când Daniel Alexa (acum în vârstă de 27 de ani) și prietena sa, Laura Gheorghe (25 ani), au hotărât să cumpere un cuptor mic de prăjit cafea, cu capacitatea de 1 kg, din China, și să învețe să prăjească la Galați cafea de specialitate.
Alexa a avut ocazia să meargă la o facultate în Olanda, cu specializarea management hotelier, dar a renunțat după un an, realizând că nu-și dorește o carieră în domeniu, așa că a muncit în Irlanda, pentru a strânge bani, și cu ajutorul părinților a pornit prăjitoria de cafea.
“Începutul a fost de la zero absolut în ceea ce privește cunoștințele pe care le aveam despre a crea și manageria o societate comercială - nu aveam cunoștințe despre cafea, experiență în domeniu și nici îndrumători. Bugetul investit inițial a fost destul de redus și orice investitie ulterioară a fost în tranșe. A fost o combinație de efort, voință și noroc”, spune Alexa.
Cei doi au studiat toate sursele online de informații despre cafea și au început să importe materie primă de calitate, pe care au învățat să o prăjească și prepare din ce în ce mai bine, contribuind totodată la educarea pieței locale, dar și la pregătirea angajaților, în condițiile în care la Galați preparatori calificați (barista) se găsesc extrem de greu, iar prăjitori, deloc.
În 2020, antreprenorii au accesat o finanțare BT Mic, pentru a cumpăra un cuptor cu o capacitate mult mai mare, de 5 kg, și amenaja o mică bucătărie, unde să prepare gustări, produse complementare în cafeneaua din Galați.
“Fără acest credit ne-ar fi fost dificil să strângem treptat banii pentru echipamentele necesare dezvoltării afacerii. Am fost plăcut impresionați de implicarea celor de la BT Mic în proiectele pe care le finanțează, am simțit o colaborare cu oameni, cu nu instituții”, afirmă tânărul antreprenor, adăugând că inițial s-a ferit de bănci pentru că avea experiență și volume de vânzări reduse.
Planurile de viitor includ participarea la diverse competiții de barista sau de prăjit cafea, statutul de importator direct de cafea în comunitatea europeană, cu un depozit propriu în portul Constanța, și distribuția în UE în baza unor contracte cu producători din țările de origine.
Ca antreprenor, Alexa este convins că nimic nu este imposibil și că fiecare problemă are cel puțin 10 soluții, pe care însă persoana respectivă încă nu le știe sau nu le vede.
“Antreprenoriatul reprezintă atitudinea de a dobândi constant noi cunoștinte în orice domeniu, de a găsi soluții și moduri de implementare pentru a rezolva orice problemă întâmpinată. Înseamnă să vrei să faci ceva și să cauți soluții cum să faci. Este foarte dificil să faci ceva ce nu ai mai făcut până acum și nici îndrumare să nu ai. Unui antreprenor nu i se spune ce să facă, el își dă singur probleme de rezolvat și singur caută îndrumare, un concept greu de înghițit de mulți”, mai spune el.
Cele mai recente date privind vânzările de cafea indică pentru România o sumă de peste 400 de milioane de euro anual și la nivelul UE unul dintre cele mai reduse niveluri de consum pe cap de locuitor. În ultimii ani, una dintre tendințele remarcate la nivelul pieței este extinderea numărului de prăjitorii și cafenele în care sunt disponibile produse de origine sau de specialitate (cu o calitate ridicată și proveniență certificată), în special în marile orașe.
Acest articol este parte din proiectul de susținere a afacerilor mici, powered by BT Mic. Pe lângă partea de finanțare, BT Mic este alături de antreprenorii săi prin programe de educație antreprenorială și de accelerare, precum și prin campanii de promovare a acestora.