Serviciile de mobilitate, precum închirierile de automobile, ride hailing și aplicațiile de bike-sharing, ar urma să genereze venituri anuale de 660 de miliarde de dolari la nivel global în 2030, în creștere cu 40% față de veniturile de 260 de miliarde de dolari generate în 2020, potrivit un studiu, informează Bloomberg.
Conform acestui studiu, realizat de Oliver Wyman Forum și institutul pentru studii cu privire la transport din cadrul Universității Berkeley, serviciile de mobilitate vor transforma în mod semnificativ modul în care oamenii se deplasează în orașele din întreaga lume, cu mult mai mult decât serviciile de transport public sau automobilele proprietate personală. În plus, printr-un accent mai mare pe sustenabilitate și energii alternative, precum vehicule pe baterie, serviciile de mobilitate vor avea efecte benefice asupra climei, poluării și traiului în orașe, scrie Agerpres.
De exemplu, autorii studiului au ajuns la concluzia că "prin adoptarea automobilelor electrice într-un ritm mai rapid decât deținătorii de autoturisme proprietate personală, noile servicii de mobilitate ar putea îmbunătăți calitatea aerului, reduce nivelul zgomotului și reduce amprenta de carbon a orașelor".
Studiul, care a analizat 13 servicii de mobilitate din trei regiuni (America de Nord, Europa și Asia), a descoperit că noile servicii de mobilitate vor evolua cu viteze diferite în funcție de locație. Europa va depăși Asia în calitate de piață de automobile electrice cu cel mai mare ritm de creștere, iar Asia va deveni cea mai mare piață pentru servicii precum bike sharing și moped sharing. În prezent, piața asiatică de micromobilitate este egală cu cea din Europa și America de Nord combinate, dar până în 2030 va deveni mai mare decât cea din oricare alte regiuni.
Progresele în domeniul tehnologiei, reglementărilor guvernamentale și cererea pentru mobilitate din partea consumatorilor ar urma să fie cel mai important motor de creștere pentru întregul sector al serviciilor de mobilitate pentru toate regiunile.
Congestionarea traficului va rămâne principala îngrijorare în perioada următoare, având în vedere popularitatea serviciilor de ride-sharing în raport cu transportul public. Cercetătorii susțin că este prea devreme să spună dacă serviciile de mobilitate vor reduce congestionarea traficului în timp.
"În timp ce migrația oamenilor spre biciclete și scutere ar putea reduce numărul de autoturisme într-un oraș, serviciile de ride hailing și car sharing ar putea contribui la congestionare, dacă navetiștii vor alege aceste servicii în dauna transportului public", susțin autorii raportului.
În aceste condiții, orașele vor trebui să creeze un echilibru între încurajarea noilor soluții de mobilitate și extinderea sistemelor de transport public. Cercetătorii susțin că acest lucru poate fi realizat prin infrastructura de transport public, menținerea unor tarife accesibile și crearea de ecosisteme care permit conectarea noilor servicii de mobilitate cu sistemul de transport public.
"Autoritățile locale vor trebui să decidă cât de multe fonduri direcționează spre transportul public versus piste pentru biciclete și parcări pentru autoturisme", susține Andreas Nienhaus, senior partner la Oliver Wyman.