Companii aeriene ale Europei, cu o poziție financiară mai slabă, se confruntă cu un risc crescut de colaps în această iarnă, deoarece statele care le-au salvat în timpul crizei COVID își concentrează acum sprijinul în altă parte, pe fondul inflației în creștere, potrivit analiștilor de la Sanford C. Bernstein.
Dacă pandemia de coronavirus a adus puține eșecuri companiilor aeriene de pe continent, pe fondul unui val de ajutoare guvernamentale, transportatorii se confruntă acum cu o presiune din cauza costurilor mai mari ale combustibilului și forței de muncă, combinate cu o scădere sezonieră a călătoriilor, apreciază Bernstein, într-o notă transmisă investitorilor și citată de Bloomberg. Asta în timp ce guvernele se luptă să răspundă la facturile crescânde ale gospodăriilor.

Transportatorii mai mici din Europa Centrală și de Est vor fi cei mai vulnerabili, au declarat analiștii Bernstein Alex Irving și Clementine Flinois, invocând un nou model de evaluare a riscului de faliment, în funcție de nivelurile de concurență și de capacitate, rețelele de rute și costurile probabile de închiriere și înlocuire a avioanelor.
Cei mai expuși transportatori includ, conform acestora, unul din Cipru și doi din Albania, precum și companii aeriene cu sediul în Belarus, Bulgaria, Cehia, Georgia, Republica Moldova și România.

Acest lucru ar trebui să îi favorizeze pe cei mai puternici jucători din Europa de Est, în principal pe Wizz Air și Ryanair, care au capacitatea de a aloca rapid avioane pe piețele nou-eliberate.