Navele încărcate cu cafea se îngrămădesc spre Uniunea Europeană, pe măsură ce traderii se grăbesc să își facă stocuri înainte ca noua directivă UE privind defrișările să intre în vigoare la finele acestui an, transmite Bloomberg.
Începând din data de 30 decembrie 2024, directivă UE anti-defrișări (EUDR) va cere companiilor care vând soia, carne de vită, cafea, ulei de palmier și alte produse în cele 27 de state membre UE să dovedească faptul că lanțurile lor de aprovizionare nu contribuie la distrugerea pădurilor. Cu toate acestea, lipsa clarității cu privire la detalii a lăsat multe firme nepregătite, astfel că unele perturbări în aprovizionare sunt inevitabile, scrie Agerpres.
Cafeaua, o cultură care depinde de milioane de mici cultivatori răspândiți pe întreg globul, este deosebit de vulnerabilă la provocările de a garanta că fiecare bob respectă directiva. În consecință, traderii se grăbesc să livreze cât de multă cafea pot spre Europa înainte de 30 decembrie.
În primele șapte luni ale acestui an, exporturile de cafea din Brazilia, cel mai mare producător mondial, spre blocul comunitar au crescut cu aproape 65%, comparativ cu perioada similară a anului trecut. De asemenea, exporturile din Uganda, care devine un furnizor din ce în ce mai important de cafea robusta pentru UE după ce principalul cultivator, Vietnamul, a suferit o scădere a producției, a înregistrat luna trecut exporturi record de cafea, iar cea mai mare parte s-au îndreptat spre continentul european.
"Aceasta este ultima recoltă pe care o putem exporta înainte de intrarea în vigoare a EUDR. Următoarea recoltă de cafea robusta va fi în luna octombrie și având în vedere intervalul de 70 de zile de care au nevoie navele pentru a ocoli Africa de Sud și timpul de procesare, aproape toată cafeaua din următoarea recoltă va trebui să respecte EUDR", spune Ted Marley, trader de cafea din Uganda.
Firmele care se ocupă cu prăjitul cafelei vor să își acopere orice posibil deficit pentru primul trimestru din 2025, spune și Ricardo Dos Santos, director de operațiuni la furnizorul de cafea Riccoffee. Puțini traderi sunt dispuși să riște să livreze cafeaua după luna octombrie și să rateze fereastra de oportunitate pentru transportul de boabe de cafea necertificate, a adăugat Dos Santos.
Aceste livrări se derulează într-un moment în care traderii trebuie să facă față unor prețuri ridicate. Cotațiile la cafeaua robusta, sortimentul mai ieftin, au atins cel mai ridicat nivel de după anii 1970. În paralel, cotațiile la cafea arabica, de o calitate mai ridicată, au crescut și acestea cu peste 30% în acest an. La acestea se adaugă majorarea costurilor cu împrumuturile, lipsa containerelor navale și perioadele mai lungi de tranzit.
"Nu avem capacitățile necesare și nu avem nici banii pentru a crea stocuri de rezervă pentru 12 luni în Europa", susține pune Holger Preibisch, președintele Asociației cafelei din Germania. Potrivit acestuia, chiar dacă traderii continuă să livreze cât de multă cafea pot înainte de intrarea în vigoare a directivei UE privind defrișările, este incert cum va evolua situația, deoarece Comisia Europeană nu a publicat nici acum detaliile de implementare. "Asta ar putea însemna volume mai mici, ceea ce ar putea duce la creșterea prețurilor", a adăugat Preibisch.
Însă pierderea Europei ar putea fi câștigul Chinei, a precizat Joab Kankiriho, un broker de cafea la Wakanda Coffee Brokerage Services. "Vedem cum intră cumpărătorii chinezi și cred că va trebui să căutăm piețe alternative în altă parte, chiar dacă UE a cumpărat aproape 90% din cafea din Uganda", a spus Kankiriho.