Pandemia de coronavirus a afectat puternic regiunea Uniunii Europene cu cea mai rapidă creștere economică în primul trimestru, împingând majoritatea membrilor estici ai blocului comunitar înspre cea mai severă recesiune de la căderea Cortinei de fier.
Deși țările din regiune au evitat contracțiile-record suferite de statele din vestul continentului, închiderea fabricilor, a magazinelor și întreruperea serviciilor au lovit profiturile companiilor și au dus la creșterea șomajului, scrie Bloomberg.
Creșterea economică a încetinit, în termeni anuali, mai lent decât se estima în Polonia și în Ungaria, economiile Cehiei și Slovaciei s-au contractat, în timp ce România și Bulgaria au rămas “deasupra apei”, atât în ceea ce privește creșterea în termeni anuali, cât și evoluția față de trimestrul anterior, potrivit statisticilor publicate vineri.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Guvernul a împrumutat 1,42 miliarde de lei la costuri în scădere. Primul test al pieței pe termen lung de la declanșarea pandemieiPer total, regiunea estică a suferit o contracție de 1,1% raportat la precedentele trei luni, cea mai amplă scădere începând cu 2010, notează Capital Economics. Scăderea este sub declinul record de 3,8% înregistrat în zona euro, principala piață de export pentru statele din regiune.
“Ungaria și Polonia au scăpat mai ușor, dar nu prea există motive de încurajare în urma scăderilor mai modeste ale PIB, întrucât performanțele robuste din ianuarie și februarie au contribuit la atenuarea parțială a prăbușirii activității în luna martie. Datele pentru al doilea trimestru vor fi mult mai rele”, consideră economistul Liam Peach de la Capital Economics.
În Republica Cehă, producția Skoda, cea mai mare companie a țării și un etalon important pentru sănătatea economiei, a scăzut cu peste 100.000 de vehicule într-o singură lună de blocaje. Livrările totale de mașini s-au redus cu circa 25% în primele trei luni față de aceeași perioadă a anului trecut.
“Resimțim un impact economic foarte puternic din cauza panemiei de coronavirus și a măsurilor necesare pentru stoparea acesteia”, spune Klaus-Dieter Schurmann, membru în board-ul Skoda.
Previziunile privind o recesiune iminentă în fostele state comuniste din UE evocă amintiri despre transformarea dureroasă a regiunii în urmă cu mai bine de trei decenii. Scăderile cumulative ale PIB au variat, în punctul de jos al tranziției, de la aproximativ 13% în Polonia și fosta Cehoslovacie la 25% în Bulgaria și România și până la 40% în statele baltice.
“Este puțin probabil ca recuperarea să fie atât de rapidă și de ușoară cum indicau estimările inițiale”, arată banca centrală a Cehiei în minuta celei mai recente ședințe de politică monetară.
Cu toate acestea, pe măsură ce restricțiile sunt relaxate pe întreg continentul, autoritățile sunt tot mai optimiste în privința unei recuperări în regiune nu mai târziu de 2021.
Dacia, concurenta Skoda în România, vede deja o redresare a comenzilor în Germania, Franța și Marea Britanie, potrivit directorului general Christophe Dridi.
Probabilitatea ca România să evite recesiunea este “semnificativ ridicată”, spune Andrei Rădulescu, economistul-șef al Băncii Transilvania, care estimează un avans mediu al PIB de peste 2,5% în perioada 2020-2022.
Economiile din Est vor continua, probabil, să crească într-un ritm superior celor vestice și după pandemie, întrucât sunt încă în faza în care încearcă să ajungă din urmă statele mai dezvoltate, notează și economistul-șef al BERD, Beata Javorcik. În plus, statele estice au reacționat mai rapid în fața epidemiei comparativ cu țări ca Franța, Spania și Marea Britanie, iar acest lucru a prevenit un număr mai mare de decese.