Companiile din domeniul încărcării automobilelor electrice care activează pe piețele din Europa și SUA au început să se lupte pentru cele mai bune locații pentru amplasarea de stații publice de încărcarea rapidă iar analiștii prognozează un val de consolidări pe măsură ce marii investitori intră în luptă, transmite Bloomberg.
Multe dintre actualele companii de încărcare a automobilelor electrice sunt susținute de investitori pe termen lung și analiștii se așteaptă ca multe alte companii să fie lansate în viitor. Interdicțiile care se preconizează în diverse țări cu privire la automobilele cu motoare pe combustie au făcut sectorul mai atractiv pentru marii investitori în infrastructură precum Infracapital sau EQT.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Dacă te uiți la clienții noștri acum pare un fel de cursă pentru acaparare de teren. Cine pune mâna pe cele mai bune locații poate garanta vânzarea de electricitate în următorii ani", spune Tomi Ristimaki, director general la producătorul finlandez de stații de încărcare a automobilelor electrice Kempower, scrie Agerpres.
O analiză Reuters arată că în prezent sunt peste 900 de companii de încărcare a automobilelor electrice la nivel global. Sectorul a atras o finanțare de peste 12 miliarde de dolari din partea segmentului de venture capital începând din 2012, potrivit PitchBook.
De exemplu, numai în Marea Britanie sunt peste 30 de operatorii de puncte de încărcare rapidă. Două noi astfel de companii s-au lansat numai luna trecută: Jolt, susținut de fondul de infrastructură al BlackRock, și Zapgo, care a primit o finanțare de la 25 milioane de lire sterline (31,4 milioane dolari) de la fondul canadian de pensii OPTrust.
Pe piața din SUA, Tesla este cel mai mare jucător, dar în scurt timp în luptă vor intra mai multe magazine de proximitate și benzinării iar numărul de rețele de încărcare rapidă din SUA se va dubla până la 54 în anul 2030, de la 25 în 2022, susține Loren McDonald, directorul firmei de cercetare de piață EVAdoption.
Poate dura patru ani pentru ca o stație de încărcare amplasată în mod adecvat să devină profitabilă după ce rata de utilizare ajunge la 15%. Companiile de încărcare se plâng că birocrația din Europa încetinește expansiunea. Cu toate acestea, sectorul este văzut ca un pariu bun pentru investitorii pe termen lung în infrastructură, precum Infracapital.
CITEȘTE ȘI eFactură - Ministerul Finanțelor publică un ghid care să ajute firmele de la 1 ianuarie"Cu locații adecvate, investițiile pe termen lung în companii din încărcare au sens", spune Christophe Bordes, director operațional la Infracapital.
Michael Hughes, director comercial la ChargePoint, unul dintre cei mai mari furnizori de echipamente și software destinat stațiilor de încărcare, crede că marii jucători vor începe să se uite dincolo de locațiile existente pentru noi terenuri, unde să construiască mega-facilități cu 20 sau 30 de stații de încărcare rapidă, înconjurate de retaileri și facilități.
"Este o cursă pentru spațiu dar va dura mai mult decât se așteaptă toată lumea pentru a găsi, construi și da în funcțiune aceste noi locații pentru următoarea generație de stații de încărcare rapidă", spune Michael Hughes.
Concurența pentru cele mai bune locații a devenit intensă și cei care dețin spațiile pot trece de la un operator la altul până când se vor decide pentru un câștigător. "Ne place să spune că nu există o tranzacție definitivă atunci când vorbești cu un deținător de spații", susține Brendan Jones, director la Blink Charging.
Firmele concurează de asemenea pentru contracte exclusive cu gazdele. De exemplu, firma britanică InstaVolt, deținută de EQT, are acorduri cu companii precum McDonald's pentru a construi stații de încărcare la locațiile lor. "Dacă câștigi acel parteneriat, este al tău până când îl distrugi", susține Adrian Keen, director la InstaVolt.
Grație buzunarelor adânci ale EQT, firma InstaVolt intenționează să construiască 10.000 de puncte de încărcare în Marea Britanie până în 2030, activează deja în Islanda și a demarat operațiunile în Spania și Portugalia, a spus Keen. Potrivit acestuia, procesul de consolidare ar putea începe în următorii ani.
Divizia de încărcare a companiei de utilități EnBW are 3.500 de puncte de încărcare în Germania, aproximativ 20% din acea piață. Firma investește 200 de milioane de euro anual pentru a ajunge la 30.000 de puncte de încărcare în 2030, bazându-se pe personalul local pentru a depăși competitorii în lupta pentru locații. În plus, firma a încheiat parteneriate pentru stații de încărcare în Austria, Cehia și nordul Italiei, a declarat vicepreședintele de vânzări Lars Walch. Potrivit acestuia, chiar dacă va avea loc consolidarea, va fi în continuare loc pentru mai mulți operatori.