Agravarea crizei energetice din Europa a dat naștere unui deficit de terminale plutitoare de gaze lichefiate, astfel încât chiriile pentru aceste nave specializate s-au dublat, transmite Bloomberg.
Cererea pentru importul de gaze lichefiate s-a intensificat după ce defecțiunile la sistemul de conducte Nord Stream au eliminat orice șansă ca Rusia să redeschidă robinetele pentru livrările de gaze. În acest context, țările se îndreaptă spre așa-numitele terminale plutitoare de stocare și regazificare (FSRU), care sunt practic terminale mobile în care pot fi descărcate gazele lichefiate super-răcite care ulterior sunt introduse în rețelele terestre de conducte, scrie Agerpres.
"Anul trecut, era un surplus de FSRU-uri, anul acest avem un deficit. Până acum era un număr suficient de vase pe piață dar în condițiile în care majoritatea au fost închiriate, situația devine mai problematică", subliniază Per Christian Fett, director global pentru gaze lichefiate la firma de brokeraj maritim Fearnley LNG din Oslo.
În prezent, la nivel global sunt în funcțiune 48 de FSRU-uri, și exceptând șase nave toate sunt blocate în contracte ferme de închiriere, susține Kaushal Ramesh, analist la firma de consultanță Rystad Energy. Având în vedere că oferta de nave este atât de redusă, costul pentru recentele închirieri în Germania s-au dublat, comparativ cu situația din urmă cu un an, ajungând la 200.000 de dolari pe zi. Este o situație complet diferită de cea din urmă cu un an, când proprietarii de FSRU-uri "ar fi acceptat orice chirie primită", spune Ramesh.
În plus, nu sunt semne că deficitul va dispărea. Șantierele navale lucrează la capacitate maximă și chiar și convertirea navelor existente în FSRU-uri durează cel puțin trei ani, spune Ramesh. Pentru un FSRU nou, perioada de așteptare poate fi mai mare.
După invadarea Ucrainei de către Rusia, prețurile mari la energie forțează guvernele să accelereze utilizarea de FSRU-uri, care pot fi instalate mai rapid și sunt mult mai ieftine decât uzinele de regasificare construite onshore. Țări precum Germania, Italia și Franța și-au asigurat deja terminale plutitoare, în timp ce Țările de Jos au început luna trecută să importe gaze lichefiate prin două noi FSRU-uri.
O companie din Texas, Excelerate Energy Inc., va trimite trei FSRU-uri în Europa pe parcusul următoarelor 16 luni. Navele au o capacitate combinată de import de 15 miliarde metri cubi de gaze, sau aproximativ 10% din importurile de gaze prin conducte și gaze lichefiate din Rusia în 2021.
Însă cererea pentru terminale plutitoare este atât de mare în Europa încât există riscul ca statele emergente care nu au resurse financiare suficiente nu vor mai putea să utilizeze FSRU-uri pentru a-și acoperi nevoile proprii. "Există un risc real ca facilitățile care nu sunt utilizate în ale regiuni ale lumii ar putea fi transferate în Europa, dacă termenii contractelor de închiriere permit acest lucru", a spus Kaushal Ramesh.