Temperaturile din Europa se apropie de nivelul la care unele rafinării vor trebui să reducă producția de carburanți, transmite Bloomberg.
Grecia se confruntă cu incendii de vegetație iar în capitala Atena temperaturile ar putea trece de 40 de grade Celsius în săptămânile următoare. În Polonia, temperaturile ar putea depăși în curând un punct dincolo de care principalul furnizor de carburant nu mai poate opera în mod normal rafinăriile sale. Firma de consultanță Macquarie Group estimează că, anul trecut, operațiunile rafinăriilor europene perturbate din cauza caniculei au atins un nivel de un milion de barili pe zi, adică aproape 10% din activitatea normală.
Temperaturile în Europa au fost cu mult peste normalul acestei perioade și nu există semnale că situația se va schimba prea curând. Atunci când vine vorba de viitor, cea mai mare companie de rafinare din Suedia estimează că schimbările climatice vor face mai dificilă producția de carburanți, scrie Agerpres.
"Rafinăriile europene au fost concepute în anii 60 și 70. Temperaturile la nivel global au crescut între timp", spune Alan Gelder, vicepreședinte la firma de consultanță Wood Mackenzie Ltd.
Provocările cu care se confruntă industria petrolieră sunt, în parte, și rezultatul consumului de combustibili fosili. Rafinăriile se adaptează prin adăugarea de echipamente acolo unde acest lucru are sens din punct de vedere economic, pentru a putea face profit în continuare. Rafinăriile din regiunile care sunt mai obișnuite cu temperaturi ridicate, cum sunt cele din Orientul Mijlociu, sunt concepute mai bine pentru a face față caniculei. Însă în Europa, rafinăriile au fost construite plecând de la ideea că trebuie să facă față mai degrabă unor temperaturi scăzute decât caniculei, subliniază firma de inginerie Kent Plc.
Estimările cu privire la cât de mult vor trebui să își reducă activitatea rafinăriile, un detaliu crucial pentru a înțelege oferta și cererea, sunt greu de făcut pentru că există foarte multe variabile de care trebuie să ții cont: lipsa de predictibilitate a vremii precum și faptul că fiecare rafinărie are propria sa configurație, țițeiul ideal pe care să îl proceseze și propria sa producție de carburant.
Însă un scenariu de temperaturi extreme ar putea obliga rafinăriile să reducă producția cu până la 15% pe o perioadă de 24 de ore, spune Steve Sawyer, fost director de rafinare la FGE.
Anul trecut, impactul caniculei a fost unul extrem de nefavorabil în zona Mediteranei, spune și Janiv Shah, vicepreședinte responsabil de analizele pe piața petrolieră la Rystad Energy. "Acesta este un lucru pe care îl discutăm zilnic cu clienții noștri", a precizat Janiv Shah, referindu-se la operațiunile de rafinare în perioadele cu temperaturi ridicate.
Meteorologii se așteaptă ca sudul Europei să înregistreze temperaturi mai scăzute în această vară decât în ultimii trei ani. Totuși, în Varșovia, temperatura maximă ar putea trece de 35 de grade Celsius în weekend. Dacă capitala Poloniei va atinge acest prag va fi la doar un grad de temperatura maximă la care rafinăriile deținute de Orlen SA, cel mai mare furnizor polonez de carburant, sunt concepute să funcționeze. O creștere a temperaturilor peste acest nivel va obliga rafinăriile să își reducă operațiunile.
"În cazul unor temperaturi ambientale ridicate, transferul de căldură în sistemele de condensare și răcire este serios limitat, ceea ce necesită reducerea gradului de încărcare a instalațiilor individuale", a informat Orlen.