Deficitul comercial al României a crescut dramatic în ultimii 10 ani, de la 6,1 miliarde euro în 2014 la un vârf de 34,1 miliarde euro în 2022.
În 2025, Profit.ro împlinește 10 ani de la lansare.
Scăderea importurilor din 2023 a redus temporar deficitul la 29 miliarde euro, dar acesta a revenit la 30 miliarde euro în 2024 (11 luni).
Cauzele se regăsesc pe ambele talere ale balanței comerciale. Pe de o parte, volumul constant al producției interne nu poate compensa creșterea cererii interne.
CITEȘTE ȘI Maghiarii vin și mai des la cumpărături în România, după Schengen. Cu cât cumpără mai ieftin produsele. Comercianții români își freacă mâinileDe cealaltă parte, valoarea exporturilor depinde decisiv de evoluția prețurilor internaționale ale materiilor prime, iar produsele finite au un obstacol în infrastructura subdezvoltată.
Analizând datele privind balanța comercială a României pentru perioada 2014-2024, se observă o tendință generală de creștere a deficitului comercial, cu unele variații în ultimii ani.
Evoluția deficitului comercial în ultimii 10 ani:
2014: -6,056 miliarde euro
2015: -8,361 miliarde euro
2016: -9,972 miliarde euro
2017: -12,960 miliarde euro
2018: -15,117 miliarde euro
2019: -17,295 miliarde euro
2020: -18,396 miliarde euro
2021: -23,674 miliarde euro
2022: -34,089 miliarde euro
2023: -28,969 miliarde euro
2024 (11 luni): -30,054 miliarde euro
Creșterea continuă a deficitului. Din ce cauze
Deficitul a crescut continuu până în 2023. Principalii factori care au contribuit la această balanță sunt consumul intern și calitatea exporturilor. Consumul intern a crescut, determinând o majorare a importurilor de bunuri de consum, pe fondul unei producții care a rămas constantă.
Notăm că în 2023 și în 2024 producția a început să scadă, și se conturează ca trend, așa cum arată datele BCE din linkul de mai sus.
Moment cheie: Reducerea deficitului în 2023
2023 a fost un an al reducerii deficitului comercial, dar pe ce baze s-a realizat acest fenomen? A fost vorba de o scădere a importurilor. O încetinire a cererii interne și reducerea stocurilor de către companii au dus la diminuarea importurilor.
De cealaltă parte, a fost o creștere a exporturilor în anumite sectoare. Sectoare precum industria auto și IT au înregistrat performanțe mai bune la export.
Celălalt moment cheie: Creștere masivă a deficitului în 2024
Deficitul comercial s-a aprins iar anul trecut. A ajuns după 11 luni la 30,054 miliarde de euro, mai mare cu 4,518 miliarde de euro (+17,7%) decât cel înregistrat în perioada similară a anului 2023.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Umbrărescu accelerează la Autostrada Bucureștiului în zona protejată. Când va încheia lucrarea A fost vorba, cumulat, de o scădere a exporturilor, care au înregistrat un recul de 1% în primele 11 luni ale anului 2024 și de o creștere cu 3% în aceeași perioadă.
Cum au evoluat exporturile în ultimii 10 ani (milioane euro)
Exporturile au crescut constant între 2014 și 2019, reflectând creșterea capacității de producție și diversificarea economiei. Anul 2020 este atipic, din cauza măsurilor luate de stat în pandemie, cea care a dus la închiderea unor piețe și la scăderi ale cererii globale.
Acest an a influențat fals-pozitiv creșterile remarcabile din 2021 și 2022. Valoarea exporturilor a atins un maxim istoric în 2022, ajutată de majorarea prețurilor la produsele exportate cu predilecție de România, mai ales energie și materii prime.
CITEȘTE ȘI FOTO Temu accelerează livrările spre România cu o nouă opțiuneAvansul luat în anii post-pandemie a fost confirmat în datele din 2023 și 2024, chiar dacă dinamica este una slabă.
O reducere a cererii externe, în special din partea partenerilor europeni, precum și problemele interne, cum sunt creșterea costurilor de producție și deficitul de infrastructură logistică, au contribuit la această scădere.
2024, marcat de încetinirea UE
Uniunea Europeană este principalul partener comercial al României. O încetinire economică în regiune a redus cererea pentru produsele românești. Au existat și elemente locale cronice, care încetinesc structural exportul, principalul fiind lipsa de investiții în infrastructură.
La aceasta se adaugă costurile mari cu energia și salariile, acestea din urmă avansând masiv după puseul inflaționist din ultimii ani.
Importurile din ultimii 10 ani au fluctuat (milioane euro)
Pe fondul creșterii consumului intern, importurile au avut o creștere constantă până în 2019.
Pandemia a redus activitatea economică și cererea pentru anumite bunuri importate, ceea ce explică scăderea importurilor. La fel ca în cazul exporturilor, anul pandemic a provocat salturi semnificative ale importurilor în 2021 și 2022.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Nou record de producție în industria auto din RomâniaApoi, a urmat o reducere modestă a importurilor în 2023, dar pe fondul încetinirii economice și a ajustării cererii interne.
Datele pentru 11 luni din 2024 arată o creștere de 3% față de 2023.