Entuziasmul pentru bateriile cu stare solidă se estompează, iar producătorii de vehicule electrice caută alternative

Entuziasmul pentru bateriile cu stare solidă se estompează, iar producătorii de vehicule electrice caută alternative
Profit.ro
Profit.ro
scris astăzi, 08:29

Încercările de a comercializa baterii cu stare solidă pentru vehicule electrice sunt în plină desfășurare, însă analiștii spun că marile companii auto ar putea fi pe punctul de a se orienta către un alt tip de știință transformatoare, relatează CNBC.

Bateriile cu stare solidă au fost mult timp considerate "Sfântul Graal" al condusului sustenabil. După cum sugerează și numele, bateriile cu stare solidă conțin un electrolit solid, realizat din materiale precum ceramica. Acest lucru le face diferite de bateriile convenționale litiu-ion, care conțin electrolit lichid, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Reorganizare în BNR după numirea noului board. Isărescu renunță la coordonarea a 4 direcții, dar preia Achizițiile. Schimbări ample în organigramă CITEȘTE ȘI Reorganizare în BNR după numirea noului board. Isărescu renunță la coordonarea a 4 direcții, dar preia Achizițiile. Schimbări ample în organigramă
Evenimente
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Această tehnologie de ultimă generație ar putea, teoretic, să împacheteze mai multă energie în fiecare unitate de volum decât bateriile litiu-ion. Susținătorii spun că aceasta oferă baterii mai sigure, mai ieftine și mai puternice pentru vehiculele electrice, precum și timpi de încărcare mai rapizi.

Producătorii de automobile au investit miliarde de dolari în cercetarea bateriilor cu stare solidă și s-au asociat cu dezvoltatori pentru a-și produce propriile versiuni pentru producția de masă.

Toyota, de exemplu, a declarat că intenționează să introducă baterii cu stare solidă în producția de masă între 2027 și 2028. Producătorul auto a spus că o descoperire recentă în încercarea sa de a îmbunătăți durabilitatea tehnologiei înseamnă că bateria va oferi probabil o autonomie de 1.000 de kilometri și un timp de încărcare de doar 10 minute.

Nissan din Japonia a declarat în aprilie că intenționează să lanseze baterii cu stare solidă pentru vehiculele electrice până la începutul anului 2029, în timp ce grupul german Mercedes-Benz și startup-ul american de baterii Factorial au anunțat în septembrie că lucrează împreună la o baterie cu stare solidă care va fi gata pentru producție până la sfârșitul deceniului. Factorial are, de asemenea, acorduri de dezvoltare comună cu producători auto precum Stellantis, Hyundai și Kia.

Autonomia medie pentru vehiculele electrice din SUA este de aproape 300 de mile (sau 483 de kilometri) cu o singură încărcare, potrivit Fondului de Apărare a Mediului, în timp ce timpul necesar pentru a încărca un vehicul electric alimentat cu baterii poate varia între 20 de minute și câteva ore, în funcție de mașină și de viteza punctului de încărcare.

FOTO Town Gas, cel mai mare distribuitor de gaze naturale din Egipt, bifează o premieră în România. Gaze furnizate în case românilor CITEȘTE ȘI FOTO Town Gas, cel mai mare distribuitor de gaze naturale din Egipt, bifează o premieră în România. Gaze furnizate în case românilor

Max Reid, analist la Wood Mackenzie, a spus că bateriile cu stare solidă sunt la începutul unui drum lung către comercializare.

"Desigur, rezultatele par foarte promițătoare, mult mai sigure, cu o densitate energetică mult mai mare și, în special, cu viteze de încărcare, care credem că este probabil unul dintre principalele beneficii ale bateriilor solid-state", a declarat Reid pentru CNBC prin apel video.

Totuși, în ciuda entuziasmului tot mai mare legat de posibilitatea lansării bateriilor solid-state, analiștii rămân sceptici cu privire la momentul în care acestea vor ajunge efectiv pe piață.

Baterii cu semi-stare solidă

Un dezavantaj major al bateriilor cu stare solidă, a spus Reid de la Wood Mackenzie, este umflarea bateriei în timpul încărcării și, în cele din urmă, degradarea celulei după reîncărcări extinse.

"În urmă cu cinci ani, dacă am fi vorbit despre acest lucru, aș fi fost atât de entuziasmat de bateriile cu stare solidă ", a spus Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule și lanțuri de aprovizionare pentru mobilitate electrică la grupul de campanie Transport & Environment, la Salonul Auto de la Paris.

"Dar cumva, în acest spațiu dintre piloți și comercializare, există un fel de barieră astăzi, un fel de blocaj, deoarece de fiecare dată când vorbesc cu directori auto la conferințe despre baterii, aud mereu același răspuns: 'Suntem la cinci până la șapte ani distanță.'"

"Când te uiți la tehnologia actuală, bateriile litiu-ion, ele pur și simplu s-au îmbunătățit atât de mult. Îmbunătățirea incrementală a unei tehnologii mai ieftine a fost atât de bună încât poate nu mai este atât de atractiv să punem toată atenția pe cu stare solidă ", a adăugat ea.

Ar putea exista însă o altă opțiune: bateriile cu semi-stare solidă. Aceste celule folosesc un design hibrid de electrolit solid și electrolit lichid, iar unii analiști spun că ar putea servi ca o punte între cele două tipuri de baterii.

Bateriile cu semi-stare solidă au fost deja comercializate "într-o măsură destul de bună" în China, a spus Reid, "și, de fapt, părerea mea este că aceasta este tehnologia de compromis care va elimina nevoia de a trece la bateriile cu stare solidă completă."

"Datorită cererii mai lente de vehicule electrice în Occident și acestor probleme legate de stare solidă, s-ar putea să vedem câteva anunțuri negative sau nu atât de pozitive despre stare solidă și, de fapt, o pivotare către semi-solidă, odată ce se realizează că este o tehnologie mai bună de tranziție pentru ceea ce are nevoie acest deceniu", a spus Reid.

VIDEO BSOG Energy și DN AGRAR investesc peste 30 de milioane de euro în cel mai mare proiect de biometan din România CITEȘTE ȘI VIDEO BSOG Energy și DN AGRAR investesc peste 30 de milioane de euro în cel mai mare proiect de biometan din România

Dezvoltarea bateriilor cu semi-stare solidă este condusă în principal de companii chineze, inclusiv CATL, unul dintre cei mai mari producători de baterii din lume, și companii precum WeLion, Qingtao Energy și Ganfeng Lithium.

Producătorul chinez de vehicule electrice Nio a comercializat deja baterii cu semi-stare solidă de 150 de kilowați-oră pentru vehiculele sale electrice, cu o autonomie de până la 1.000 de kilometri. Separat, Ganfeng LiEnergy, o subsidiară a Ganfeng Lithium, produce baterii semi-solid-state pentru vehiculele electrice, cu o autonomie de 530 de kilometri.

Bateriile pe bază de litiu rămân soluția actuală

Poliscanova a spus că vede progrese în ceea ce privește bateriile cu semi-stare solidă în China, "pentru că cine înțelege cum să facă baterii va continua întotdeauna să le facă pe următoarele."

"Cred că a existat mult mai multă atenție și comercializare pentru inovațiile cu costuri mai mici, în detrimentul stării solide. Trebuie să fie pentru că, în domeniul vehiculelor, performanța este deja suficient de bună. Da, putem vorbi despre camioane și avioane, dar în domeniul vehiculelor, 600 până la 800 de kilometri este suficient. E destul", a adăugat ea.

Nu toată lumea este convinsă de o pivotare iminentă către bateriile cu semi-stare solidă sau de hype-ul legat de lansarea în masă a bateriilor cu stare solidă în următorii câțiva ani.

"Realitatea este că, pentru moment, când ne uităm la domeniul vehiculelor electrice, bateriile pe bază de litiu [sunt] încă soluția viabilă", a declarat Michael Widmer, șeful cercetării pe metale la Bank of America Global Research, pentru emisiunea "Squawk Box Europe" de la CNBC, pe 9 octombrie.

"Aceasta este soluția principală și probabil va rămâne așa în următorii cinci până la zece ani", a adăugat el.

viewscnt
Afla mai multe despre
baterii
masini electrice