Una dintre companiile cu cea mai rapidă ascensiune din industria auto chineză, Xpeng, fondată în 2017 ca un startup dedicat mașinilor autonome, de He Xiapeng, nu reușește deocamdată să intre în zona de profitabilitate care ar putea să-i asigure o creștere mai rapidă.
Xpeng și-a publicat rezultatele financiare pentru anul 2024, un an cu creșteri remarcabile atât pe piața internă, în China, cât și pe piețele internaționale.
Vânzările totale în anul anterior s-au ridicat la 190.000 de vehicule, reprezentând o creștere de 34% față de anul anterior, având un avans consistent în ultimul trimestru al anului, când a vândut aproape jumătate din mașinile aferente întregului an 2024, respectiv 91.500 automobile (+52% față de Q4 2023).

Ca urmare a acestor rezultate spectaculoase în vânzări, veniturile companiei din sectorul auto au crescut la fel de mult, la 4,3 miliarde euro (echivalent 35,8 miliarde yeni), cu o creștere de peste 30% față de anul precedent, la care se adaugă alte 600 milioane de euro (5 miliarde yeni) din servicii și alte activități.
Compania a reușit să atingă o marjă operațională mare, de peste 14 procente, corespunzătoare unui profit operațional de 5,8 miliarde yeni (700 milioane euro), o ascensiune clară de la 6% în anul anterior, cu un vârf de 15,3% în trimestrul 4 al anului 2024. Marja de profit per vehicul a fost de 10% în ultimul trimestru al anului, în creștere cu aproape 6 puncte procentuale.
Chiar și cu astfel de cifre foarte bune, Xpeng a raportat pierderi la finalul exercițiului financiar, în valoare de 5,7 miliarde yeni, adică aproape 700 milioane euro.
Vestea bună pentru acționarii acestei companii este că pierderea este mult mai mică decât în anii precedenți și ea a fost determinată de investițiile mari în cercetare și dezvoltare, care s-au ridicat la 6,45 miliarde yeni, adică aproximativ 780 milioane euro, o sumă mare pentru o companie atât de mică.

Xpeng este cunoscută pentru tehnologia proprie pe care și-a dezvoltat-o cu ajutorul inginerilor și programatorilor proprii, însuși fondatorul He Xiaopeng fiind absolvent de cibernetică și pasionat de dezvoltarea sistemelor de conducere automată. Platforma XPilot este bazată pe cele mai sofisticate sisteme radar, lidar și video.
Unul dintre managerii Xpeng a spus că lidar este sistemul care va permite scanarea și simularea spațiului 3D în care se va deplasa automobilul cu cea mai precisă estimare a distanțelor și a obiectelor în mișcare.
Fondatorul și CEO-ul companiei, He Xiaopeng este în continuare cel mai mare acționar, dar ponderea sa în structura companiei s-a redus odată cu atragerea de investitori instituționali. Xpeng este listată pe bursele din Hong Kong și New York, cel mai mare investitor este compania chineză Alibaba, dar în 2023 Volkswagen Group a investit suma de 700 de milioane de euro pentru un pachet de 5% din Xpeng, pentru a-și asigura accesul la platformele avansate ale Xpeng.

Exact în urmă cu un an, cele două companii au semnat acordul de parteneriat pentru dezvoltarea de noi platforme bazate pe arhitectura electronică a Xpeng.
Compania chineză a investit și în zona de aeronautică, fiind anunțat un viitor aparat de zbor de tip automobil zburător, ce va fi produs în versiune de serie începând din 2026.