Producția de autovehicule din România a atins, în 2024, un nou volum record, în cele două uzine din Argeș și Dolj, și a fost a cincea cea mai mare din Europa, potrivit celor mai noi date privind originea mașinilor vândute pe piața din UE, analizate de Profit.ro.
Producția de automobile din România a fost depășită doar de cele trei mari piețe din Europa de Vest, Germania, Spania și Franța, la care se adaugă Cehia, țara în care au uzine de automobile nu mai puțin de patru companii auto diferite.
Vestea proastă este că volumul mașinilor importate din China a ajuns la nivelul producției de mașini din România, iar la această situație a contribuit inclusiv Dacia, cu modelul Spring.
Potrivit celor mai noi statistici Jato Dynamics, privind originea automobilelor vândute în UE, Germania a fost din țara cu cel mai ridicat nivel al producției, cu peste 2,6 milioane de vehicule produse și vândute, reprezentând 21% din înmatriculările din regiune, iar pe locul al doilea s-a aflat Spania, la mare distanță, cu 1,7 milioane de vehicule, respectiv 14% din mașinile noi înmatriculate.
Cehia, cu peste 1,2 milioane de vehicule a ocupat locul al treilea (9,7% cotă de piață), iar Franța cu aproape 900.000 de vehicule, s-a clasat pe locul 4 (6,7%, în scădere față de anul anterior).
Ca anul trecut, România a avut al cincilea cel mai mare volum de automobile produse și vândute pe piața europeană, cu 560.000 de vehicule, ponderea înmatriculărilor automobilelor produse (Dacia și Ford) fiind de 5,1% din totalul pieței, ușor mai mică față de cele 5,2% de anul trecut.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Românii au cumpărat noul Duster de toți banii: peste 80% din mașinile vândute sunt versiunile cele mai scumpe. Aproape jumătate sunt 4x4Interesant este că, după țara noastră, pe următoarele trei locuri s-au aflat, în 2024, patru țări non-UE, ca sursă a mașinilor vândute în Europa. China a avansat extrem de mult, ajungând la puțin peste 500.000 de vehicule exportate în Europa (4,9%), iar la un nivel apropiat s-au clasat Turcia și Japonia, cu 4,8% și 4,6%. Trebuie menționat, însă, că din China au fost exportate în UE toate mașinile Tesla Model 3 vândute, dar și o bună parte din Model Y.
De asemenea, pe lângă mașinile mărcilor chinezești, alte mărci produc și vând mașini în China pentru a le exporta în Europa. Cel mai bun exemplu este Dacia, cu modelul Spring, dar mai sunt și altele. Din Turcia sunt importate o mulțime de autovehicule ale mărcilor occidentale, dar și japoneze, iar din Japonia ne vin un procent însemnat de mașini ale mărcilor Toyota, Nissan, Mitsubishi, Honda, Mazda, Subaru și Suzuki.
De asemenea, un volum foarte mare, de aproape 500.000 de autombile, vândute în UE, au fost produse în Marea Britanie (4,2%). Slovacia, care în anii trecuți depășea România, figurează de asemenea în topul Jato cu aproape 500.000 de vehicule produse și vândute în Europa (4,1%).