Renault nu va cumpăra credite de carbon pentru a atinge țintele de emisii. „E nevoie să ajungem la 22% din vânzări cu vehicule electrice. Segmentul electric e la jumătate din viteză”

Auto/Transporturi   
Renault nu va cumpăra credite de carbon pentru a atinge țintele de emisii. „E nevoie să ajungem la 22% din vânzări cu vehicule electrice. Segmentul electric e la jumătate din viteză”

CEO-ul Renault Group, Luca de Meo, a transmis în cadrul întâlnirii cu analiștii și jurnaliștii cu ocazia prezentării rezultatelor financiare ca nu este dispus să cumpere credite de carbon de la alte companii, pentru a-și atinge țintele de CO2 și va face în așa fel încât să vândă suficiente automobile electrice.

Începând din 2025, limitele de emisii de CO2 impuse de Comisia Europeană producătorilor de autovehicule sunt tot mai mici, iar sistemul de calcul nu mai permite contorizarea dublă a mașinilor electrice, cu emisii zero. Singura soluție pentru companiile auto care nu reușesc să respecte aceste ținte este să se asocieze în cadrul unor parteneriate, numite „pool”-uri, astfel încât media pe toată asocierea să se încadreze în limitele impuse.

Urmărește-ne și pe Google News
Germanii de la E.ON primesc milioane de euro din fonduri UE pentru a extinde infrastructura de încărcare a mașinilor electrice și în România CITEȘTE ȘI Germanii de la E.ON primesc milioane de euro din fonduri UE pentru a extinde infrastructura de încărcare a mașinilor electrice și în România

În anii trecuți, cea mai cunoscută asociere a fost Fiat Chrysler (ulterior devenită Stellantis) cu Tesla, un parteneriat care a ajutat compania italo-americană să scape de amenzi uriașe, dar cu costuri destul de consistente. Vânzarea de credite de carbon, așa cum este denumită în mod oficial, a fost, de altfel, o sursă importantă de venituri pentru Tesla.

Pentru 2025, companiile auto au la dispoziție întreg anul pentru a crea aceste asocieri de credite de carbon, până acum au transmis o declarație de intenție de formare a unui pool două parteneriate. Unul este format din Tesla, ca lider (vânzător de credite de carbon) și Toyota, Ford, Mazda, Subaru și Stellantis, ca membri.

Celălalt este condus de Mercedes-Benz, ca lider, având ca membri Volvo Car, Polestar și Smart. Renault avea din 2024 un parteneriat declarat cu asociații săi tradiționali, Nissan și Mitsubishi, inclusiv mărcile Dacia și Alpine. Teoretic, Renault ar fi putut căuta încă un partener, pentru a-și echilibra necesarul de credite de CO2. De exemplu, BYD a anunțat că este dispus să poarte negocieri cu constructorii eurpeni. Însă Luca de Meo, CEO-ul Renault Group, a declarat cu ocazia prezentării rezultatelor financiare din 2024, că nu are în plan să plătească pentru a-și rezolva eventualele probleme cu emisiile de CO2.

Primul model Dacia electric fabricat în Europa, posibil produs chiar în România - surse CITEȘTE ȘI Primul model Dacia electric fabricat în Europa, posibil produs chiar în România - surse

„Suntem datori să încercăm să atingem țintele CAFE, trebuie să o facem într-un mod inteligent. În primul rând am decis să nu participăm într-un «pool», pentru că noi considerăm un pic suprarealist să trebuiască să plătești bani pentru a concura cu competitori non-europeni, așa că vom încerca să o facem prin propriile forțe.

În urmă cu 7-8 luni, când eram președinte ACEA și am avertizat despre riscul de amenzi de 15 miliarde euro am făcut-o pentru toată industria. Și aș face-o din nou, pentru că problema este tot aici. Sper ca autoritățile să fie sensibile și să flexibilizeze lucrurile”, a spus șeful Renault. El a explicat că pentru Renault va fi mai ușor decât pentru alte companii.

„E nevoie să facem 20 – 22% vânzări de mașini electrice pentru a atinge țintele, așa că ne vom strădui dar o vom face. Dar sunt competitori care au mari probleme ca să ajungă acolo și vor pune, natural, presiune pe prețuri. Trebuie să fim inteligenți și să nu omorâm copilul în pătuț, avem un business pe termen lung, solid, în EV, nu putem distruge valoarea reziduală, prețurile. Mai întâi trebuie să reducem costurile, ceea ce facem cu Ampere, și apoi să ducem această valoare către client”.

FOTO Un transport agabaritic gigantic traversează vestul României pentru cel mai mare obiectiv industrial al țării CITEȘTE ȘI FOTO Un transport agabaritic gigantic traversează vestul României pentru cel mai mare obiectiv industrial al țării

Luca de Meo,  șeful Renault Group, a avertizat încă de la sfârșitul anului trecut că noile reglementări din Europa în materie de CO2 vor crea dificultăți constructorilor auto. „Există multă incertitudine pentru 2025. Vedem asta în showroom-uri, unde nu mai este atât de mult trafic. De aceea sunt îngrijorat, din cauza reglementărilor CAFE, care ne vor forța să facem lucruri pe care n-ar trebui să le facem. Să tăiem producția mașinilor cu combustie sau să forțăm prea mult pe EV, lucruri care ar putea strica jucăria. Cred că este foarte periculos”.

Limita de emisii medii pe vehicul vândut este, începând din 2025 până în 2029, 93,6 grame/km, iar după 2030, aceasta va scădea la 49,5 grame/CO2. Din 2035, nu vor mai fi admise pentru omologare decât autoturisme cu 0 emisii CO2. Calculul se face după numărul raportat de vehicule vândute la final de an, ponderat după o formulă stabilită de Comisia Europeană, în funcție de greutatea medie pe vehicul a fiecărui producător.

Luca de Meo a explicat cum ar putea să fie deblocată actuala situație din piața de mașini electrice, care trebuie să crească, pentru a contribui la emisii mai mici de CO2, dar nu poate, pentru că nu există cerere.

Director de top al Renault vede deja că UE va relaxa regulile provind emisiile de dioxid de carbon CITEȘTE ȘI Director de top al Renault vede deja că UE va relaxa regulile provind emisiile de dioxid de carbon

„În primul rând, trebuie să dăm un șoc cererii. Problema este că EV sunt la jumătatea vitezei pe care ar fi trebuit să o aibă. Deci trebuie un șoc pentru cerere și să stabilim EV ca unul dintre tehnologiile dominante în Europa, pentru că am făcut investiții, vrem să păstrăm valoarea acestora.

Practic, prioritatea pentru mine este să ofer flexibilitate în 2025. Dacă putem extinde pe un termen, să zicem, de 3 – 5 ani, ne-ar da timp să lansăm noi produse, să facem unele lucruri care să permită EV să devină din ce în ce mai populare. Mai este un lucru pe care îl împingem, „înverzirea” flotelor, pentru că flotele reprezintă 50% din piața europeană. Apoi mai este ideea de a avea o abordare pan-europeană a subvențiilor și stabilitate a acesteia, să știm că în următorii 5 – 10 ani va exista o susținere a cumpărătorilor. Toate astea ar fi primul capitol”, a spus Meo.

ULTIMA ORĂ FOTO Șeful Dacia a dezvăluit prima schiță a viitorului automobil electric al mărcii, ce va fi produs în Slovenia sau România CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ FOTO Șeful Dacia a dezvăluit prima schiță a viitorului automobil electric al mărcii, ce va fi produs în Slovenia sau România

„Al doilea capitol este competitivitatea. Energia pe care o folosim pentru producția unui EV este foarte mare. Este dublă față de costul cu forța de muncă. Dacă am putea cumpăra energie pentru fabricile de EV la jumătate de preț față de azi, ne-ar da un avantaj adevărat. Noi plătim pentru diferența de 20 – 25% de competitivitate cu China. Evident, când ei aduc mașinile aici e mai mică diferența, pentru că trebuie să transporte mașinile, au logistică etc.

Al treilea capitol va fi în reglementări, în reglementări mai bune, asta înseamnă să simplificăm un pic calendarul, nu înseamnă că refuzăm reglementările, dar ar trebui puse în pachete, să putem anticipa, să fie stabile, pentru că toată discuția despre 2035 este foarte complicată, așa cum a fost și cu GSR2.

Un inginer din patru la Renault muncește pentru reglementări. E ca un motor în patru cilindri din care unul nu funcționează. Când te ocupi de reglementări pierzi timpul, pierzi resurse, nu-ți construiești avantaje competitive, pentru că toți o fac, și nu creezi valoare, pentru că clienții spun „scuze, dar nu plătesc pentru asta, e o obligație legală. Nu plătesc pentru GSR2 sau pentru Euro 7”. Avem 8 – 12 reglementări în fiecare an, de-acum până în 2030.

FOTO Undă verde - teren al unei fabrici vândut, este pregătit deja un hypermarket CITEȘTE ȘI FOTO Undă verde - teren al unei fabrici vândut, este pregătit deja un hypermarket

Dacă facem un calcul, avem 30 – 40% impact asupra costurilor produselor, în general, nu doar EV. Noi ar trebui să scădem costurile nu să le creștem, pentru că oamenii nu mai au bani. Piața auto este mai mică cu 20 – 25% față de anii trecuți.  Știți cât pierd autoritățile europene TVA din cauza scăderii pieței auto? 90 de miliarde de euro. Cu 90 de miliarde euro ai putea să faci o mulțime de lucruri”.

viewscnt
Afla mai multe despre
renault
masini electrice
luca de meo