Pentru constructorul de mașini sport Porsche, anul 2024 nu a fost extraordinar, pentru că vânzările au scăzut și probabil același lucru s-a întâmplat și cu profitul companiei. Chiar dacă principalele probleme au fost China și modelul electric Taycan, iar pe restul piețelor vânzările au mers ceva mai bine, anul 2025 ar putea să nu aducă revenirea pe care o prognoza șeful mărcii, Oliver Blume.
China a fost coșmarul Porsche, în 2023 și 2024, după ce timp de ani buni țara asiatică a fost paradisul vânzărilor de mașini de lux produse în Europa.
La finalul anului trecut, Porsche anunța că renunță la o treime din showroom-urile mărcii, după ce anunțase rezultate financiare slabe pe primele trei trimestre. Începutul de an a adus și cifrele de vânzări pe întreg anul, care au fost mai mici cu 3 procente, din cauza scăderii de 28% de pe piața chineză. Au dispărut din vânzări 23.000 de mașini, fiind afectate aproape toate modelele, dar mai ales modelul electric Taycan.
Cu puțin peste 310.000 de mașini vândute, Porsche nu poate spune că e gravă situația, pentru că pe piețele din occident lucrurile au mers mai bine. A fost o creștere de 9 procente în Europa, cu 11% în plus pe piața de origine, Germania, precum și o creștere ușoară de un procent în SUA (unde Taycan a avut însă scăderi).
Porsche spune că „structura vânzărilor rămâne foarte bine echilibrată la nivel mondial”, dar situația pe modele nu este roz pe linie, pentru că dincolo de întârzierea lansării lui Macan, care a adus un declin de 5 procente acestui model, au mai scăzut și Panamera, cu 13 procente, și, mai ales, a scăzut Taycan, cu 49%.
Primul semn pentru un an 2025 care ar putea să nu fie grozav l-au dat șefii Porsche când au spus că se așteaptă ca, în anul care a început, „condițiile economice și geopolitice să ne provoace mai mult ca oricând”.
Acum apar noi informații care confirmă faptul că speranțele pentru acest an sunt mai reduse decât anterior. Publicația germană Automobilwoche susține că „surse din companie” au declarat că managementul se așteaptă la un an în care vor continua scăderile, chiar și sub pragul de 300.000 de unități, ceea ce ar însemna că producătorul din Stuttgart s-ar întoarce la nivelul din 2020, după ce în 2021 depășea pentru prima dată în istorie nivelul de 300.000.
Din acest motiv, planul pentru o revenire în V, anunțat de conducere, ar urma să fie amânat, cu încă un an.
Perspectivele pentru China nu sunt deloc optimiste, iar investițiile în mașinile electrice vor fi nevoite să mai aștepte rezultatele preconizate, pentru că, așa cum spuneau șefii companiei, „accelerarea mobilității electrice decurge în general mai lent decât era planificat”. Principalul model afectat va fi nu Taycan, ci Macan, pentru că acesta nu mai are un motor termic disponibil, odată cu trecerea la noua generație, și din best-seller-ul mărcii, ar putea ajunge „oaia neagră”.
CITEȘTE ȘI PREMIERĂ Renault Group a depășit pentru prima dată Stellantis, în EuropaÎn privința rezultatelor financiare, mai avem de așteptat până vor fi anunțate cifrele pentru 2024, în martie, dar probabil că revizuirea previziunilor pentru 39 – 40 de miliarde va fi confirmată, ceea ce înseamnă o scădere a veniturilor de până la 2 miliarde față de estimările inițiale, dar și a profitului operațional, cu până la 2 procente, adică la 14 – 15% din venituri.
În 2022, la momentul lansării acțiunilor Porsche pe bursă, Oliver Blume, CEO-ul companiei, a anunțat că ținta de rentabilitate operațională este de 20%. De atunci, prețul acțiunilor a scăzut dramatic, odată cu vânzările. Prețul cu care au fost cumpărate primele acțiuni Porsche în septembrie 2022 a fost de 82,5 euro și a crescut rapid până în primăvara lui 2023, la 118,90 euro. Astăzi, o acțiune Porsche se tranzacționează cu 59,84 euro, adică exact jumătate din vârful de acum doi ani.