Asociația europeană a furnizorilor din industria auto europeană, CLEPA, a transmis un avertisment din cauza numărului mare de locuri de muncă preconizate pentru acest an, la unii dintre membri asociației. Clepa susține că începe o perioadă dificilă care ar putea continua pentru mult timp.
Anunțurile făcute de unii dintre cei mai mari jucători din industria auto, din rândul furnizorilor de componente și materii prime, au ajuns să însumeze 54.000 de locuri de muncă ce vor fi desființate.
Asociația europeană a furnizorilor din industria auto spune că numărul de concedieri depășește deja pierderile de job-uri din anii 2020 și 2021, când din cauza pandemiei de COVID au fost concediați 53.700 angajați din cadrul furnizorilor de componente.
Principala cauză este producția de autovehicule din Europa, care în acest moment se află la circa 3 milioane de vehicule în minus, comparativ cu perioada prepandemică, ceea ce înseamnă că industria nu a reușit să-și revină chiar dacă restricțiile de la acel moment nu mai există de mult.
Matthias Zink, președintele asociației furnizorilor din industria auto, spune că Europa se află într-o situație dificilă, din cauza concurenței globale, a vânzărilor slabe și, în mod particular, din cauza cererii scăzute pentru vehicule electrice. Dar el subliniază că e nevoie de intervenția polictică. „Fără politici care protejează locurile de muncă, sprijinind în același timp tranziția și inovarea, UE va rămâne în urmă”, spune Zink, care ocupă poziția de CEO al diviziei Powertrain & Chassis în cadrul Schaeffler.
Ultimii 5 ani, au generat în industria componentelor auto pierderea a 145.000 de locuri de muncă, investițiile din această perioadă reușind să creeze numai 51.000 de locuri de muncă. CLEPA avertizează că, dacă nu vor exista condiții favorabile unei creșteri a cererii de autovehicule, valul de concedieri va continua pentru mulți ani.
Cele mai mari nume de companii care au anunțat deja concedieri vin din Germania, aici fiind localizate nu doar cele mai multe și mai mari fabrici de autovehicule, ci și marii producători de componente. Dintre aceștia, Schaeffler a anunțat desființare a 4.700 de locuri de muncă, dintre care 2.800 în Germania, Continental va reduce 7.150 de locuri de muncă, iar Bosch, cea mai mare companie de componente auto din lume, va concedia 3.800 de persoane.
CITEȘTE ȘI PREMIERĂ Renault Group a depășit pentru prima dată Stellantis, în EuropaDatele preliminare arată că producția de autovehicule din Europa a scăzut cu aproximativ 700.000 de vehicule, comparativ cu 2023, principalul motiv fiind dat de neconcordanța dintre prognozele privind cererea de mașini electrice și realitatea din piață. În 2025, este așteptată o creștere ușoară, atât a vânzărilor, cât și a producției, inclusiv pe segmentul electric, stimulate de obligația pe care constructorii o au, de a vinde o cotă mărită de vehicule cu emisii reduse de CO2.
Pe termen mediu, noile previziuni arată o reducere a producției de vehicule electrice față de estimările anterioare, la 5 – 6 milioane de unități, până în 2030.
CLEPA mai arată că rezultatele unui studiu făcut în rândul companiilor membre, doar o treime dintre furnizorii din industria auto și-au menținut nivelurile de profit, fiind așteptate, pentru anul care s-a încheiat, marje EBIT minime sau chiar negative.
Una dintre problemele majore pe care le evidențiază asociația este cea a investițiilor în producția de componente, care au ajuns la un minim istoric.
După doi ani de creștere, din 2020 până în 2022, în 2023 au continuat la un nivel bun, dar s-au prăbușit în 2024, la 5,6 miliarde euro, cel mai scăzut nivel din 2019. CLEPA spune că sunt opt companii care au amânat sau au abandonat proiecte de fabrici de baterii în Europa, din cauza evoluției neprevăzute a pieței de mașini electrice.