Ieftinirea mașinilor electrice în Europa, în ultimul an, a reaprins interesul clienților pentru acest tip de propulsie și a început să crească din nou ritmul de adoptare. Diferența este însă suficient de mare pentru a fi considerată de cei mai mulți europeni o barieră, relevă datele analizate de Profit.ro.
China are în prezent automobile electrice pentru persoanele cu venituri mici la prețuri care coboară până la 3.250 de euro, în timp ce în Europa cea mai ieftină mașină electrică, Dacia Spring, costă aproape 17.000 de euro. Aceasta este diferența la care s-a ajuns printr-o abordare diferită a acestei chestiuni, la nivel de strategie economică.
Raportul JATO Dynamics "Closing the gap: The progress towards affordable EVs and the rising Competition from China", urmărește evoluția prețurilor medii pentru automobilele electrice în raport cu cele echipate cu motoare cu combustie (ICE) și scoate în evidență faptul că este indiscutabilă scăderea de preț din Europa pe segmentul BEV.
Potrivit cifrelor JATO, în zona euro, diferența de preț pe care un cumpărător trebuie să o plătească pentru un BEV față de un vehicul ICE – a scăzut de la 53% în 2018, la 22% în 2024. Prețul mediu al unui vehicul electric în regiune a scăzut cu 15%, în timp ce costul mediu al un vehicul cu combustie a crescut cu 7%.
O situație similară a avut loc în Marea Britanie, unde diferența de preț BEV-ICE a scăzut de la 51% în 2018 la 18% în 2024. Acest lucru a fost cauzat de scăderea prețurilor electricelor cu 11% și creșterea prețurilor pentru vehiculele cu combustie internă (+14%).
În SUA, diferența de preț BEV-ICE a scăzut de la 53% în 2018 la 15% în 2024. Cu toate acestea, la americani prețul vehiculelor cu combustie nu a crescut, în timp ce costul BEV-urilor în SUA a scăzut cu 25%.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Apare „rovinieta de Brașov”„Reducerea diferenței de preț BEV-ICE nu poate fi atribuită doar disponibilității BEV-urilor mai ieftine pe piață. Deși ofertele electrice ale producătorilor auto se îmbunătățesc atât în ceea ce privește calitatea, cât și accesibilitatea, mașinile ICE au avut un preț în creștere, în general", spune Felipe Munoz, analist global la JATO Dynamics.
„Acest lucru este rezultatul unor factori precum reglementări sporite, standarde mai stricte și introducerea mai multor caracteristici de înaltă tehnologie, toate acestea s-au combinat pentru a crește prețul final de vânzare cu amănuntul al acestor vehicule. Între timp, mașinile electrice au beneficiat de costuri mai mici ale bateriilor, ceea ce a cauzat scăderea prețurilor lor", mai explică Munoz în raportul JATO.
CITEȘTE ȘI FOTO Cele trei mașini electrice produse la Craiova, expuse în fața Ministerului Mediului. Ministrul anunță: Programul Rabla poate fi modificat. Mai mulți bani pentru mașini electrice și fără motoare diesel în Rabla ClasicÎn ciuda acestei tendințe de scădere a diferenței, contrastul dintre situația din țările occidentale și China rămâne puternic. În zona euro, prețul mediu de vânzare cu amănuntul al unui vehicul electric a fost cu 118% mai mare decât în China, în 2018. În 2024, această cifră a totalizat 111%, ceea ce arată că prin reducerea prețurilor nu s-a realizat decât o menținere a diferenței dintre Occident și China. În Marea Britanie, diferența de preț față de China a crescut de la 100% la 122% în aceeași perioadă, iar în SUA, diferența a scăzut de la 125% la 109%.
JATO apreciază că, în continuare, China se mișcă mai repede decât Occidentul pentru a dezvolta BEV-uri mai accesibile iar competitivitatea de care dă dovadă țara asiativă pe acest segment îi creează „o poziție de comandă”.
CITEȘTE ȘI Livratorii străini primesc lecții cum să circule în România. Criticile la adresa lor și câte accidente au comis„China este deja unul dintre jucătorii importanți din spațiul auto și acest lucru nu va schimba nimic prea curând. La urma urmei, un BEV chinezesc este probabil să fie mai atrăgător pentru consumatori decât un model comparabil de la un producător occidental, pur și simplu din cauza diferenței enorme de preț", a concluzionat Munoz.
Conform analizei JATO, prețul mediu în 2024 pentru un vehicul electric, în Zona Euro din UE, a fost de 32.668 euro pentru o mașină din segmentul A, cel mai accesibil, și a urcat până la 42.189 euro, pentru segmentul B-SUV. Dacă ne raportăm la echivalentele acestor segmente pe motorizările cu combustie, diferența cea mai mare a fost pe segmentul A, la 71%, iar cea mai mică în segmentul compact, de numai 15%. Paradoxal, în segmentul compact s-a înregistrat și un preț mediu mai mare la hibridele PHEV (46.162 euro) decât la electrice (41.428 euro).
De asemenea, analiza făcută pe automobile similare, arată că diferențele de preț între China și Europa sunt la fel de mari, deși este vorba despre mașini produse în aceeași fabrică, de exemplu Polestar 4, MG4 sau Cupra Tavascan, care se vând în China cu cel puțin 15.000 de euro mai ieftin.
Tabloul celor mai ieftine mașini din Europa, pe cele patru segmente, ICE, Hybrid, PHEV și BEV, arată că Dacia are cele mai ieftine modele în cel puțin două dintre segmente, ICE și BEV, respectiv SANDERO și SPRING, cu o concurență pe zona Hybrid, unde MG3 are cel mai ieftin model, dar probabil la o diferență mică de Dacia Jogger.