Industria auto globală, afectată semnificativ de noile tarife impuse de administrația Trump

Industria auto globală, afectată semnificativ de noile tarife impuse de administrația Trump
scris astăzi, 09:29

Tarifele anunțate de administrația Trump, de 25% pentru bunurile importate din Canada și Mexic și de 10% pentru produsele din China, sunt așteptate să aibă un impact semnificativ asupra industriei auto globale, relatează CNBC.

Timp de luni de zile, producătorii auto au adoptat o strategie de ”așteptare și observare” în fața amenințărilor tarifare, însă acum trebuie să implementeze planuri de rezervă pentru a compensa costurile suplimentare în următoarele săptămâni și luni, scrie News.ro

Urmărește-ne și pe Google News
Avertisment al autorităților - Proiectul Autostrăzii Unirii a ajuns în impas la un tronson CITEȘTE ȘI Avertisment al autorităților - Proiectul Autostrăzii Unirii a ajuns în impas la un tronson

Impact major asupra industriei auto

În funcție de detalii, tarifele impuse importurilor din Mexic vor avea cel mai mare impact asupra industriei auto, urmate de cele din Canada, iar apoi de cele din China, în funcție de producător.

”Orice acțiune tarifară trebuie urmată de o renegociere a United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA) și de o revizuire completă a regimului comercial corporativ, care a afectat clasa muncitoare din SUA și la nivel global”, a declarat Shawn Fain, președintele sindicatului United Auto Workers Union, într-un comunicat.

Reacțiile marilor producători auto

Companii precum General Motors și alți mari producători auto nu au oferit comentarii oficiale imediat după anunț. Ford a refuzat să comenteze, în timp ce Honda a emis o declarație generală:

"Comerțul auto în America de Nord este esențial pentru succesul global al Honda și așteptăm o soluție rapidă care să ofere claritate și stabilitate în întreaga regiune."

Deși marii producători auto au fabrici în SUA, aceștia depind semnificativ de importurile din Mexic pentru a satisface cererea consumatorilor americani. Aproape toate companiile auto care operează în SUA au cel puțin o fabrică în Mexic, inclusiv cei șase producători de top, care au reprezentat peste 70% din vânzările auto din SUA în 2024.

Creșteri de preț și scădere a cererii?

Tarifele sunt taxe aplicate importurilor, iar companiile care aduc bunuri din străinătate vor trebui să plătească aceste taxe. Există temeri că aceste costuri vor fi transferate către consumatori, ceea ce ar putea duce la scumpirea vehiculelor și o posibilă scădere a cererii.

Producătorii auto care timp de decenii au produs fără taxe vamale în Canada și Mexic ar putea pierde miliarde de dolari din cauza noilor măsuri impuse de administrația Trump.

UE: Temu, Shein și Amazon vor deveni importatori în scopuri vamale și vor răspunde pentru bunurile comercializate CITEȘTE ȘI UE: Temu, Shein și Amazon vor deveni importatori în scopuri vamale și vor răspunde pentru bunurile comercializate

Piața bursieră și incertitudinile economice

Incertitudinea privind politica comercială a afectat deja acțiunile General Motors săptămâna trecută. Marți, GM a avut una dintre cele mai slabe zile pe bursă din ultimii ani, în ciuda faptului că și-a depășit așteptările financiare pentru 2025 și a raportat venituri solide în ultimul trimestru din 2024.

"Concluzia noastră din rezultatele GM pentru trimestrul al patrulea este că, deși oportunitățile pentru companie sunt extrem de atractive, incertitudinea privind politica SUA trebuie gestionată cu atenție în această perioadă," a precizat analistul Dan Levy de la Barclays într-o notă pentru investitori.

Industria auto rămâne în alertă, iar noile tarife ar putea remodela peisajul comerțului auto din America de Nord.

GM nu a inclus tarifele în previziunile financiare

General Motors nu a inclus în previziunile sale financiare posibilele tarife, o abordare pe care directorul financiar Paul Jacobson a descris-o drept ”prudentă”, având în vedere că, până acum, nu au fost implementate taxe pentru bunurile nord-americane.

Atât Jacobson, cât și CEO-ul GM, Mary Barra, au subliniat că compania are planuri de rezervă pentru a face față oricăror măsuri impuse, însă acest lucru nu a fost suficient pentru a calma investitorii îngrijorați.

"Este atât de mult zgomot," a declarat Jacobson investitorilor marți, făcând referire la incertitudinile legate de inaugurarea noului mandat prezidențial și la incendiile din California. "Suntem prudenți până când vom obține date mai clare din piață, deoarece ianuarie a fost extrem de imprevizibil."

Impact masiv asupra industriei auto

Experții avertizează că noile tarife ar putea avea un impact devastator asupra industriei auto globale, reducând profitabilitatea producătorilor care depind de lanțurile de aprovizionare nord-americane.

"Indiferent de momentul aplicării, aceste tarife generale vor avea un impact masiv asupra industriei auto," a menționat un raport al S&P Global Mobility. Potrivit acestuia, ”practic niciun producător auto sau furnizor care operează în America de Nord nu va fi imun la aceste măsuri.”

Livratorii străini primesc lecții cum să circule în România. Criticile la adresa lor și câte accidente au comis CITEȘTE ȘI Livratorii străini primesc lecții cum să circule în România. Criticile la adresa lor și câte accidente au comis

Aproape fiecare mare producător auto care activează în SUA are cel puțin o fabrică în Mexic, iar cei șase producători de top au reprezentat peste 70% din vânzările auto din SUA în 2024.

Industria auto nord-americană este profund integrată între SUA, Mexic și Canada. În 2024, 49,4% dintre toate piesele auto din SUA au fost exportate în Mexic, iar 86,9% din piesele produse în Mexic au fost exportate înapoi în SUA, potrivit International Trade Administration.

Costuri uriașe pentru producători

Potrivit Wells Fargo, tarifele de 25% asupra importurilor din Mexic și Canada ar costa producătorii auto din Detroit miliarde de dolari anual.

Estimările pentru impactul tarifelor asupra GM, Ford și Stellantis sunt următoarele:

Tarif 5%  – cost total estimat: 13 miliarde dolari

Tarif 10% – cost total estimat: 25 miliarde dolari

Tarif 25% – cost total estimat: 56 miliarde dolari

Raportul S&P Global Mobility estimează că un tarif de 25% asupra unui automobil de 25.000 de dolari importat din Canada sau Mexic ar adăuga 6.250 de dolari la prețul final – costuri care, cel puțin parțial, ar putea fi transferate către consumatori.

Cei mai expuși producători auto

Potrivit S&P Global Mobility, fabricile din Canada și Mexic au produs în 2024 aproximativ 5,3 milioane de vehicule, dintre care aproape 4 milioane au fost destinate pieței americane.

Mexicul a fost cel mai mare furnizor, în timp ce Canada a produs doar 1,3 milioane de vehicule ușoare pentru piața americană, conform unui raport realizat de un grup canadian de cercetare în domeniul manufacturii.

Deși mulți producători auto depind de Mexic, nu toți sunt afectați în aceeași măsură. Din perspectiva procentului de vânzări din SUA provenit din fabricile din Mexic, cei mai expuși producători auto sunt: Volkswagen – 43%, Nissan – 27%, Stellantis – 23%, GM – 22%, Ford – 15%, Honda – 13%, Toyota – 8%, Hyundai – 8%

Planuri de adaptare la noua situație

Antonio Filosa, șeful operațiunilor Stellantis în America de Nord, a declarat pe 10 ianuarie că grupul auto ia în calcul mai multe scenarii posibile.

"Lucrăm, evident, la diverse scenarii. Însă trebuie să așteptăm deciziile lui Trump și ale administrației sale, iar după aceea ne vom adapta", a spus Filosa.

Pe măsură ce administrația Trump își pune în aplicare strategia comercială, industria auto se pregătește pentru un viitor incert, în care costurile de producție și prețurile pentru consumatori ar putea crește considerabil.

viewscnt
Afla mai multe despre
tarife
sua
masini