România va avea din nou o taxă auto, cum a anunțat în premieră Profit.ro - VEZI AICI
Vechimea medie a automobilelor din România a crescut, potrivit statisticilor europene analizate de Profit.ro, care arată că țara noastră are în continuare al treilea cel mai vechi parc auto, adică totalul mașinilor aflate în circulație.
Raportul anual al ACEA (Asociația Constructorilor Auto din Europa), analizat de Profit.ro, privind autovehiculele aflate în circulație în Uniunea Europeană, arată că România a suferit în îmbătrânire a vechimii medii a autoturismelor aflate în circulație, situație care a mai coborât țara noastră un loc în clasamentul vechimii parcului auto. România nu este pe ultimul loc din acest punct de vedere, pentru că în această poziție se află Grecia, de mai multă vreme.
![VIDEO Un avion de mici dimensiuni s-a prăbușit lângă un mall din Philadelphia, provocând explozii](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/21919082/1/philiy-2.png?width=151)
Cu o vârstă de 17,5 ani, Grecia a suferit același proces de îmbătrânire a parcului auto, principalul motiv fiind, probabil, amânarea achiziției de mașini noi de către locuitori, pe fondul scumpirii excesive a prețului. Pe penultimul loc se află în acest an Cehia, cu 16,2 ani, pentru că țara care ocupa în urmă cu un an acest loc a reușit prin măsuri administrative să-și înnoiască parcul auto, care acum are 13 ani vârstă medie.
În acest fel, România a pierdut un loc și este a treia țară din UE ca vechime medie a mașinilor, cu 15,4 ani vârstă medie a parcului auto. Calculele au la bază situația parcului auto de la sfârșitul anului 2023. În urmă cu un, România avea o vechime medie de 14,9 ani, ceea ce înseamnă că numărul autoturismelor foarte vechi intrate în parc a fost mult mai mare decât numărul celor noi.
![VIDEO Un avion de pasageri s-a ciocnit cu un elicopter al armatei SUA în apropiere de Aeroportul Reagan din Washington. Mai multe cadavre au fost scoase din râul Potomac](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/21916415/1/screenshot-2025-01-30-073418.png?width=151)
Vârsta medie a parcului auto din Uniunea Europeană este în raportul din acest an de 12,5 ani, de asemenea mai mare cu 0,2 ani decât valoarea înregistrat în raportul din anul precedent. Ungaria, Lituania, Letonia și Polonia au și ele valori ale vechimii medii a autoturismelor apropiate de cele ale României.
Luxemburg continuă să fie țara cu cele mai noi autovehicule din Europa, cu o medie de 8 ani, aici fiind de altfel și cele mai mari venituri ale populației. Danemarca, Austria și Belgia au și ele vârste medii ale parcului auto mai mici de 10. Germania, țara cu cele mai multe autovehicule din Europa, are o medie de 10,3 ani. De remarcat că și în aceste țări vârsta medie a autoturismelor a trecut printr-un proces de îmbătrânire, chiar dacă este vorba despre zecimi de procent.
![Un nou protest al angajaților din Senat, la biroul președintelui Ilie Bolojan](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33238/21921081/1/senat-bolojan-masuri-angajati-094-inquam-photos-octav-ganea.jpg?width=151)
Dintre țările occidentale ale UE, cele mai slabe valori ale vechimii parcului auto se regăsesc în Spania, Portugalia și Finlanda.
Pe segmentul vanurilor (vehicule comerciale ușoare), de asemenea Grecia este țara cu cele mai vechi vehicule, cu 21,1 ani vechime medie, urmată de România, cu 16,3 ani, Portugalia, 16 ani, Cehia, 14,6 ani și Spania, 14,4 ani.
Și la camioane avem al doilea cel mai vechi parc auto, cu 16,2 ani, după Grecia, care are în circulație camioane cu o vârstă medie de 18,4 ani.
Segmentul în care ne apropiem foarte mult de Grecia este cel al autobuzelor, care au o vechime medie la noi de 17,5 ani, față de 17,6 ani, la vecinii din sud.
În privința tipului de motorizare, Romania avea, la finalul lui 2023, o pondere majoritară a vehiculelor cu motor pe benzină (54,7%), în timp ce mașinile diesel aveau 41,9%, cu o pondere de numai 0,4% pentru mașinile electrice, 0,1% pentru cele PHEV și doar 1,0% pentru cele full-hybrid. La finalul lui 2024, procentele s-au schimbat destul de mult, în favoarea motoarelor diesel, care au fost importate masiv din alte țări.
Mașinile alimentate cu motorină au ajuns, pe segmentul de autoturisme, la 50,7%, față de 44,5% cele pe benzină. A crescut foarte mult și segmentul hibrid, la 3,2%, dar aici sunt incluse și mașinile mild-hybrid, care în Europa sunt raportate la benzină.
![EXCLUSIV Românii au cumpărat noul Duster de toți banii: peste 80% din mașinile vândute sunt versiunile cele mai scumpe. Aproape jumătate sunt 4x4](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/21914791/1/dacia-duster-paris-denis-le-vot-martinet-aker.jpg?width=151)
Raportul ACEA actualizează și cifrele privind gradul de motorizare a României, adică numărul de autoturisme la 1000 de locuitori. Cu o rată de 425 de mașini/1.000 locuitori, țara noastră și-a îmbunătățit destul de puțin situația, care înregistra în anul precedent 413 autoturisme/1.000 locuitori.
Media pe Uniunea Europeană este de 563 de mașini la mia de locuitori, însă România are cel mai mic grad de motorizare. Ungaria, cu 434, și Irlanda, cu 448, au valori apropiate de cele ale României. Cele mai multe mașini sunt în Italia și Luxemburg, cu 694 și 692 de automobile la 1.000 de locuitori.
Este important de menționat că Bulgaria nu apare în aceste statistici ale ACEA.
România a raportat la finalul anului 2024 un număr total de 10,7 milioane de vehicule înmatriculate, din care 8,44 milioane sunt autoturisme, 1,11 milioane sunt vehicule comerciale (LCV și camioane), iar 57.128 sunt autobuze și microbuze de pasageri. Diferența este dată de motociclete, tractoare și remorci.