Producătorii și importatorii de automobile din România propun o valoare a tichetului Rabla Plus de 8.500 de euro, în 2025

Producătorii și importatorii de automobile din România propun o valoare a tichetului Rabla Plus de 8.500 de euro, în 2025
scris ieri, 15:31

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține majorarea subvenției acordate prin Programul 'Rabla Plus' la un nivel de 8.500 de euro în 2025, respectiv de 7.500 de euro în 2026.

'Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 - o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România. Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor (...) Începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet', susțin reprezentanții producătorilor și importatorilor de automobile, arată Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
KLM taie locuri de muncă CITEȘTE ȘI KLM taie locuri de muncă

Potrivit sursei citate, România a fost depășită de țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%).

În schimb, alte state-membre au raportat rezultate pozitive semnificative: Belgia a înregistrat o creștere a vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Cehia de 63,5%, Ungaria de 47,7% și Malta, de 90,5%.

'În paralel, Comisia Europeană explorează introducerea unui program pan-european de subvenții pentru a sprijini industria auto europeană și pentru a încuraja cererea de vehicule electrice (EV). Teresa Ribera, vicepreședinte al Comisiei Europene, a subliniat importanța unei abordări coordonate, care să prevină fragmentarea subvențiilor la nivel național și competiția neloială între statele membre. În ceea ce privește țintele de vânzări pentru vehiculele electrice și reglementările asociate, Ribera a declarat că termenul de 2035 pentru eliminarea motoarelor cu combustie internă rămâne ferm, dar a evidențiat deschiderea pentru ajustarea țintelor anuale și a amenzilor pentru neconformitate. Producătorii europeni consideră că amenzile actuale descurajează investițiile în vehicule electrice și favorizează concurența din afara Uniunii', se arată în comunicat.

Pe aceeași direcție, Stephane Sejourne, vicepreședinte executiv pentru Prosperitate și Strategie Industrială al Comisiei Europene, a evidențiat în intervențiile sale nevoia urgentă de modernizare a infrastructurii industriale europene pentru a proteja competitivitatea industriei auto locale. Astfel, măsurile propuse de Bruxelles includ atât stimulente financiare, cât și reglementări care să limiteze avantajele competitorilor din afara Uniunii Europene, în special ale producătorilor chinezi.

Principal33 vizează extinderea în Germania CITEȘTE ȘI Principal33 vizează extinderea în Germania

Pe de altă parte, APIA apreciază decizia Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) de a elimina subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din Programul 'Rabla', 'o inițiativă pe care asociația o susține de mai bine de un an și jumătate'.

'Eliminarea subvenției pentru mașinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă și necesară. Este o direcție pe care APIA a susținut-o activ de mai bine de un an și jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziției către motorizările electrice și hibride, mai prietenoase cu mediul', a declarat, în comunicatul citat, Dan Vardie, președintele APIA.

În acest context, Asociația de profil susține un plan detaliat și predictibil pentru eliminarea treptată a subvenției acordate diferitelor tipuri de motorizări, prin Programul 'Rabla': excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029; eliminarea completă, începând cu anul 2030, a subvenției, inclusiv pentru vehiculele electrice.

De asemenea, APIA este pentru creșterea plafonului maxim al valorii autoturismelor eligibile, de la 75.000 de euro la 80.000 de euro.

'(...) APIA atrage atenția asupra termenului de 3 ani propus pentru menținerea în proprietate a unui autoturism achiziționat prin Programul Rabla, considerând că această perioadă este excesiv de lungă. Conform expertizei APIA, un termen de 1 an ar fi mai adecvat, permițând o mai mare flexibilitate pentru consumatori și contribuind la creșterea ratei de punere în circulație a autoturismelor electrice pe străzile din România. Această măsură ar stimula dinamica pieței și ar încuraja înnoirea mai rapidă a parcului auto', subliniază asociația.

O altă propunere a reprezentanților industriei se referă la dezvoltarea unui program 'Rabla Comercial', dedicat flotelor comerciale, pentru a aborda problema marilor poluatori din România.

'Această inițiativă vizează transportatorii, firmele de curierat și companiile de taxi, care parcurg de patru ori mai mulți kilometri anual comparativ cu un proprietar persoană fizică. În acest sens, APIA a fost mandatată de către Ministerul Mediului să elaboreze o primă propunere detaliată a acestui program, care ar putea avea un impact semnificativ asupra reducerii emisiilor poluante generate de aceste categorii de vehicule (...) Majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 euro / autoturism, împreună cu măsuri precum dezvoltarea programului Rabla Comercial, reducerea termenului de proprietate și investițiile în infrastructura de încărcare, sunt pași concreți care pot poziționa România pe drumul corect al electro-mobilității. Prin aceste inițiative, APIA își reafirmă rolul de partener de încredere al autorităților și consumatorilor, contribuind activ la transformarea industriei auto și la atingerea obiectivelor europene de decarbonizare. România poate deveni un exemplu în regiune, dar acest lucru necesită măsuri ferme și implementare rapidă. Este momentul să acționăm împreună pentru un viitor mai verde și mai sustenabil', consideră specialiștii APIA. 

viewscnt
Afla mai multe despre
rabla plus
tichet