ULTIMA ORĂ Planul fiscal al Guvernului - Revizuirea ratelor de impozitare pentru impozit pe profit, impozitul pe venit/contribuțiile sociale, taxa pe valoarea adăugată, accize și impozitarea ecologică, impozite și taxe locale

ULTIMA ORĂ Planul fiscal al Guvernului - Revizuirea ratelor de impozitare pentru impozit pe profit, impozitul pe venit/contribuțiile sociale, taxa pe valoarea adăugată, accize și impozitarea ecologică, impozite și taxe locale
scris 25 oct 2024

Guvernul va implementa anul următor, pe baza recomandărilor Băncii Mondiale, o reformă fiscală care vizează actualizarea/revizuirea regulilor de impunere, inclusiv a bazelor de impozitare și ratele de impozitare pentru principalele categorii de impozite și taxe, precum: impozitul pe profit, impozitul pe venit/contribuțiile sociale, taxa pe valoarea adăugată, accize și impozitarea ecologică, impozite și taxe locale și pentru impozite și taxe relevante ale sistemului fiscal, cât și a veniturilor nefiscale (inclusiv a sistemului de redevențe), prevede planul fiscal al Guvernului pe șapte ani, un raport de peste 120 de pagini care va fi trimis Comisiei Europene, analizat de Profit.ro.

Profit.ro a scris săptămâna trecută despre măsurile din acest plan, care include măsuri prevăzute de trei jaloane din PNRR, respectiv reducerea ariei de aplicabilitate a regimului microîntreprinderilor, reforma fiscală (vizând în principal eliminarea regimurilor favorabile de taxare și a facilităților), precum și reforma impozitării proprietății.

Urmărește-ne și pe Google News
EXCLUSIV Cu ochii pe modelul de la bere. Accizele la băuturile spirtoase pot primi un calendar de creștere, în locul actualului procedeu de majorare în funcție de inflație - surse CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cu ochii pe modelul de la bere. Accizele la băuturile spirtoase pot primi un calendar de creștere, în locul actualului procedeu de majorare în funcție de inflație - surse
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

De asemenea, urmează să fie ajustat sistemul de facilități fiscale și deduceri pentru persoanele cu risc social.

Reforma fiscală își propune să consolideze reziliența socială și economică și să promoveze o tranziție digitală echitabilă, prin îmbunătățirea sustenabilității fiscale și sporirea potențialului de creștere al economiei. Aceste măsuri derivă din PNRR al României și vor continua să genereze efecte în anii următori. Reforma include măsuri ce vizează ajustarea sistemului de facilități fiscale pentru principalele categorii de impozite și taxe astfel încât să se respecte principiul impunerii echitabile și evitarea distorsiunilor în materie de politică fiscală, reglementarea situațiilor de optimizare fiscală, ajustarea regulilor de impunere, corectarea bazei de impozitare și alte elemente care să conducă la un randament ridicat de încasare a veniturilor bugetare în acord cu principiile fiscalității

Scopul major al acesteia este de a asigura un impact bugetar estimat la cel puțin 1,1% din PIB pentru anul 2025 net de impactul majorării plafonului neimpozabil pentru veniturile din pensii.

Reforma fiscală cu un impact bugetar estimat la cel puțin 1,1% din PIB pentru anul 2025 net de impactul majorării plafonului neimpozabil pentru veniturile din pensii se va baza pe propunerile formulate de Banca Mondială în contextul jalonului 205 din PNRR și va avea drept rezultat:

Salariul mediu brut al femeilor este mai mare decât al bărbaților în România, spune Ministrul Muncii CITEȘTE ȘI Salariul mediu brut al femeilor este mai mare decât al bărbaților în România, spune Ministrul Muncii

a) Actualizarea/revizuirea regulilor de impunere, inclusiv a bazelor de impozitare și ratele de impozitare pentru principalele categorii de impozite și taxe, precum: impozitul pe profit, impozitul pe venit/contribuțiile sociale, taxa pe valoarea adăugată, accize și impozitarea ecologică, impozite și taxe locale și pentru impozite și taxe relevante ale sistemului fiscal, cât și a veniturilor nefiscale (inclusiv a sistemului de redevențe).

b) ajustarea sistemelor de facilități fiscale pentru a asigura aplicarea principiului echității impunerii și a nu crea distorsionări ale mediului concurențial ca urmare a unor avantaje fiscale care determină comportamente diferite ale contribuabililor și, în plus, au efect nestimulativ pentru conformarea voluntară.

c) revizuirea/eliminarea/combaterea situațiilor de optimizare fiscală orientate, în principal, pe transferul de fonduri al întreprinderilor multinaționale în relația cu exteriorul, sistemul de donații și sponsorizări, sistemul de deductibilități pentru cheltuieli specifice impozitului pe profit și de deduceri specifice impozitului pe venit. Toate aceste situații de optimizare fiscală generează impact atât asupra competitivității mediului de afaceri dar și asupra bugetului general consolidat, în principal prin diminuarea masei de impozitare.

d) crearea mecanismelor necesare pentru facilitarea/stimularea investițiilor mediului privat, aceasta fiind o componentă importantă pentru susținerea creșterii economice a României în special prin sistemul de stimulare a investițiilor bazat pe creditul fiscal de care vor beneficia antreprenorii odată cu operaționalizarea investițiilor pe care le implementează;

ULTIMA ORĂ Salariul minim crește CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Salariul minim crește

e) crearea mecanismelor specifice de distribuire a sarcinii fiscale între contribuabili persoane fizice pentru a proteja capacitatea de plată, în special a contribuabililor aflați în situații de risc social, respectiv un sistem de deduceri de bază și specifice raportat la nivelul veniturilor dar și la situația socială a acestora, precum și pentru a stimula anumite politici publice cum sunt: asigurarea medicală privată, asigurarea de pensii, asigurarea de bunuri și persoane pentru calculul impozitului pe venit;

f) operaționalizarea structurilor specifice pentru a gestiona impozitul pe proprietate în conformitate cu obiectivele stabilite potrivit jalonului 237, și de a asigura baza de date necesare pentru a trece la impozitarea proprietăților în acord cu valorile de piață ale proprietăților imobiliare;

Etapa I

Elaborarea de către Banca Mondială a scenariilor de reformă fiscală în acord cu jalonul 207, jalonul 208 și jalonul 237 din Planul Național de Redresare și Reziliență, bazat pe recomandările din raportul privind sistemul fiscal întocmit în cadrul Jalonului 205, pentru a asigura transpunerea obiectivelor menționate anterior și a obține un impact bugetar estimat la cel puțin 1,1% din PIB pentru anul 2025 net de impactul majorării plafonului neimpozabil pentru veniturile din pensii, ca efect al anualizării impactului bugetar al reformei fiscale prin modificările/actualizările aduse sistemului de impozite și taxe.

Scenariile de reformă fiscală elaborate de Banca Mondială vor avea în vedere:

Ciucă - anunț: Cota unică va fi menținută și în 2025, nu vom avea impozit progresiv CITEȘTE ȘI Ciucă - anunț: Cota unică va fi menținută și în 2025, nu vom avea impozit progresiv

a) actualizarea regulilor de impunere/ bazei de impozitare/ sistemului de facilități fiscale pentru impozitul pe profit;
b) în domeniul impozitului pe veniturile obținute de persoanele fizice și contribuțiile sociale obligatorii, va fi avută în vedere:

b.1) revizuirea/ajustarea sistemului deducerilor personale specifice impozitului pe venit pentru perioada de prognoză 2025-2031;
b.2) revizuirea/actualizarea sistemului de impunere a veniturilor realizate de persoanele fizice, precum și revizuirea facilităților fiscale acordate la plata impozitului pe venit;
b.3) revizuirea/reevaluarea reglementărilor privind contribuțiile sociale obligatorii datorate de persoanele fizice, precum și revizuirea facilităților fiscale/excepțiilor/regulilor specifice în cazul contribuțiilor sociale obligatorii;

c) revizuirea/actualizarea prevederilor legale din domeniul taxei pe valoarea adăugată;
d) revizuirea/actualizarea prevederilor privind sistemul de accizare pentru a asigura punerea acestuia în acord cu obiectivele stabilite potrivit jalonului 207 din PNRR;
e) revizuirea mecanismului de impozitare pentru clădiri și terenuri, operaționalizarea în cadrul MF a structurii de specialitate dedicate implementării modelului de evaluare specific pentru
impozitarea proprietăților imobiliare, precum și dezvoltarea și operaționalizarea Sistemului informatic pentru evaluarea proprietăților care fac obiectul impozitării proprietății.

Scenariile de reformă fiscală propuse de Banca Mondială, în primul trimestru din 2025, vor cuprinde un ansamblu de măsuri fiscale specifice, prezentându-se cel puțin două variante alternative din care autoritățile publice vor decide varianta care va fi implementată începând cu luna aprilie 2025.

Nvidia a detronat, pentru scurt timp, Apple și a devenit cea mai valoroasă companie din lume, în urma unei creșteri record a acțiunilor alimentată de o cerere insațiabilă pentru noile sale cipuri AI CITEȘTE ȘI Nvidia a detronat, pentru scurt timp, Apple și a devenit cea mai valoroasă companie din lume, în urma unei creșteri record a acțiunilor alimentată de o cerere insațiabilă pentru noile sale cipuri AI

Scenariile de reformă fiscală propuse de Banca Mondială vor trebui să respecte următoarele obiective majore:

a) obiectivele reformei fiscale prezentate mai sus; 
b) un impact bugetar estimat la cel puțin 1,1% din PIB pentru anul 2025 net de impactul majorării plafonului neimpozabil pentru veniturile din pensii;
c) obiectivele stabilite prin jaloanele 207, 208 și 237 din Planul Național de Redresare și Reziliență;
d) măsurile specifice descrise în cadrul etapei I de implementare a Reformei Fiscale descrise anterior

viewscnt
Afla mai multe despre
plan fiscal
plan fiscal structural
ce
comisia europeana
guvern
ministerul finantelor