O lege aprobată de Parlament în noiembrie și care printre alte măsuri prevede și scutirea de impozit, până la 31 iulie 2025, a câștigurilor obținute de persoane fizice din investiții în criptomonede, a fost contestată acum de președintele Klaus Iohannis la Curtea Constituțională. Chiar dacă motivul contestării este doar un amendament intorodus la lege de către UDMR pentru a scapa Institutul Teologic Baptist din București de plata unei decizii de impunere emisă de ANAF, toată legea rămâne în suspensie până la pronunțarea Curții.
În cazul în care Curtea respinge sesizarea, președintele trebuie să promulge legea. În cazul în care Curtea acceptă sesizarea președintelui, legea își reia parcursul parlamentar.
Legea aprobă ordonanța privind amnistia fiscală. Amnistia fisacală nu este afectată, procesul, care s-a desfășurat în baza ordonanței Guvernului pe care legea o aprobă, fiind deja încheiat. Amendamentele adăugate la această lege în Parlament ar urma să intre, însă, în vigoare doar odată cu legea.
"Președintele României, Klaus Iohannis, a trimis Curții Constituționale vineri, 20 decembrie 2024, o sesizare de neconstituționalitate asupra Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative", potrivit Președinției.
Din motivele deciziei președintelui de a trimite legea la Curtea Constituțională:
- orice lege trebuie să fie elaborată în conformitate cu Constituția, să reprezinte actul juridic al Parlamentului, să exprime și să reglementeze relații sociale generale. Însă, în situația de față, legea supusă controlului de constituționalitate stabilește cadrul normativ necesar realizării unei operațiuni juridice cu caracter individual, aplicabil unui singur caz expres determinat, acela al anulării obligațiilor fiscale pentru Institutul Teologic Baptist din București - instituție de învățământ superior, persoană juridică de drept privat și de utilitate publică.
- considerăm că legea transmisă la promulgare contravine, pe de o parte, art. 1 alin. (4) din Constituție referitoare la principiul separației puterilor în stat și dispozițiilor constituționale ale art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, și prevederilor art. 16 alin. (2) din Constituție, potrivit căruia „Nimeni nu e mai presus de lege”, precum și prevederile art. 147 alin.(4) din Constituție, care consacră obligativitatea respectării deciziilor Curții Constituționale.
- ANAF va fi obligat să anuleze, potrivit alin. (2), plăți către bugetul asigurărilor sociale de stat cu efect retroactiv, aspecte ce au făcut obiectul unui control fiscal întreprins de Administrația fiscală a Sectorului 1 la Institutul Teologic Baptist din București, în anul 2017, astfel cum rezultă din motivarea acestei soluții legislative. Prin urmare, nu rezultă cu claritate asupra căror sume se aplică dispozițiile de anulare și nici perioada de timp determinată, deja încheiată, nefiind identificate regulile aplicabile anterior sau, după caz, ulterior perioadei cuprinse între anii 2011-2016. De aceea, considerăm că această intervenție legislativă nu îndeplinește standardele de calitate a legii, așa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudența Curții Constituționale și realizează o confuzie între obligațiile bugetare și modalitățile lor de stingere.
Amendamentele privind criptomonedele și Insitutul Teologic Baptist
Amendamentul adoptat prin lege pentru scutirea de impozit a câștigurilor din criptomonede
"Art. II. Prin derogare de la prevederile art. 116 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, sunt scutiți de la plata impozitului pe venit contribuabilii persoane fizice, pentru veniturile realizate din diferența dintre veniturile din investiții în monede virtuale achiziționate în scopul revânzării și veniturile realizate și încasate în monede virtuale, până la 31 iulie 2025 inclusiv.
Codul Fiscal prevede la articolul 116, alineatul 2, litera c) că în cazul veniturilor din transfer de monedă virtuală, cota de impozit de 10% se aplică: "c) câștigului din transferul de monedă virtuală în cazul veniturilor prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. m), determinat ca diferență pozitivă între prețul de vânzare și prețul de achiziție, inclusiv costurile directe aferente tranzacției.
Câștigul sub nivelul a 200 lei/tranzacție nu se impozitează cu condiția ca totalul câștigurilor într-un an fiscal să nu depășească nivelul de 600 lei."
Scutirea este argumentată acum prin faptul că măsura va fi benefică pentru stat, care va vedea dimensiunea reală a acestui sector, iar în băncile din țară ar putea ajunge unele sume de bani din vânzarea acestor active.
"Această măsură tranzitorie contribui la creșterea transparenței în ceea ce privește tranzacțiile cu criptomonede efectuate de contribuabilii din România și ar permite o mapare reală a acestei piețe din economia românească.
Prin această măsură temporară, investitorii vor avea posibilitatea de a-și transfera sumele câștigate cu titlu de investiții în instituțiile de credit din România, generând un flux de numerar suplimentar în economie. Totodată, prin acest cadru legal, instituțiile de credit vor avea încrederea de a permite transferul acestor sume în conturile curente, eliminând teama sau riscurile de fraudă care planează în prezent", este argumentul inițiatorilor.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Primăriile vor putea închiria din nou hotelierilor, prin atribuire directă, locurile de parcare din apropiereAmendamentul UDMR care scapă Institutul Teologic Baptist de probleme cu ANAF
Un alt amendament adoptat, după ce a fost propus de UDMR, urmează să rezolve o problemă cu ANAF a Institutului Teologic Baptist din București.
Administrația fiscală a Sectorului 1 a întreprins un control fiscal la Institutul Teologic Baptist din București (ITBB) și în urma acestuia a emis în anul 2017 o decizie de stabilire în sarcina acestuia a obligației de plată a unor obligații fiscale, contribuții sociale datorate de angajați și de angajator bugetului asigurărilor sociale de stat.
Fiscul nu a acceptat argumentul, susținut în subsidiar și de Secretariatul de Stat pentru Culte, că Institutul, parte a Cultului Creștin Baptist din România, achită cu bună-credință și în completă concordanță cu prevederile legale Casei de pensii și Ajutoare a Cultului Creștin Baptist din România toate contribuțiile calculate potrivit legii.
"Situația creată este una paradoxală, ITBB fiind ținut să plătească de două ori o obligație ce îi incumbă o singură dată. Sumele reprezentând contribuții sociale obligatorii în numele angajaților au fost deja achitate în temeiul legii și în termenul prevăzut de lege. Însă dacă Institutul nu achită ANAF (bugetului de asigurări sociale de stat) sumele evidențiate în decizia de impunere nr. F-S1 19/27.02.2017, acumulează datorii reprezentând obligații fiscale accesorii și riscă executarea silită. Așadar, singura soluție de rezolvare a situației este prevederea expresă într-un text normativ cu putere de lege a exonerării ITBB de la o dublă plată", arată parlamentarii UDMR.
Aceștia nu au precizat dacă, anterior acestui amendament de exonerare de la plată, Institutul Teologic Baptist din București s-a adresat instanței și cu ce rezultat.