Ministerul Finanțelor pregătește comasarea a cinci Declarații într-una singura, în contextul eliminării formularului 600. Potrivit informațiilor Profit.ro, cele cinci formulare sunt 600, 200, 201, 220 și 221. Ministerul a analizat varianta depunerii și în acest an a Declarației 600, urmată de o comasare anul următor, dar pare că a optat pentru o formulă mai ambițioasă, și anume comasarea chir din acest an a celor cinci formulare, a indicat pentru Profit.ro Claudia Sofianu, partener People Advisory Services la EY România.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
„Înteleg că își asumă/încearcă comasarea încă de anul acesta, dar este un exercițiu destul de ambițios din punctul meu de vedere, ținând seama de termen. O altă variantă luată în calcul a fost contopirea Declarațiilor din 2019, întrucât pentru 2018 lucrurile sunt foarte avansate, urmând ca pentru 2018 să găsească o soluție tranzitorie”, a spus Claudia Sofianu.
Potrivit consultantului EY, mare parte din Declarațiile avute în vedere pentru comasare coincid.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Practic, este nevoie să mai adaugi niște câmpuri sau poate 2-3 câmpuri trebuie mutate dintr-o Declarație în alta și să stabilim termenul de depunere”, arată consultantul.
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a anunțat ieri că vizează comasarea a cinci formulare într-unul singur, urmând ca pregătirile pentru acest mecanism să ie gata la nivel de minister săptămâna aceasta.
„Eu zic că săptămâna asta e gata mecanismul la Ministerul Finanțelor. Va fi o comasare de formulare pentru persoane fizice. Sunt cinci formulare de acest tip. Vom încerca o comasare la unul singur. De asemenea, cei care au depus nu o să mai depună aceste formulare. În cazul în care sumele din formularul inițial sunt mai mari ceea ce vor estima pe anul în curs, adică mergem pe estimare și nu pe ceea ce s-a realizat în 2017. Nu-și va pierde nimeni calitatea de asigurat (la sănătate, n.r.), pentru că suntem în termenul legal de la ultima plată și până în prezent. Am spus că vom veni cu o ordonanță de urgență exact înainte de cele 90 de zile, în așa fel încât nimeni să nu-și piardă această calitate de asigurat”, a spus ministrul.
Potrivit legislației în vigoare, o persoană își pierde calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate după 3 luni de la ultima plată. Persoanele care ar fi trebuit să depună Declarația 600 până la 31 ianuarie și să devină asigurați în baza contribuției la veniturile declarate astfel, termenul de 3 luni expiră la 25 martie.
Guvernul a amânat depunerea declarației 600 până pe 15 aprilie prin emiterea unei Ordonanțe de Urgență, dar nu a modificat și OUG care stabilește data de 25 martie privind prima plată trimestrială a contribuțiilor de asigurări sociale. Potrivit Executivului, au fost depuse aproximativ 28.500 de formulare dintr-un total de 210.000 estimat la nivelul anului 2016.
CITEȘTE ȘI Declarația 600 - Ce se întâmplă cu asigurarea de sănătate dacă nu este depus formularulDeclarația trebuia depusă până la 31 ianuarie 2018 de către cei care în 2017 au obținut venituri din activități independente echivalente cu cel puțin 12 salarii minime pe an din activități independente, din cedarea folosinței bunurilor, din activități agricole, silvicultură și piscicultură, din asocieri cu persoane juridice, din investiții sau din alte surse.
Formularul 600 a stârnit controverse în ultimele săptămâni, întrucât impune unor persoane în 2018 contribuții la CAS și CASS, indiferent de veniturile din aceste surse obținute în acest an, condiția fiind să fi avut anul trecut venituri de acest tip peste plafonul de 22.800 de lei pe an.
600 – declarație privind venitul asupra căruia se datorează contribuția de asigurări sociale și cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate. Se completează și se depune de către persoanele fizice care realizează venituri asupra cărora se datorează contribuție de asigurări sociale și/sau contribuție de asigurări sociale de sănătate.
200 – declarație privind veniturile realizate din România. Declarația se depune de către persoanele fizice care realizează, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri în bani și/sau în natură din România, provenind din: activități independente, cedarea folosinței bunurilor cu excepția veniturilor din arendă, activități agricole pentru care venitul net se stabilește în sistem real, piscicultură, silvicultură, transferul titlurilor de valoare și orice alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum și din transferul aurului financiar, jocuri de noroc, alte surse, pentru care contribuabilii au obligația depunerii declarației.
201 - declarație privind veniturile realizate din străinătate. Se completează și se depune de către persoanele fizice rezidente române cu domiciliul în România și de către persoanele fizice care îndeplinesc condiția menționată la art.59 alin.(2) din Codul fiscal care realizează venituri din străinătate, supuse impozitării în România, cum ar fi: venituri din profesii liberale, venituri din activități de producție, comerț, prestări servicii, venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități agricole, piscicultură, silvicultură, venituri sub formă de dividende, venituri sub formă de dobânzi, venituri din premii, venituri din jocuri de noroc, câștiguri din transferul titlurilor de valoare și orice alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum și din transferul aurului financiar, alte venituri din investiții, venituri din pensii, remunerații/indemnizații ale membrilor consiliului de administrație/administratori/cenzori și alte venituri similare, precum și alte venituri supuse impunerii potrivit titlului IV din Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Se depune și de către persoanele fizice care realizează venituri din pensii din străinătate în vederea stabilirii contribuției anuale de asigurări sociale de sănătate, datorată în România.
220 – declarație privind venitul estimat/norma de venit. Se completează și se depune de către persoanele fizice care realizează, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri în bani și/sau în natură din România, supuse impozitului pe venit, provenind din activități independente, cedarea folosinței bunurilor, cu excepția veniturilor din arendă, activități agricole impuse în sistem real, silvicultură și piscicultură.
221 – declarație privind veniturile din activități agricole impuse pe bază de norme de venit. Se completează și se depune de către persoanele fizice care realizează, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri impozabile din România, din activități agricole pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit, provenind din cultivarea produselor agricole vegetale, exploatarea plantațiilor viticole, pomicole, arbuștilor fructiferi și altele asemenea, creșterea și exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animală, în stare naturală.