În termen de maximum 60 de zile calendaristice, administratorul sau lichidatorul judiciar al unei societăți care se află în procedură de insolvență, faliment sau lichidare va fi obligat să elibereze salariaților un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, cât și să înceteze și să transmită în registrul general de evidență a salariaților încetarea contractelor individuale de muncă, conform unui proiect de lege promulgat astăzi de șeful statului.
De ce este important: Codul Muncii reglementează, prin art. 34, modul în care angajatorii eliberează documentele de vechime în muncă, precizând că la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate. În situația în care angajatorul nu poate elibera adeverința de vechime în muncă, aceasta poate fi solicitată de către beneficiar la inspectoratul teritorial de muncă pe raza căruia activează angajatorul/fostul angajator.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prevederile promulgate acum completează o propunere legislativă, adoptată în aprilie 2021 de către Parlament, care a urmărit să ajute persoanele care au muncit în cadrul unor societăți care au fost falimentate, lichidate sau radiate și care apoi au întâmpinat probleme în obținerea adeverințelor de vechime în câmpul muncii.
Cu recomandarea Guvernului, Parlamentul a adoptat în 2021 un nou alineat, care a fost adăugat la articolului 34 din Codul Muncii:
”În cazul în care angajatorul se află în procedură de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să elibereze salariaților un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, conform prevederilor alin. (5), să înceteze și să transmită în registrul general de evidență a salariaților încetarea contractelor individuale de muncă”.
CITEȘTE ȘI LEGE Primăriile vor putea cofinanța între 20% și 80% din cheltuielile pentru reabilitarea clădirilor istoriceLegea care va intra în vigoare stabilește că eliberarea documentelor trebuie să aibă loc în termen de maximum 60 de zile calendaristice, iar încălcarea acestor prevederi va fi sancționată cu amendă de la 300 lei la 1.000 lei.
În mod similar, proiectul modifică și Legea Arhivelor Naționale, stablind și în acest caz un termen de maximum 60 de zile calendaristice în care creatorii ori deținătorii de documente sau, după caz, succesorii în drepturi ai acestora sunt obligați să elibereze, potrivit legii în vigoare, la cererea persoanelor fizice și a persoanelor juridice, depusă în format letric sau în format electronic, certificate, adeverințe, copii și extrase de pe documentele pe care le creează ori le dețin, inclusiv de pe cele pentru care nu s-a împlinit termenul de depunere spre păstrare permanentă la Arhivele Naționale.