Companiile cu venituri de peste 10 milioane de euro ar urma să fie impozitate prin aplicarea unei cote de 1%, 2% sau 3% asupra veniturilor, similar cu regimul fiscal actual al microîntreprinderilor, prevede un proiect de lege pentru modificarea Codului Fiscal, pregătit de către senatorul neafiliat Diana Iovanovici-Șoșoacă. Pentru companiile cu afaceri de peste 10 milioane de euro din activități de natura extracției, rafinării sau comercializării produselor petroliere și a derivatelor acestora, impozitarea ar fi de 5% din venituri. Proiectul are la bază același principiu înaintat și de PSD, partid aflat la guvernare, privind impozitarea companiilor mari direct pe cifra de afaceri.
În timp ce propunerile înaintate de PSD prezintă impozitarea pe cifra de afaceri ca o sancționare a companiilor care evită să plătească taxe în România, proiectul senatorului Șoșoacă propune impozitarea pe venituri a companiilor mari cu scopul de a le asigura și acestora regimul fiscal de care beneficiază microîntreprinderile (companii mici, cu afaceri de până la 500.000 de euro pe an).
Marcel Ciolacu, președintele PSD și viitor prim-ministru, conform principiului rotativei decise de coaliția de guvernare, a anunțat în mai multe rânduri că își dorește ca și companiile mari care activează în România să plătească, la fel ca și micile companii, un impozit de cel puțin 1% din cifra de afaceri. Taxa de solidaritate propusă de PSD vizează exclusiv companiile mari, cu venituri de peste 100 de milioane de euro, care își diminuează artificial profiturile, "cu scopul vădit de a-și reduce obligațiile față de bugetul de stat". PSD a mai susținut și în trecut această temă în coaliția de guvernare, fără succes, însă.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Cu peste 80% din active afectate și cu listarea Hidroelectrica la orizont, Fondul Proprietatea atacă România pentru supraimpozitarea din energie, după modelul giganților Enel și EDPRArgumentele senatorului Șoșoacă
"Această măsură este de natură a încuraja activitatea marilor contribuabili și de a spori gradul de competitivitate economică. În esență, reglementarea introduce praguri de impozitare pe cifra de afaceri pentru marii contribuabili similare cu cele deja existente în Titlul III din Codul fiscal unde este reglementat regimul de impozitare pe cifra de afaceri pentru microîntreprinderile din România.
Plecând de la succesul avut de reglementarea impozitării cu cote mici de impozit pe cifra de afaceri, factor de dezvoltare major a economiei naționale din ultimii ani, dar și de atractivitate pentru mulți agenți economici străini care au ales România tocmai pentru această modalitate de impozitare, introducerea prin simetrie a aceleiași maniere de impozitare și pentru marii contribuabili este o măsură de încurajare a dezvoltării economice a acestora și de atragere a marilor capitaluri și societăți comerciale în țara noastră, transformând astfel România într-un jucător important în găzduirea și încurajarea marilor afaceri în Europa și în lume.
De asemenea, este evident că stabilirea cotelor de impozitare pe cifra de afaceri este de natură a crește predictibilitatea normelor fiscale pentru agentul economic și, în același timp, facilitează stabilirea și plata impozitelor datorate de către marii contribuabili către statul român. Acest din urmă efect are scopul de a evita posibilele erori apărute cu prilejul calculării profitului impozabil în actuala reglementare de către contribuabil și a limita interferența agenților economici cu agenții fiscului român cu prilejul efectuării controalelor fiscale - fapt de natură a eficientiza activitatea fiscului și de a micșora personalul însărcinat cu controlul fiscal al marilor contribuabili", afirmă Șoșoacă.
Potrivit acesteia, în cazul impozitării companiilor din sectorul petrolier, cu venituri de peste 10 milioane euro, cota mărită este similară cu cea existentă și care reglementează „Regimul special pentru contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor”, și are în vedere, pe de o parte, situația excepțională dovedită statistic potrivit căreia, indiferent de dificultățile întâmpinate de economia națională - pandemie, situație de război la granițele țării - profitabilitatea companiilor care desfășoară activitate în domeniile mai sus amintite este în creștere, și, pe de altă parte, este avut în vedere succesul și proliferarea afacerilor într-un domeniu de activitate deja impozitat cu 5% aplicat veniturilor înregistrate anual.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Firmele aflate în concordat preventiv, înainte de jumătatea anului trecut, își pot prelungi cu încă 2 ani plata datoriilor. Blue Air - beneficiarBarurile de noapte, cluburile de noapte, discotecile și cazinourile plătesc impozit cel puțin 5% din venit
Potrivit prevederilor actuale ale Codului Fiscal, barurile de noapte, cluburile de noapte, discotecile și cazinourile plătesc impozit pe profit de 16%, dar dacă suma datorată este mai mică de 5% din venituri, plătesc impozit de 5% aplicat veniturilor.
"ART. 18 - Regimul special pentru contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor
Contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, inclusiv persoanele juridice care realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, și în cazul cărora impozitul pe profit datorat pentru activitățile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective, sunt obligați la plata impozitului în cotă de 5% aplicat acestor venituri înregistrate."
Ce prevede proiectul senatorului Șoșoacă
Articol unic -După articolul 18 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se introduc două articole noi, art. 181 și art. 182, cu următorul cuprins:
CITEȘTE ȘI DECIZIE Legea care rezolvă problema fiscală a tichetelor cadou, adoptată din nou după refuzul lui IohannisArt. 181 - Regimul special pentru contribuabilii care realizează venituri anuale de peste 10.000.000 euro
1. Contribuabilii persoane juridice care au realizat venituri care au depășit echivalentul în lei a 10.000.000 euro sunt obligați la plata plata impozitului în cotă de 1% aplicat veniturilor înregistrate. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
2. Contribuabilii pesoane juridice care au realizat venituri care au depășit echivalentul în lei a 100.000.000 euro sunt obligați la plata plata impozitului în cotă de 2% aplicat veniturilor înregistrate. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
3. Contribuabilii persoane juridice care au realizat venituri care au depășit echivalentul în lei a 1.000.000.000 euro sunt obligați la plata plata impozitului în cotă de 3% aplieat veniturilor înregistrate. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
Art. 182 - Regimul special pentru contribuabilii care desfășoară activități de natura extracției, rafinării sau comercializării produselor petroliere și a derivatelor acestora
Contribuabilii care desfășoară activități de natura extracției, rafinării sau comercializării produselor petroliere și a derivatelor acestora și au venituri anuale echivalent în lei mai mari de 10.000.000 euro, inclusiv persoanele juridice care realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere pentru activitățile prevăzute în acest articol, sunt obligați la plata impozitului în cotă de 5% aplicat veniturilor înregistrate. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
CITEȘTE ȘI Impozit record plătit de Poșta Română pentru sediul din Oradea. "E pur și simplu o decizie proastă. Îmi doresc să scăpăm de această clădire!"ART. 18 - Regimul special pentru contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor
Contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, inclusiv persoanele juridice care realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, și în cazul cărora impozitul pe profit datorat pentru activitățile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective, sunt obligați la plata impozitului în cotă de 5% aplicat acestor venituri înregistrate.