Guvernul a introdus o serie de criterii noi în funcție de care va aproba lunar, prin memorandum, limitele de credite bugetare și de credite de angajament. Dacă în acest an a ținut cont de evoluția deficitului și de nivelul arieratelor, pentru următorii doi ani a introdus printre criterii și realizarea programului de încasări de către ANAF. ANAF a colectat semnificativ sub program anul acesta, iar pentru anul următor sunt rezerve în privința unor venituri prevăzute în buget din digitalizarea operațiunilor Fiscului.
O eventulă colectare slabă de către ANAF a veniturilor la buget ar deveni, astfel, motiv pentru ca Guvernul să aloce bani ordonatorilor de credite sub nivelul solicitat.
Profit.ro a urmărit în acest an evoluția încasărilor ANAF.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul majorează agresiv accizele și generează scumpirea carburanților cu 10%, în 2 etapeVeniturile sub program colectate de către ANAF au condus anul acesta la un deficit peste nivelul asumat inițial în bugetul anului 2023. Astfel, față de ținta inițială de 4,4%, Guvernul a fost nevoit să discute în vară cu Comisia Europeană majorarea deficitului la 5,5-5,7% din PIB. Potrivit celor mai recente informații transmise de către Guvern, pe surse, deficitul pentru întreg anul ar putea fi la 5,7% în termeni cash și de 5,9% în termeni ESA.
Pentru a ține sub control cheltuielile, executivul a apelat la un număr de măsuri, printre care și aceasta a aprobării în Guvern lunar a cheltuielilor ordonatorilor de credite. Măsura a fost introdusă din martie.
În prezent
"Guvernul aprobă lunar, prin memorandum, până la finele lunii în curs pentru luna următoare, limite lunare de credite de angajament și credite bugetare în funcție de evoluția deficitului bugetar și de evoluția nivelului arieratelor, pentru ordonatorii principali de credite finanțați integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale, în cadrul cărora ordonatorii principali de credite încheie angajamente legale, respectiv deschid și repartizează credite bugetare pentru bugetul propriu și pentru instituțiile publice subordonate"
Proiect nou de OUG, adoptat astăzi
"Art. IV - Articolul I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 415 din 15 mai 2023, se modifică și se completează după cum urmează:
CITEȘTE ȘI DECIZIE Încă 3 companii energetice de stat, scutite de ″Legea austerității″1. Alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(1) Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, începând cu luna următoare intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, până la 31 decembrie 2025, Guvernul aprobă lunar, prin memorandum, până la finele lunii în curs pentru luna următoare, limite lunare de credite de angajament și credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite finanțați integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale, în cadrul cărora ordonatorii principali de credite încheie angajamente legale, respectiv deschid și repartizează credite bugetare pentru bugetul propriu și pentru instituțiile publice subordonate.”
2. La alineatul (2) literele b) și c) se abrogă.
3. După alineatul (3) se introduc trei alineate noi, alin. (4) – (6) cu următorul cuprins:
(4) Limitele lunare de credite bugetare se stabilesc ținând cont de următoarele:
a) evoluția încasărilor de venituri la bugetul general consolidat, respectiv procentul de realizare a planului de venituri de către Agenția Națională de Administrare Fiscală;
b) nivelul lunar și evoluția deficitului bugetului general consolidat;
c) nevoile justificate ale ordonatorilor principali de credite finanțați integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale;
d) evoluția nivelului arieratelor;
e) alți factori specifici activității curente și de investiții ale ordonatorilor de credite;
(5) Limitele lunare de credite de angajament se stabilesc ținând cont de următoarele:
a) nivelul planificat al cheltuielilor de capital aprobat prin buget pentru ordonatorii de credite;
CITEȘTE ȘI După ce Fiscul UK i-a închis compania-mamă, cel românesc cere insolvența fostei vedete a pieței locale de energie și gazeb) nivelul fondurilor nerambursabile și rambursabile aprobat prin Planul Național de Redresare și Reziliență precum și prin politica de Coeziune;
c) alți factori specifici activității curente și de investiții ale ordonatorilor de credite;
(6) Modificarea limitelor lunare de cheltuieli aprobate potrivit alin. (1) și (11) se face prin memorandum aprobat în Guvernul României, la solicitarea ordonatorilor de credite, în cazuri temeinic justificate și numai pe bază de documente justificative din care să reiasă:
a) angajamentele legale ale ordonatorilor de credite;
b) încadrarea plăților în categoria plăților restante sau a arieratelor;
c) încadrarea în alte situații temeinic justificate de ordonatorii de credite.”
Art. V -
(1) Ordonatorii principali de credite au obligația de a solicita Ministerului Finanțelor lunar, în primele cinci zile lucrătoare a lunii curente, retragerea creditelor bugetare deschise și neutilizate în luna precedentă, astfel încât soldul cumulat al creditelor bugetare deschise și neutilizate în luna precedentă să nu depășească 2% din valoarea deschiderilor de credite cumulate aferente aceleiași perioade.
CITEȘTE ȘI Un trader de energie din Serbia controlat de români a ajuns în Top 5 al profiturilor în țara vecină exportând curent în România. Presa de la Belgrad: ″Optimizare fiscală?″ UPDATE Compania: Nu aceasta e explicația!(2) După expirarea termenului prevăzut la alin. (1), Ministerul Finanțelor este abilitat să blocheze deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite până la momentul transmiterii de către aceștia a solicitării prevăzute la alin. (1).
(3) Fac excepție de la prevederile alin. (1) sumele prevăzute în depozitele constituite în baza prevederilor art. 4 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcția Națională Anticorupție, cu modificările și completările ulterioare și ale prevederilor art. 20 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 78/2016 pentru organizarea și funcționarea Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare."