Guvernul are în vedere reducerea fondurilor alocate ministerelor pentru investiții și achiziții de bunuri și servicii, cu excepția proiectelor cofinanțate de UE, dacă la prima rectificare bugetară, din vară, va constata că deficitul a deviat de la țintă. Vor fi protejate cheltuieli cum ar fi cele pentru salarii, asistență socială sau plata la termen a datoriei publice. Una dintre măsurile luate în calcul pentru respectarea țintei de deficit este raționalizarea unor sume deja alocate pentru anumite cheltuieli, dar, conform legii, blocate la ordonatorii de credite și aflate astfel încă la dispoziția autorităților la o viitoare rectificare, reiese dintr-un răspuns al Ministerului Finanțelor tramsmis la solicitarea Profit.ro.
Potrivit unei declarații recente a ministrului Finanțelor, Viorel Ștefan, "Guvernul și-a afirmat în repetate rânduri angajamentul de a păstra deficitul bugetar în limitele stabilite de Pactul de Stabilitate și Creștere și are în vedere măsuri suplimentare de reducere a cheltuielilor, dacă se va constata devierea de la țintele stabilite în primul semestru". O raționalizare a cheltuielilor ar urma să fie făcută, dacă va fi necesar, conform prevederilor din Legea privind finanțele publice.
Într-un răspuns transmis la o solicitare Profit.ro privind cheltuielile care ar putea fi reduse, Ministerul Finanțelor afirmă că, în cazul devierii de la țintă, vor fi luate măsuri pentru a păstra deficitul bugetar sub 3% din PIB. De asemenea, Finanțele amintesc că, potrivit legii, ordonatorii principali de credite pot cheltui doar 90% din sumele alocate pentru cheltuieli discreționare, 10% din sume fiind blocate până la rectificarea bugetară, când această rezervă va fi utilizată în funcție de situația bugetului.
Ce spune Ministerul Finanțelor
"Ministerul Finanțelor Publice își va continua demersurile pentru respectarea angajamentelor privind deficitul bugetar estimat pentru anul 2017. Astfel, precizăm că pe parcursul execuției bugetare, în caz de deviere de la ținta estimată, vor fi identificate măsurile fiscal bugetare necesare pentru respectarea țintei de deficit.
Potrivit cadrului intern de reglementare, respectiv Legea 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare pentru asigurarea unei execuții bugetare prudente, ordonatorii principali de credite vor repartiza creditele bugetare după reținerea a 10% din prevederile aprobate acestora (cu excepția cheltuielilor de personal, asistență socială, cheltuieli aferente proiectelor finanțate din fonduri europene, sume alocate ordonatorilor de credite din fondurile la dispoziția Guvernului, cheltuielile cu datoria publică). Sumele reținute vor fi repartizate în semestrul al doilea după examinarea de către Guvern a raportului semestrial privind situația economică și bugetară și a opiniei Consiliului Fiscal cu privire la aceasta", a răspuns Ministerul Finanțelor solicitării Profit.ro.
Guvernul are ca țintă pentru acest an un deficit bugetar (metodologie națională) de 2,96% din PIB, deficitul ESA fiind de 2,98%, fără a depăși limita de 3% stabilită prin Tratatul de la Maastricht.
Tăierile de cheltuieli ar putea ajunge la 5-6 miliarde de lei
Guvernul mizează în acest an pe o creștere economică de 5,2% din PIB și pe un deficit bugetar ușor sub pragul de 3%, însă prognozele pe care Executivul și-a construit bugetul pentru 2017 sunt considerate prea optimiste de Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional.
Dacă Guvernul va trebui să adopte, la mijlocul anului, măsuri pentru corectarea deficitului bugetar, acestea ar putea include o tăiere la rectificarea bugetară a acestor sume ținute în rezervă și nu redistribuirea lor, a declarat pentru Profit.ro președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru.
"Cele la care, teoretic, poți să ai o decizie discreționară, la care poți să reduci, să cheltuiești mai puțin, sunt bunuri, servicii și investiții. Și la aceste alocări discreționare, chiar dacă tu ai alocare bugetară de 100 de lei, tu nu poți cheltui decât 90 de lei, restul rămânând blocați până când Ministerul Finanțelor își dă voie să-i cheltui. Dar tu îi ai alocați în acest buget de 100 de lei. Ce vor ei să spună, probabil, este că au acel 10% care este blocat. Au 10% doar din anumite cheltuieli, care sunt discreționare, iar banii blocați, chiar dacă nu-i cheltuiesc, trebuie să-i tai la rectificare, pentru că trebuie să-i reduc. La final ar trebui să termine cu o cheltuială mai mică, ceea ce în esență tot reducere de cheltuieli înseamnă", a spus Ionuț Dumitru.
FMI estimează că deficitul bugetar al României va ajunge în acest an la 3,7% din produsul intern brut (PIB), urmând ca dezechilibrul bugetar să atingă 3,9% din PIB în 2018. O misiune a FMI s-a aflat săptămâna trecută în România pentru consultări care au loc anual cu fiecare stat. Șeful delegației FMI în România, Reza Baqir, a subliniat că reducerile de taxe și majorările puternice ale salariilor și pensiilor din ultima perioadă au făcut ca structura bugetului României să fie mult mai rigidă.
CITEȘTE ȘI FMI estimează că deficitul bugetar al României va urca la 3,7% din PIB în acest an și la 3,9% din PIB în 2018Potrivit președintelui Consiliului Fiscal, Guvernul ar putea fi nevoit să identifice reduceri de cheltuieli echivalente cu 0,6-0,7 puncte procentuale din PIB.
"Dacă nu se fac corecții, este clar că deficitul sare semnificativ de 3% și am văzut și Comisia și FMI au o proiecție peste 3%. Dacă nu faci corecții, deficitul sare foarte mult, nu ne permitem lucrul acesta, ceea ce înseamnă că trebuie să facem corecții. Cât de mari trebuie să fie corecțiile? Dacă ne uităm la diferența dintre proiecția Guvernului, cea a Comisiei și cea a FMI, este undeva de 0,6-0,7 puncte procentuale din PIB, care trebuie tăiate de undeva", a spus Ionuț Dumitru.
La un PIB de 815 miliarde de lei, estimarea Comisiei Naționale de Prognoză pentru acest an, diferența de 0,6-0,7 puncte procentuale ar însemna 5-6 miliarde de lei.