Ministerul Finanțelor va propune în perioada următoare prorogarea până la 30 iunie 2025 a termenului de aplicare a sancțiunilor în cazul deconturilor precompletate e-TVA, precum și modificările legislative necesare pentru ca transmiterea CNP-ului să fie strict opțională pentru relațiile comerciale dintre companie și consumator (B2C), pentru a facilita respectarea obligativității utilizării e-factura în regim b2c.
Finanțele au avut o nouă întâlnire pe tema Decontul precompletat e-TVA cu reprezentanți ai mediului de afaceri
În cadrul întâlnirii, Ministerul Finanțelor a prezentat situația deconturilor precompletate transmise pentru luna septembrie și a principalelor erori identificate, bazat pe feed-back-ul contribuabililor pentru decontul precompletat transmis pentru luna August. De asemenea, discuțiile au abordat și alte instrumente ce țin de digitalizarea administrației fiscale, fiind prezentate noile îmbunătățiri aduse sistemelor digitale e-Factura, e-Transport și e-Tva, venite ca răspuns la solicitările primite din partea companiilor.
În urma discuțiilor, s-au trasat următoarele concluzii, anunță ministerul:
- MF va propune prorogarea termenului de aplicare a sancțiunilor până la 30 iunie 2025;
- MF va propune modificările legislative pentru ca transmiterea CNP-ului să fie strict opțională pentru relațiile comerciale dintre companie și consumator (B2C), pentru a facilita respectarea obligativitatatii utilizării e-factura în regim b2c;
- Vor fi adoptate o serie de măsuri care să conducă la creșterea preciziei datelor, precum și la evitarea transmiterii repetitive de notificări de conformare RO e-TVA în cazul în care diferențele semnificative sunt cauzate de o acuratețe insuficientă a datelor din decontul precompletat;
- MF va publica un ghid cu tipurile de facturi utilizate în sistemul național de facturare electronică RO e-Factura. În plus, ghidul va oferi detalii despre codurile de TVA și regulile aplicabile facturilor în format electronic, pentru a preîntâmpina eventuale erori în depunerea facturilor.
Datele generate de sistemul e-TVA pentru luna septembrie 2024 arată că, dintr-un total de peste 360.000 deconturi analizate, pentru că nu au fost luați în calcul contribuabilii cu TVA la încasare, doar pentru 5,9% s-au înregistrat diferențe semnificative. Pentru a asigura o implementare eficientă a sistemului, MF va elabora pentru viitoarele întâlniri cu mediul de afaceri, o prezentare a principalelor tipuri de erori, precum și elaborarea unui ghid de coduri, pentru utilizarea corectă a acestora. De asemenea, dorim să avem întâlniri cu dezvoltatorii de softuri contabile, cu scopul de a dezvolta soluții tehnice, adaptate nevoilor lor. Mulțumim reprezentanților mediului de afaceri pentru acest dialog constant”, a transmis ministrul Marcel Boloș.
La întrevedere au participat reprezentanți ai Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, Camerei Consultanților Fiscali, Coaliției pentru Dezvoltarea României, Patronatului Antreprenorilor Contabili din România, Confederației Patronale Concordia, Asociației Berarii României, Consiliului Investitorilor Străini, Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, Romanian Business Leaders, ai Camerei de Comerț Americane în România (AmCham Romania), ai Camerei Franceze de Comerț, Industrie și Agricultură în România și ai Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană.