Ministerul Finanțelor a pregătit mai multe măsuri pentru a crește colectarea veniturilor la bugetul statului în contextul în care, cum a anunțat anterior Profit.ro, veniturile la buget pentru primele două luni ale anului sunt cu aproximativ 5% sub nivelul programat de către Guvern. Pe partea de ajustare a Codului de Procedură Fiscală, conform informațiilor Profit.ro, Finanțele vor aduce modificări substanțiale la eșalonarea datoriilor către stat, în special în ceea ce privește eșalonarea simplificată, în timp ce pe zona de colectare efectivă ANAF va veni cu un plan operativ de acțiune, care va presupune controale mai multe și mai bine țintite pe segmentele cu evaziune ridicată.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Într-o primă fază, ANAF a început să trimită contribuabililor mesaje cu titlul de "Atenționare" sau "Impulsionare", în care le amintește că, pentru a evita sancțiuni sau impuneri, trebuie să se achite de depunerea declarațiilor fiscale până la data scadentă, respectiv astăzi, de 27 în luna martie - VEZI DOCUMENT MAI JOS
Eșalonarea simplificată, căreia i se aduc acum cele mai ample modificări, este un mecanism introdus de Finanțe în timpul pandemiei, pentru a ajuta firmele care beneficiaseră de facilitatea de amânare a plății taxelor să revină treptat, și nu brusc, la un ritm normal de achitare a dărilor către stat.
Deși 5% sub program nu este o situație gravă, această rămânere în urmă a colectării a generat o anumită preocupare în rândul autorităților, întrucât România este în procedură de deficit excesiv (mecanism administrat de către Comisia Europeană) și trebuie să reducă deficitul bugetar la 4,4% din PIB în acest an (în termeni cash, dar și ESA), de la 5,74% cash/6% ESA anul trecut.
Măsurile fiscale vizează eșalonarea datoriilor către stat
Potrivit informațiilor Profit.ro, una dintre modificările fiscale prevede că restanțele către stat în ce privește accizele nu vor mai putea fi eșalonate, nici prin intermediul eșalonării simplificate, dar nici prin intermediul eșalonării clasice.
Din ceea ce permite mecanismul de eșalonare simplificată vor fi excluse, de asemenea, restanțele rezultate din stopaj la sursă și din taxe neachitate pentru jocuri de noroc.
O altă măsură, au declarat surse pentru Profit.ro, este dublarea dobânzii pe care firmele o achită la eșalonarea simplificată. Dobânda a fost adoptată odată cu mecanismul, în pandemie, când statul încerca să susțină mediul de afaceri. În actualul context, dobânda de 0,01% pe zi, 3,64% pe an, a mecanismului de eșalonare simplificată este considerată ridicol de mică, astfel că va fi adusă la nivelul dobânzii normale practicate de ANAF, de 0,02% pe zi, adică 7,3% pe an.
La nivelul de 3,64% pe an la mecanismul de eșalonare, acest instrument poate fi folosit abuziv, întrucât permite o sursă de finanțare mult mai ieftină decât orice credit bancar. Deloc de ignorat, dobânzile la depozite bancare sunt mult mai ridicate față de dobânda penalizatoare de la eșalonarea simplificată.
Conform surselor Profit.ro, ar putea fi modificat și numărul de reeșalonări pe care le poate solicita un contribuabil în cursul actualei eșalonări, de la două în prezent la una.
Planul operativ al ANAF
Având în vedere că ANAF este instituția statului responsabilă de colectarea veniturilor, o parte din îmbunătățirea colectării ar trebui să vină ca urmare a intensificării acțiunilor Fiscului.
CITEȘTE ȘI Păcănelele, interzise în baruri și cafenele. Sălile de jocuri de noroc, îndepărtate de școli sau instituții de creditarePotrivit informațiilor Profit.ro, ar urma acțiuni mai multe ale Antifraudei în zone cu evaziune ridicată, dar și o colaborare mai strânsă și schimb de informații cu Autoritatea Vamală Română, instituție subordonată, de asemenea, Ministerului Finanțelor, la fel ca ANAF.
În plus, la nivelul ANAF există un potențial foarte ridicat de creștere a veniturilor pe zona de inspecții fiscale, unde anul trecut a avut loc o scădere considerabilă.
De asemenea, colectarea TVA ar urma să urce în prioritățile ANAF, în contextul în care pe acest segment a fost înregistrat un recul în primele două luni ale anului. TVA este una dintre cele mai importante surse de bani pentru bugetul de stat, cu o pondere de peste 20% în veniturile de anul trecut.
O primă etapă - Impulsionarea și atenționarea
Mai mulți contribuabili au primit în acest an de la ANAF, prin e-mail, mesaje de la ANAF cu titlul "Atentionare' sau "Impulsionare", în care li se atrage atenția asupra datei pentru depunerea declarațiilor fiscale, 27 martie în această lună, dar și asupra faptului că neplata la termen atrage riscul unor sancțiuni și impuneri din partea ANAF.
Situația veniturilor
Veniturile la buget pentru primele două luni ale anului sunt cu aproximativ 5% sub nivelul programat de către Guvern, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Mișcare pregătită - Vouchere de vacanță, suportate de la buget, pentru toți angajații din sectorul privatAceastă nerealizare a veniturilor a generat un anumit nivel de preocupare în rândul autorităților pentru creșterea încasărilor, însă situația nu este una gravă, iar evoluția depinde în mare măsură de veniturile care vor fi colectate în martie, una din lunile în care sunt înregistrate de obicei încasări mari.
Colectarea veniturilor stabilite este foarte importantă pentru buget, în contextul în care România este în procedură de deficit excesiv și trebuie să reducă deficitul bugetar la 4,4% din PIB în acest an (în termeni cash, dar și ESA), de la 5,74% cash/6% ESA anul trecut. Guvernul trebuie să remedieze rapid colectarea veniturilor, având în vedere obligațiile de reducere a deficitului. O nerealizare de 5% la venituri este importantă, dar nu este o situație gravă. De exemplu, în primul trimestru al anului trecut, veniturile erau cu 3,6% sub nivelul programat.
Nearealizări mai mari la venituri sunt pentru primele două luni la TVA.
Ministerul Finanțelor nu a publicat datele pentru luna februarie, astfel că sunt disponibile în acest moment doar cele pentru ianuarie, lună în care se observă un decalaj major între evoluția veniturilor, cu un plus de numai 8,5%, la 39,6 miliarde lei, în timp ce cheltuielile sunt mai mari cu 14,3%, la 43,6 miliarde lei.
Pentru comparație, finanțele statului au avut un început de an mult mai bun în 2022, când în ianuarie veniturile erau pe plus cu 25%.