Problema multiplicării facturilor încărcate în sistemul eFactură va fi rezolvată, iar sistemul, pus la dispoziție utilizatorilor, nu mai are alte sincope, urmând însă să fie aplicate modalități suplimentare pentru a veni în sprijin, este noul mesaj al ministrului Finanțelor, Marcel Boloș, transmis prin intermediul Profit.ro.
Deși, din perspectiva ministerului, sistemul eFactură nu are alte probleme de funcționare, sunt analizate acum noi modalități de a veni în sprijinul utilizatorilor, și anume prin webinarii pe tema eFactură, dar și prin alte acțiuni, cum ar fi întâlniri tehnice cu reprezentanți ai platformelor de facturare, ai firmelor care furnizează programe de contabilitate etc.
La problema multiplicării facturilor, CNIF, centrul IT al MF și ANAF, va veni cu o soluție la această, urmând ca, ulterior, sistemul eFactură să anuleze facturile încărcate în mod repetat. Termenul este de o săptămână, cum a anunțat anterior Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"O să facem modificarea așa încât să rezolvăm problema facturilor încărcate de mai multe ori. Alte probleme nu mai avem. Dar webinariile le reluăm", a transmis pentru Profit.ro ministrul Finanțelor.
De la 1 ianuarie a devenit obligatorie încărcarea în sistemul eFactură a tuturor facturilor dintre firme în termen de 5 zile lucrătoare, dar sancțiunile se aplică abia de la 1 aprilie. Ulterior, de la 1 iulie se mai consideră factură doar factura emisă prin sistemul eFactură, iar termenul după care se aplică sancțiunea se reduce la 5 zile calendaristice.
Introducerea raportării obligatorii în eFactură, de la 1 ianuarie, a facturilor, a evidențiat un număr mare de probleme din partea utilizatorilor.
În timp ce unele probleme ridicate țin de capacitatea unor antreprenori de a lucra cu astfel de sisteme, au fost semnalate destule probleme și de către persoane cu experiență în utilizarea softurilor de contabilitate și a sistemelor informatice puse la dispoziție de către CNIF.
Redăm mai jos o listă cu astfel de probleme. Lista de mai jos, publicată și pe blogul Saga Software, a fost transmisă deja de către Ministerul Finanțelor către CNIF pentru analiza problemelor semnalate.
CITEȘTE ȘI Fiscul bulgar a declanșat controale la mari companii austriece. Speculații legate de Schengen- MF/ANAF nu își vede propria bază de date! Să știe domnul ministru că o firmă nou înființată care apare în baza de date a ANAF le generează furnizorilor acesteia probleme. Concret dacă eu facturez ceva către o firmă ce este nou înființată, deși la căutarea în baza de date a MF este găsită, în registrul TVA este identificată, la trimiterea unei facturi către aceasta se generează eroare de tip “CUI identificat în factura ….. = NU EXISTĂ”. Așa ceva, domnul ministru, este de râsul curcilor! Sistemul e-factura zice că nu există o firmă ce există în toate bazele de date ale MF/ANAF. Când un coleg din Oradea mi-a semnalat această eroare pentru prima dată și am încercat să determinăm cum și când apare, nu mi-a venit să cred. Azi am primit confirmare și din alte surse externe, de la utilizatori TDec și FGO, care confirmă aceeași situație. Colegul de la Oradea așteaptă răspuns din partea ANAF la sesizarea făcută prin SPV. Sunt curios ce vor spune, dacă vor spune ceva.
- erori la generarea codului OAuth (acest cod este unul special ce permite după generarea lui, transmiterea facturilor de către contribuabili, fără prezența efectivă a certificatului digital, ulterior generării acestui cod) – în ultimele zile aceste erori pare că s-au redus ori că au dispărut – dar logica ne spune așa – mare parte din erori au apărut la generarea lor, iar acum cel mai probabil numărul de generări ori re-generări este redus așadar probabilitatea de erori este și ea redusă.
- erori ale serviciilor web – acestea par oprite aleator, nefuncționale pentru perioade scurte de timp. Par să scadă ca frecvență, dar pentru că ele sunt oprite ori modificate temporar, în mod absolut netransparent generează probleme.
- erori false legate de formatarea facturilor. Aceiași factură fără nicio modificare poate fi trimisă fără probleme a doua oară. – este una din cele mai dese și frecvente erori atunci când facturile se trimit automat prin API. Spre exemplu eroarea “element necunoscut (“Invoice”) in namespace” e celebră. Este o eroare de tip false positive.
- modificarea formatului listei de răspunsuri ori alte modificări ale acestora la interogarea lor prin web services – o eroare raportată o singură dată de o singură sursă.
- la reînnoire de certificat digital sistemul e-Factura nu vede datele noului certificat chiar dacă autentificarea în spv este posibilă manual. Durează cel puțin o zi pentru ca sistemul respectiv să vadă datele certificatului reînnoit. Apare din ce în ce mai des. Partea tristă este că pe ANAF în SPV se pot autentifica manual. Dar nu pot trimite în e-Factura nicio factură timp de minim câteva ore chiar dacă au confirmarea ANAF că li s-a reînnoit certificatul digital.
- lipsa detaliilor necesare la respingerea apelurilor – același token/certificat funcțional pe unele firme și nefuncțional pe altele deși sunt autorizate în SPV la fel.
- lipsa posibilităților de paginare și blocarea apelurilor – documentația lor spune că blochează apelurile dacă sunt prea multe și întoarce un cod de eroare ca cei care trimit automat facturile să se oprească. În realitate nu se întoarce ce zice documentația ci altceva. Declarațiile oficiale sunt că se acceptă 100 facturi pe minut. Realitatea indică faptul că se pot maxim 60 (adică una pe secundă) pentru a fi sigur că se trimit.
- ghidul MF cu privire la e-Factura zice că se pot atașa documente anexă la facturile trimise așa – documentația NU are nici cele mai mici specificații despre cum se face asta. NU există nici un singur exemplu în acest sens. Să încerce cineva să folosească pagina MF de generare a facturilor și să vadă dacă poate atașa ceva la ea!"
- apelul prin servicii web permite descărcarea unei limite zilnice de doar 500 de facturi/răspunsuri/index. Ce înseamnă asta? Că dacă emiteți 600 de facturi și primiți 10 facturi, se vor descărca doar 500 din cele 610 facturi! Nu toate. Ceea ce este o aberație. Ajung să-i înțeleg pe cei de la Vodafone. Mi se spune că eroarea returnată indică faptul că pentru mai mult de 500 trebuie apelat un endpoint nou. Care, ce să vezi: nu are documentație!
- au fost erori la validarea on-line a XML pentru e-factura (la serviciile web de validare on-line) și la cele care generau on-line pdf din acele XML. S-au remediat, dar nu se știe dacă apar sau nu.